Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,338   Posts: 1,537,728   Online: 803

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Shooter
    35mm

overwegen van alkalische fixer

Goeiedag,

Ik ben sterk aan het overwegen om een meer alkali-fixer te gebruiken voor negatief en bariet.

Jed en Argentic gebruiken deze oplossingen dacht ik....
    Moesten jullie zich geroepen voelen om me enigszins wat uitleg te geven...
    Recepturen, chemie beschikbaarheid in BelgiŽ?
    Moet ik nog een stopbadje gebruiken?
    ( Is het boek: darkroom cookbook dan toch onontbeerlijk in deze overgangsfase van kant en klare oplossingen naar zelf-samengestelde recepturen?)

Alle tips zijn welkom.

Merci
    ciao

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Goeiedag,

Ik ben sterk aan het overwegen om een meer alkali-fixer te gebruiken voor negatief en bariet.

Jed en Argentic gebruiken deze oplossingen dacht ik....
    Moesten jullie zich geroepen voelen om me enigszins wat uitleg te geven...
    Recepturen, chemie beschikbaarheid in BelgiŽ?
    Moet ik nog een stopbadje gebruiken?
    ( Is het boek: darkroom cookbook dan toch onontbeerlijk in deze overgangsfase van kant en klare oplossingen naar zelf-samengestelde recepturen?)

Alle tips zijn welkom.

Merci
    ciao
    Ik vraag mij af waarom iemand zure fixeer gebruikt. In het verleden zou je kunnen antwoorden: omdat de alkalische fixeeer instabiel was. Inderdaad de oude TF3 ( genoemd in de eerste editie van het Film developing cookbook) was instabiel. Deze fixeer was te alkalisch. Ik heb de receptuur veranderd , zodat de fixeer licht alkalisch is en stabiel. Bill Troop heeft de wijzigingen in de TF3 receptuur in de tweede editie van het Film developing cookbook doorgevoierd, zo heeft hij mij medegedeeld en gepubliceerd in de Film developing cookbook resource page. Helaas heeft Bill Troop de code TF3 behouden. Dit kan tot vergissingen leiden. TF3 M(odified) ware beter geweest.

In ieder geval is de receptuur nu:
    Ammonium thiosulfaat 57% 800 ml
    sodium sulfite anh. 60 g
    sodium metaborate 6 g
    water to make 1 l

working dilution 1:4 with water

Als stopbad voor film gebruik ik een gebuffered stopbad. Vanwege eigenschappen van de emulsie is een pH van 4,5 ideaal in de zin dat de emulsie zoveel mogelijk ontzien wordt. Een oplossing 120 ml azijnzuur 28% en 80 gram sodiumacetaat in 1 liter water geeft dit gebufferde stopbad.
    De capaciteit van dit stopbad is groot. Zeker 40 rolfims.

Het zelf aanmaken van je baden heeft grote voordelen. Een van die voordelen is de consistentie van het proces. Je moet dan natuurlijk wel wat basis chemicalien op voorraad hebben. Fabrieks-chemie kan zeer wisselend van samenstelling zijn. Je moet je ook niet voorstellen, dat het zelfmengen een moeilijk karwei is.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat is de achterliggende gedachte voor je om een alkali-fixeer te willen gebruiken?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Wat is de achterliggende gedachte voor je om een alkali-fixeer te willen gebruiken?
    Er zijn verschillende redenen om een alkalische fixeer te gebruiken.

De belangrijkste reden lijkt mij dat de fixeerresten gemakkelijk te verwijderen zijn. Dat verhoogt de houdbaarheid van de film en bespaart spoelwater.
    Een andere reden is dat ontwikkelaars eigelnijk altijd alkalisch zijn en je zou bij voorkeur het gehele proces in alkalisch milieu willen voortzetten om geen grote pH sprongen te krijgen. Helaas is een alkalisch stopbad niet erg werkzaam, maar het gebufferde stopbad is wel een goede oplossing, want de film is erg kort in dit stopbad en de pH is ook nog acceptabel.
    Voor staining ontwikkelaars is er verder het voordeel dat het de stain niet aantast.

Jed

Shooter
    35mm
    Merci voor de informatie,

Maar toch enkele noten:

u zegt:
    sodium sulfite anh. 60 g
    sodium metaborate 6 g
    water to make 1 l

working dilution 1:4 with water ( zit daar zo weinig water in die samenstelling, 150ml water circa?) ( wat is de capaciteit?) ( hoelang fixeren? film,,papier?)

Als stopbad voor film gebruik ik een gebuffered stopbad. Vanwege eigenschappen van de emulsie is een pH van 4,5 ideaal in de zin dat de emulsie zoveel mogelijk ontzien wordt. Een oplossing 120 ml azijnzuur 28% en 80 gram sodiumacetaat in 1 liter water geeft dit gebufferde stopbad.
    ( voor hoeveel papier geldt dit, bariet? ik gebruik ongeveer per sessie een vel of 5 van 50cmx60cm. hoelang moet ik stoppen, in seconden 30sec?)

Waar vindt ik een webshop die degelijk en goedkoop is?
    Is het eigenlijk wel goedkoper, zelf mengen?

bedankt Jed,

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jed,
    die vraag was bedoeld voor dionysos!
    Jouw mening hierover is me wel duidelijk.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    dezelfde motieven als Jed,

beter milieu voor het fotografisch materiaal, allerbelangrijkste voor mij: waterbesparing. economische overwegingen maar toch vooral ethische redenen. nl: milieu minder om zeep helpen!

ik zeg wel proberen. ik rijd geen voertuig, dus....

ciao

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Merci voor de informatie,

Maar toch enkele noten:

u zegt:
    sodium sulfite anh. 60 g
    sodium metaborate 6 g
    water to make 1 l

working dilution 1:4 with water ( zit daar zo weinig water in die samenstelling, 150ml water circa?) ( wat is de capaciteit?) ( hoelang fixeren? film,,papier?)

( voor hoeveel papier geldt dit, bariet? ik gebruik ongeveer per sessie een vel of 5 van 50cmx60cm. hoelang moet ik stoppen, in seconden 30sec?)

Waar vindt ik een webshop die degelijk en goedkoop is?
    Is het eigenlijk wel goedkoper, zelf mengen?

bedankt Jed,
    Je moet niet vergeten dat er heel wat water bij de 57% ammoniuthiosulfaat zit Op 570 gram ammoniumthiosulfaat een 430 gram water. En in de gebruiksoplossing neemt de hoeveelheid water nog eens sterk toe.

De prijzen van chemicalien hange sterk af van de hoeveelheid die je inkoopt. Overigens meng ik niet in de eerste plaats om de kosten, maar om de controle, die je over de kwaliteit hebt. Maar de kosten zijn gewoon vooraf te berekenen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn natuurlijk, zoals reeds uitgebreid behandeld hier op de nederlandse als engelse apug, behoorlijk grote nadelen aan het werken met alkalisch fixeer. Als het alleen om spoeltijd verkorting gaat zijn er natuurlijk ook hypo clear baden waar wat minder nadelen aan verbonden zijn.

Shooter
    35mm
    Allemaal bedankt voor jullie meningen,

ik heb hier toch sterk het gevoel dat ik hieromtrent weinig kaas van gegeten heb en me geneigd voel om het darkroom cookbook aan te schaffen.

Jed, de hoeveelheid water dat je nodig hebt om je gebruiksoplossing te prepareren is in vergelijking met het water dat je doorspoelt richting afvoer voor je fotomateriaal te spoelen......
    Gary: bedankt voor de tip. Maar ik gebruik die methode ook. ik wilde het voordeel benutten van enerzijds de methode 'alkalisch' en anderzijds de daaraan gekoppelde waterbesparing.

Ik wacht nog even voor het volledig duidelijk wordt voor me. Gary zegt dat er grote nadelen aan verbonden zijn die me voorlopig nog niet helemaal duidelijk zijn. ( duidelijk mijn incompetentie.)

Met vriendelijke groet,

ciao

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin