Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,026   Online: 886

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Houdbaarheid D76?

Ik heb gisteren voor het eerst Kodak D76 ontwikkelaar gebruikt.
    Geen idee hoe oud dit exemplaar was maar in ieder geval niet vers! Het blik was een beetje verroest en het poeder heb ik eerst door een zeef gedaan omdat het iet wat geklonterd was.
    Nadat ik het op 50C aan had gemaakt zag ik het niet helemaal helder werd. Er zweefde een soort kleine witte sliertjes in. Is dit normaal?
    Ik heb er toch maar gewoon een film mee ontwikkeld en kon geen nadelige effecten op het negatief ontdekken. Ik ben er zelfs wel tevreden mee.

Ook het aanmaken van Kodak unifix (net zo oud) op 50C ipv de voorgeschreven 35C :rolleyes: is blijkbaar niet zo erg.

Je ziet het, ik heb nog een hoop te leren.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Droog bewaard kan de standaard ontwikkelaar D76 heel lang bewaard blijven. Alleen neemt de zuurgraad toe na verloop van tijd. Dat heeft te maken met de natriumsulfiet in de formulering. Kodak heeft er wel enkele stoffen aan toegevoegd om afname van de kwaliteit van de stoffen te voorkomen, maar 100% lukt dat nooit. Ik weet vrijwel zeker dat men het verschil tussen negatieven kan zien, die zijn ontwikkeld in verse en oude D76. De vraag is of jij het ziet en of je het erg vindt...
    De witte sliertjes zijn in dit verband geen goed teken, het heeft waarschijnlijk niet met je water te maken, want Kodak doet ook stoffen in D76 om hard water te neutraliseren, begreep ik van Steve Anchell (darkroom cookbook). Weet je zeker dat je netjes en schoon werkt? Waarin maak je de oplossingen aan en is dat wel schoon?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Met mijn beperkte ervaring zie ik het zeker niet en dat wordt nog verder vertroebeld door het feit dat er nog genoeg mankeert aan mijn negatieven.

Ik heb wel per abuis de ontwikkelaar aangemaakt in een (plastic) maatbeker welke ik normaal voor fixeer gebruik.
    Deze was echter wel schoon (water en afwasmiddel)

Bedankt Jaap.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het nadeel van plastic is dat het adsorbeert met een d (niet te verwarren met absorptie met een b). Dat is moeilijk schoon te maken en een vervuiling kan met andere pH vrijkomen. Daarom is het goed mogelijk dat er rare dingen gebeuren, zoals witte sliertjes. Je kunt het voorkomen door idd alleen fixeer in een fixeer kan aan te maken, maar ook door glas te gebruiken, wat veel minder adsorbeert.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    35mm
    Ik had al wel een vermoede dat plastic van invloed zou kunnen zijn maar ik dacht inderdaad aan absorptie. Weer iets geleerd.
    Het Darkroom Cookbook heb ik inmiddels in bestelling staan. Een boek over doka techniek dat in 2008 nog opnieuw is uitgebracht moet wel de moeite waard zijn.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Het Darkroom Cookbook heb ik inmiddels in bestelling staan. Een boek over doka techniek dat in 2008 nog opnieuw is uitgebracht moet wel de moeite waard zijn.
    Mooi zo, kennis is macht. Macht over je eigen handelen en dan weet je wat je vooral niet moet doen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin