Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,303   Posts: 1,536,258   Online: 796

Results 1 to 7 of 7

Thread: Oude vlakfilm

Shooter
    35mm

Oude vlakfilm

Ik kwam vandaag tussen mijn 2e hands doka rommel nog 3 doosjes 4x5 film tegen.
    2 stuks Tri-X pan ISO 320 (12/2002, 02/2003) en 1 Agfa RSXII ISO 100 (08/2004)
    Ik weet zeker dat ze in ieder geval al vanaf 2006 niet meer in de koeling hebben gelegen.
    Hebben jullie enig idee hoe bruikbaar deze nog zijn?

Aangezien ik nog een absolute 4x5 noob ben ga ik ze in ieder geval gebruiken om een beetje bekend te worden met het handelen van dit formaat.
    De Agfa is in ieder geval goed voor het oefenen van het laden.

Shooter
    4x5 Format
    over het algemeen hoe lager de iso hoe beter de houdbaarheid. Ik geef je 80% kans dat je er foto's mee kunt maken die niet te onderscheiden zijn van foto gemaakt met nieuwe film. Afgezien van karakterverschillen tussen film, die je altijd hebt, ook tussen "nieuwe" films.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Niet geschoten is altijd mis, die uitspraak is vast door óf een jager óf een fotograaf bedacht. (Wat staat er over in het ethymologisch woordenboek?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Ik kwam vandaag tussen mijn 2e hands doka rommel nog 3 doosjes 4x5 film tegen.
    2 stuks Tri-X pan ISO 320 (12/2002, 02/2003) en 1 Agfa RSXII ISO 100 (08/2004)
    Ik weet zeker dat ze in ieder geval al vanaf 2006 niet meer in de koeling hebben gelegen.
    Hebben jullie enig idee hoe bruikbaar deze nog zijn?

Aangezien ik nog een absolute 4x5 noob ben ga ik ze in ieder geval gebruiken om een beetje bekend te worden met het handelen van dit formaat.
    De Agfa is in ieder geval goed voor het oefenen van het laden.
    Beide zijn nog goed bruikbaar. De Tri-X zou ik iets ruimer belichten omdat hij zal iets meer grondsluier zal hebben. De Agfa kun je gebruiken of er niets aan de hand is. De houdbaarheid van minder gevoelige zwart-wit film is over het algemeen uitstekend.

Shooter
    35mm
    Wow, dat had ik niet verwacht. Hier ben ik heel blij mee!

En huub waar denk jij aan als je het over iets ruimer belichten hebt, 1 stop?

Ps. RSX II is een dia-film zoals je ongetwijfeld weet, ik zou dan kleur schiftingen verwachten na 5+ jaren buiten de koeling.

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb enkele weken geleden wat oude film gekregen, vooral veel APX25, APX100 en PanF, maar ook wat Delta400, verlopen ergens in 1996. Die laatste heb ik ondertussen belicht als 250 iso, iets ruimer ontwikkeld en vervolgens afgedrukt. De film bleek een stevige sluier te hbben, maar was nog goed af te druk. Ik zou de Tri-X als 200 iso belichten en normaal ontwikkelen.

En excuses: ik dacht dat RSXII eveneens zwartwit was. Met diafilm heb ik geen ervaring, maar als je de dias scant, is er nog veel aan te passen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    laten ontwikkeling van vlakfilm dia is redelijk prijzig. rond de 2,50 per stuk was wat ik heb betaal 2 jaar terug.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin