Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,225   Posts: 1,532,662   Online: 838

Results 1 to 2 of 2

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

2-bads negatief ontwikkeling

Heb het nog nooit geprobeerdt, maar heb na het spreken van een paar oude fotografen, die in mijn ogen geweldig werk leveren.
    Mijn vraag nu , hoe gaat deze ontwikkeling in zijn werk, 2 verschillende ontwikkelaars of dezelfde ontwikkelaar maar in andere verhoudingen, de te gebruiken tijden enz...
    En ten slotte, geeft het een nog beter resultaat dan de gewone ontwikkeling, of alleen in een opname met heel veel grote contrasten.
    Ludo.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Zie largeformat photography, unblinking eye, Jack's Photographic and Chemistry Site en ook handig is the Darkroom Cookbook.
    Het betreft één ontwikkelaar in bad 1, die wordt geactiveerd in bad 2, raakt al snel uitgeput in de overbelichte delen, de onderbelichte delen worden nog wel doorontwikkeld, contrast lager. Het is een handige procedure voor opnamen met hoog contrast. Zie het als creatief gereedschap, voor de ene tekening neem je een potlood, voor de ander verf. Voor een goed belichte opname neem je je doorsnee ontwikkelaar, voor een opname met te veel contrast een twee-bads ontwikkelaar, voor andere situaties weer een andere. Het is een manier van uitdrukken die je kiest, het juiste gereedschap voor de juiste klus. Het is dus geen kwestie van dat de ene ontwikkelaar beter is dan de andere. Een ontwikkelaar is wel beter voor een bepaald doel wat je voor ogen hebt, dan een andere...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin