Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,498   Posts: 1,543,105   Online: 1046

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm

Houdbaarheid diverse Films & papieren

Ik heb recent een mooi pakketje doka spullen gekocht van een oude fanaat die er mee gestopt is. Het ging mij vooral op de vergroters, maar er zat ook nog papier en film bij. Deze zijn echter volgens mij van een flinke tijd geleden en ik vroeg mij af hoe het zit met houdbaarheid van dit soort zaken.

Zit momenteel vooral in de digitale slr scene, maar wil voor het effect ook analoog erbij gaan doen, bovendien heb ik t vroeger een keer geleerd en vond het enorm gaaf om te doen en weet zeker dat ik zo uren in de doka opgesloten zit . Maar verstand heb ik er voorlopig dus nog de ballen van :rolleyes:

Een kleine inventaris

5 meter Ilford FP4 (deze probeer ik nu in mn camera uit, zie t resultaat wel komen)
    30 meter Gevapan 30 (agfa), verpakking ziet er woest oud uit. Enige kans op succes?

en nu het papier:

4x100 Agfa-Gevaert "Brovira" BN1 (graad 4), hier heb ik dus massa's van, maar de verpakking zien er erg erg oud uit. Wel nog volledig gesloten en onaangeraakt.

Dan heb ik ook nog wat grotere vellen van Gevaert (dus van voor de fusie? moet dan wel heel oud zijn, maar wederom keurig gesloten verpakkingen).

Dan is er ook nog wat nieuwe Ilford papier, maar die gaan t wel doen denk ik.

Dit is dus een beetje mijn kennismaking hier Ben benieuwd, zou gaaf zijn als er nog hoop is voor dit materiaal

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by floppie86 View Post
    Dit is dus een beetje mijn kennismaking hier Ben benieuwd, zou gaaf zijn als er nog hoop is voor dit materiaal
    Welkom op APUG!

Altijd gewoon uitproberen. Voor een fraai artikeltje ter "inspiratie", hier een link naar de Silverprint site en de vondst van nog bruikbaar 50 jaar oud Geva fotopapier...:

http://www.silverprint.co.uk/more_archive.asp

Scroll naar beneden naar het "Geva-rchaeology" stukje...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

welkom

Inderdaat welkom op dit forum, waar je ongeveer alles kunt vinden over alle faccetten van de analoge materie.
    In verband met oud papier , als je het kunt bevestigen waarom niet, vind wel dat er een onderscheid is tussen er echt voor te betalen en kunnen bemachtigen zoals jij in een totale koop met ander materiaal.
    Zelf heb ik al enkele malen oud papier gekocht , met verschillend resultaat, maar ook al heel mooie dingen ontdekt.
    Dus, wie niet waagt, niet wint.
    Ludo.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om volledig gefrustreerd te raken waarom je niet het gewenste resultaat krijgt dat je voor ogen hebt kan ik je deze ouwe meuk van harte aan bevelen.
    Zolang het materiaal goed is heb je geen probleem maar, met alle respect, als "beginneling" heb je geen enkel houvast. Ligt het nou aan mijn opname of ligt het aan de ontwikkeltechniek of, of, of.
    Eerst leren op goed materiaal te werken en dan gaan experimenteren.
    Welkom hier.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Wat altijd een indicatie is bij papier, een stukje onbelicht papier door midden knippen 1 helft ontwikkelen en fixeren de ander helft alleen fixeren. Daarna het liefst met een densitometer kontroleren of ze "even wit" zijn. Kan ook met een belichtings meter of als het echt niet anders kan met het oog door er een stuk zwart papier met 2 gaatjes er over te leggen.

Shooter
    Medium Format
    Hou er rekening mee dat de gevoeligheid van de film een stuk teruggelopen kan zijn. (hoeft niet maar toch!) De Agfafilm heeft mischien nog maar een gevoeligheid van 25ASA, dus je ooet wel experimenteren.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Op de film zou een houdbaarheidsdatum moeten staan. Film en papier kunnen heel lang goed blijven als ze in de diepvries bewaard worden. Maar welke garantie heb je dat dit ook gebeurd is? 5 meter is maar drie of vier rolletjes. Waarom zou je jezelf daarvoor een boel gezeik op de hals halen?

Brovira was prachtig papier, maar Agfa veroudert meestal tamelijk snel. Gewoon proberen. Een onbelicht vel in de ontwikkelaar. Komt het er niet perfect wit uit, dan kun je de doos weggooien. Je kunt dan nog wel wat klooien met toevoegen van kaliumbromide of benzotriazol. Maar optimale resultaten krijg je dan toch niet meer.

Ik ben het volledig met Harry eens. Als beginner kun je beter met verse materialen werken om jezelf veel frustratie en ontmoediging te besparen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ander pijnpunt is natuurlijk dat het om vaste gradatie 4 papier gaat, kan zelf zeker niet zonder variabel contrast papier.

Maar misschien is dit papier nog leuk voor wat "fotogram" experimenten, dus door b.v. een boomblad erop te leggen en te belichten.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Papier met een harde gradatie kan zachter worden met de tijd...en uiteraard ook sluieren. AGFA is relatief slecht houdbaar, maar echt oude AGFA weer niet. (verder zijn er nog speciale ontwikkelaars (Beers) waar gradatie mee te beinvloeden is, of lith printing, maar dan komen we toch wel bij de gevorderen..)

Verder ben ik het wel eens met de opmerking, dat het als je begint, beter is om met verse spullen aan de slag te gaan

Mvgr,

Cor

Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Ander pijnpunt is natuurlijk dat het om vaste gradatie 4 papier gaat, kan zelf zeker niet zonder variabel contrast papier.

Maar misschien is dit papier nog leuk voor wat "fotogram" experimenten, dus door b.v. een boomblad erop te leggen en te belichten.

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ach ik heb ook een hoop oude meuk. Leuk om mee aan te klooien. Inderdaad lith printing is een optie om te gaan doen. Ook solargraphy kun je ermee doen. Ik zou het niet weggooien in ieder geval. Mocht je wat ervaring krijgen met goed spul dan kun je lekker aan het experimenteren slaan. Succes.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin