Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,645   Posts: 1,481,241   Online: 830

Results 1 to 10 of 10
    JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm

Rodinal in Nederland?

Ten eerste ben ik nog vrij nieuw als het gaat om dit soort dingen, dus ik kan 'algemeen bekende zaken' over het hoofd zien

Ik heb vanalles gehoord over Rodinal. Ik heb wat online doka-winkels afgezocht, en het lijkt erop alsof Rodinal nergens in Nederland verkrijgbaar is. Het lijkt in Nederland uitgestorven, terwijl het volgens mij in de rest van de wereld overal verkrijgbaar is.

Ik ga over een paar weken sowieso mijn eerste blik D76 kopen, in combinatie met Tri-X 400 zou dit goed moeten werken. Maar Rodinal spreekt me ook aan, aangezien dit scherpte zou verbeteren en het simpelweg enorm fijn schijnt te zijn om mee te werken.

Is er een winkel in Nederland die nog Rodinal verkoopt, of moet ik me blijven beperken tot het zoeken naar tweedehandse Rodinal op Marktplaats?

Alvast bedankt.

Shooter
    4x5 Format
    http://shop.fotohuisrovo.nl heeft het in ieder geval nog gewoon op zijn website staan. Zou hem wel even proberen te bellen, hoe lang het leveren gaat duren.

Shooter
    Medium Format
    In Maastricht op de plank ,nieuw
    foto rembrand

Shooter
    4x5 Format
    Jaap zal me hiervoor wel terecht wijzen, maar je zou het ook zelf kunnen maken van paracetamol en gootsteen ontstopper.
    zie draad.

http://www.apug.org/forums/forum37/6...tml#post880897

Maar pas op natrium hydroxide is buitengewoon gevaarlijk spul.

JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jaap zal me hiervoor wel terecht wijzen, maar je zou het ook zelf kunnen maken van paracetamol en gootsteen ontstopper.
    zie draad.

Mwa, mn ouders vermoorden me als ze me dat soort chemicalien in de keuken zien mixen. Ze vinden het sowieso wat, een doka op zolder dus laat ik rustig van start gaan en eerst de basis onder de knie krijgen

Bedankt voor je bericht in ieder geval, misschien dat ik dit ooit eens zal proberen.

De rest ook bedankt, als er meer plekken bekend zijn zou ik die ook graag willen weten.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by JBoontje View Post
    Mwa, mn ouders vermoorden me als ze me dat soort chemicalien in de keuken zien mixen.
    Dat soort chemicalien heb ik gewoon in de keukenkast. En tien-duizenden andere huishouden zeker ook...
    Ja, en ik heb ook een ongeluk zien gebeuren met goot-ontstopper. Maar het gaat erom, hoe jij met die dingen omgaat.

Ik heb ook een auto in de garage staan. En met die had ik een bijna dodelijk ongeluk gehad...
    Last edited by AgX; 11-06-2009 at 09:41 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    zie draad.

Als je verstand van zaken hebt, kan je alles zelf maken. Voor de leek is het niet aan te raden. Maar ik ga je niet terecht wijzen. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid.

N.B. Ik wil het 'gevaar' van natriumhydroxide (NaOH) toelichten. Het effect is vrijwel direct. Daarmee is NaOH minder erg dan heel wat andere stoffen die in de doka gebruikt worden. Van veel stoffen is het giftige effect (al dan niet gecumuleerd in het lichaam) pas op langere termijn merkbaar. Het effect van natriumhydroxide is etsend, dat doet pijn, maar de schade is direct duidelijk, het is geen gif. Je moet het niet op je slijmvliezen krijgen, dus niet in je oog (zet een bril op), niet in je luchtwegen (zorg voor afzuiging) en niet je mond (niet eten in de doka). Natuurlijk gebruik je altijd je handschoenen. Dan is NaOH veilig.
    AgX zegt het het beste.
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    ... het gaat erom, hoe jij met die dingen omgaat.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Waar het mij om gaat is dat chemie, niet pas begint in de doka, maar overal om ons heen al aanwezig is. Zoals agx terecht opmerkt staan de chemicaliën bij heel veel mensen, de meesten daarvan leken, al gewoon in de keukenkast. Sterker nog wij zijn welbeschouwd zelf een chemische fabriek. Mijn indruk is dan ook dat het gevaar van fotochemische processen ten opzichten van andere alom aanwezige chemie overdreven wordt. Bijvoorbeeld het inademen van fixeer damp vergeleken met inademen van benzine damp. Ik moet de eerste nog tegenkomen die met een actief koolstof filter op zijn snuit bij de benzine pomp staat.

Overigens de reactie producten van NaOH met van alles en nog wat, kunnen wel degelijk op de lange duur zeer schadelijk zijn.

JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Bedankt voor de reacties. Ik zal ze onthouden

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin