Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,912   Posts: 1,521,626   Online: 882

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format

Rollei RXN fixeer voor film?

Mijn voorraad Amaloco X89 is bijna op dus toen ik nieuwe film bestelde heb ik ook maar weer nieuwe chemie besteld. Nu heb ik Rollei RXN fixeer gekregen als vervanging van X89. Op de verpakking staat niets over het fixeren van films, en op internet zie ik alleen dat op het 5 liter etiket staat dat voor films juist de andere fixeer RXH wordt aanbevolen.
    Heeft iemand ervaring met het fixeren van films in Rollei RXN en zoja, welke verdunning/tijd?
    Ik gebruik uitsluitend de klassieke films, geen delta emulsies of zo.

alvast bedankt,

Jeroen

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Mijn voorraad Amaloco X89 is bijna op dus toen ik nieuwe film bestelde heb ik ook maar weer nieuwe chemie besteld. Nu heb ik Rollei RXN fixeer gekregen als vervanging van X89. Op de verpakking staat niets over het fixeren van films, en op internet zie ik alleen dat op het 5 liter etiket staat dat voor films juist de andere fixeer RXH wordt aanbevolen.
    Heeft iemand ervaring met het fixeren van films in Rollei RXN en zoja, welke verdunning/tijd?
    Ik gebruik uitsluitend de klassieke films, geen delta emulsies of zo.

alvast bedankt,

Jeroen
    Ik heb geen praktische ervaring met Rollei RXN. Het ziet er echter naar uit dat het gaat om een neutrale (of lichtalkalische) ammonium thiosulfaat fixeer. Ik verwacht dat deze vergelijkbaar is met de gemodificeerde TF3 fixeer, die hier onlangs besproken is. Je moet wel een stopbad gebruiken. Het lijkt mij dat er geen reden is dat je die ook goed als filmfixeer kunt gebruiken. Als je echter een stainende ontwikkelaar toepast, maar geen stain wil hebben, dan kun je beter de zure fixeer gebruiken.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Jed,
    Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad een ammoniumthiosulfaat fixeer. Ik begin maar gewoon met 5 minuten bij1+7 verdunning. Stopbad gebruik ik nog steeds standaard uit gewoonte. Het is niet duur en geeft toch een gevoel dat je de fixeer minder uitput.

Shooter
    4x5 Format
    Overigens is Amaloco X89 weer gewoon verkrijgbaar - tenminste het staat in Rotterdam weer in de winkel, zij het in een andere verpakking. Zie bijgaande link voor info: http://www.amaloco.nl/amal_nl_info.htm

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Jed,
    Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad een ammoniumthiosulfaat fixeer. Ik begin maar gewoon met 5 minuten bij1+7 verdunning. Stopbad gebruik ik nog steeds standaard uit gewoonte. Het is niet duur en geeft toch een gevoel dat je de fixeer minder uitput.
    De functie van het stopbad is hier tweeledig. In de eerste plaats om het ontwikkelproces te stoppen, maar ook om de alkaliniteit van de fixeer niet te hoog te maken door de bijmenging van de alkalische ontwikkelaar. Als de fixeer te alkalisch wordt bestaat de kans dat de fixeer instabiel wordt. En dat is niet zozeer een kwestie van uitputting van de fixeer.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Inmiddels meerder films ontwikkeld en met deze fixeer gefixeerd, werkt goed, geen problemen met de 5 minuten dus ik hou het daarbij.
    Nog bedankt voor jullie antwoorden!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin