Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,665   Posts: 1,481,689   Online: 725

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Er zijn natuurlijk, zoals reeds uitgebreid behandeld hier op de nederlandse als engelse apug, behoorlijk grote nadelen aan het werken met alkalisch fixeer. Als het alleen om spoeltijd verkorting gaat zijn er natuurlijk ook hypo clear baden waar wat minder nadelen aan verbonden zijn.
    Mij zijn de nadelen voor de zwak-alkalische fixeer niet bekend. Agfa heeft deze procedure in het midden van de vorige eeuw voor zijn industriele processen als standaard ingezet. Ik heb hier uitgebreid over gediscussieerd met mensen als Bill Troop. Ik heb nog niet eerder over een nadeel van de zwak-alkalische ammoniumthiosulfaat fixeer gehoord.

Mij zijn wel problemen bekend uit de literatuur van zeg 1920-30. Maar dat had te maken met de produktie van ammoniumthioisulfaat in die tijd.

Het belangrijkst is uiteraard de praktijkervaring. Die ervaring voor de Agfaprocessen is een 50 jaar en zelf heb ik meer dan 10 jaar ervaring met de niet-industriele verwerking. Geen problemen gezien. Dus ik vraag mij af welke APUG ervarinmgen anders zijn met de ZWAK alkalische fixeer.
    Mogelijk zijn die slechte ervaringen met de oude (sterker alkalische) TF3. .

N.B. In de europese literatuur wordt wel over een neutrale fixeer gepraat, waar in wezen sprake is van dee zwak alkalische fixeer.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Gary: bedankt voor de tip. Maar ik gebruik die methode ook. ik wilde het voordeel benutten van enerzijds de methode 'alkalisch' en anderzijds de daaraan gekoppelde waterbesparing.
    Het lijkt hier alsof je een dubbele winst denk te behalen. Een halvering van de spoeltijd middels gebruik van hypo-clear en vermindering van de spoeltijd door het gebruiken van alkalisch fixeer. Dit zal echter niet zo zijn. De werking van beide methodes om de spoeltijd te bekorten berust namelijk op het zelfde principe.

Shooter
    4x5 Format
    Chemisch gesproken is de werking van hypo clearing agent niet met werken bij een andere pH te vergelijken. De effectiviteit van HCA is ook gering vergeleken bij een alkalische omgeving. 30 seconden spoelen van film na een alkalische fixeer zou voldoende zijn! Bereik dat maar eens met HCA. De korte spoeltijd bevordert bovendien de kwaliteit (stabiliteit beeld) van het uiteindelijk negatief.
    Verder breng je door het gebruik met HCA nog meer chemie onnodig in het milieu en je moet er nog voor betalen ook.

Ik ben benieuwd wat de grote voordelen zouden zijn van het gebruik van de zure fixeer.

Jed

Shooter
    35mm
    das een feit!
    nee tuurlijk niet, wanneer ik een matige alkalische fix. ga gebruiken, zal ik inderdaad geen HCA meer kunnen of moeten gebruiken, dit was ook niet de bedoeling.
    momenteel gebruik ik hca.
    Jed, meen je dat? minuutje spoelen?
    je hebt me gewonnen voor je kar!

grtz

Shooter
    Medium Format
    Jed,

Wat is de pH waarde van de TF3 modified,vlgs jouw recept dus

groetjes

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Jed,

Wat is de pH waarde van de TF3 modified,vlgs jouw recept dus

groetjes

ruud
    Ik zou de pH weer eens moeten meten. Maar als je het wilt weten: je steekt een pH papiertje in een vers aangemaakte fixeer. Met de receptuur, die aangegeven is zit je in ieder geval veilig. Als je te alkalisch gaat werken, zal zich dat in een colloidale neerslag manifesteren. Deze neerslag heb ik bij het fixeren van papier het duidelijkst waargenomen.
    Je moet je overigens niet voorstellen dat de pH een uiterst kritisch gebeuren is. Als je echter in de zure hoek gaat zitten, dan wordt de verwijdering van de fixeerresten steeds lastiger.
    Er is een onderzoek gedaan in de Kodak research labs naar de verwijdering van de fixeerresten als functie van de pH. De 30 seconden (voor film) zijn afkomstig uit dat onderzoek. Ik zou weer eens op zoek moeten gaan naar de publicatie van dat onderzoek. Het is allemaal weer lang geleden dat ik mij met die materie heb beziggehouden. Voor mij is het belangrijk dat ik geen problemen tegenkom, en dan ga ik ze ook maar niet opzoeken.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin