Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,709   Posts: 1,548,625   Online: 1158

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    35mm

Zelf ontwikkelen.

Dames, Heren,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik heet bas, en fotografeer veel voor de hobby (analoog z/w). Ik gebruik meestal Ilford 200 35mm met Nikon en Olympus spiegelreflex camera's.
    Voorheen liet ik mijn rolletjes altijd ontwikkelen en afdrukken voor een relatief knappe prijs bij de lokale fotoboer. (rond de acht euro)
    Maar helaas is deze wegens ziekte gestopt. Zijn vrouw bedient de kassa en ze doen niet meer aan analoog.
    Dus ik met de rolletjes naar de Hema, maar daar betaalde ik 12 euro voor.

Nu krijg ik tot mijn grote vreugde een doka-set van mijn oom, ik moet nog even kijken wat ik precies krijg, maar ik weet dat het gaat om ontwikkeltank, vergroter, warmtespiraal, thermometer, en ontwikkeltanken.

Het leek mij leuk om te beginnen met het zelf ontwikkelen van de films, en in eerste instantie in te scannen. Later wil ik het afdrukproces onder de knie krijgen..

Nu ben ik dus nog echt een beginner op dit gebied. Ik heb goede ervaringen met de Ilford films, maar ik ben benieuwd naar wat jullie aanraden

Combinatie van :
    Film + Chemie

Welke film en welke chemie raden jullie aan, in acht nemend dat het niet professioneel hoeft te zijn. Het is echt voor de hobby, en ik heb een vrij breed budget, maar niet té breed. Het moet wel leuk blijven.

Oh ja, een handleiding voor het ontwikkelproces in de vorm van een duidelijke + simpele internetsite of boekje lijkt mij ook handig. Suggesties?

(Misschien dat hier al meer vragen over zijn gesteld, ik heb even gezocht op het forum maar kon zo snel niet een concreet antwoord vinden.)

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Hoi Bas,

Er zijn vele goede film en ontwikkelaar combinaties, geen is de beste. Neem er een die je makkelijk kunt kopen bv. Ilford HP5(ISO400) en Ilfosol. Voor de procedure volg de link naar de ilford website;

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf .

Op deze site is nog veel meer informatie te vinden. Het is helemaal niet moeilijk. Een beetje fatsoenlijke maaltijd koken is veel ingewikkelder

Succes

P.S. Olympus, goede camera's...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Kodak Tri-X in D76 (of ilford ID-11 das hetzelfde) 1:1 10min altijd goed
    Ik zou niet beginnen met Ilfotec-DD-X wegens duur.
    Last edited by Marc Leest; 02-22-2010 at 08:03 PM. Click to view previous post history.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waar is de XTOL aanbeveling naartoe Marc?
    Mijn aanbeveling: XTOL 1:1 voor TriX, of Delta 100 wanneer er genoeg licht is. :-)
    voor richttijden: http://www.digitaltruth.com/devchart.php
    en als je wat meer ervaring hebt aanpassen/kalibreren naar eigen wensen natuurlijk.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Pieter,

XTOL komt alleen nog voor 5 liter verpakkingen wat veel is ... ID-11 is nog verkrijgbaar per 1 liter. XTOL is zeker aanbevolen als je veel filmpjes hebt.
    gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Allemaal hardstikke bedankt.
    Gisteravond nog stond mijn oom met twee grote dozen met doka-spullen voor de deur. Inclusief 2 ontwikkeltanks, warmhoudbakken, vergroter, timers, etc. etc.
    Kortom, alles wat nodig is.
    Dus een dezer dagen ga ik mijn eerste filmpje ontwikkelen..!
    Hoop jullie nog vaker te zien op het forum,
    groeten

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    rodinal is ook nog steeds verkrijgbaar. (www.fotofilmfabriek.nl)
    flesje 500ml kost rond de 12 euro en je gebruikt 3 of 6cc voor een kleinbeeld rol.
    Is iets minder fijnkorrelig maar door een hogere verdunning kan je de korrel beperken.

op deze link vind je meer info omtrent ontwikkeltijden van de 200 film.
    http://www.digitaltruth.com/devchart...er=&mdc=Search

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by baschz7 View Post
    Allemaal hardstikke bedankt.
    Gisteravond nog stond mijn oom met twee grote dozen met doka-spullen voor de deur. Inclusief 2 ontwikkeltanks, warmhoudbakken, vergroter, timers, etc. etc.
    Kortom, alles wat nodig is.
    Dus een dezer dagen ga ik mijn eerste filmpje ontwikkelen..!
    Hoop jullie nog vaker te zien op het forum,
    groeten
    Als je wilt mag je best een keer een middag meedraaien zodat je het process een keer kan uitvoeren naast iemand die het al jaren doet.
    (omgeving eindhoven)

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Als je wilt mag je best een keer een middag meedraaien zodat je het process een keer kan uitvoeren naast iemand die het al jaren doet.
    (omgeving eindhoven)
    Bedankt voor uw aanbod, maar Eindhoven is een beetje te ver van me weg (aangezien ik geen eigen vervoer heb).. Ik woon in de omgeving Noordoostpolder. Maar ik hoorde dat er bij de lokale fotoclub ook nog iemand analoog werkt (en zelf ontwikkelt) dus het lijkt me handig om met deze persoon even contact op te nemen.

Shooter
    35mm
    basch, niet twijfelen, contact nemen met die club en een afspraak maken met die persoon, je leert dan op 1 avond meer dan dat je van boeken of wat dan ook leert. En eens de basis onder de knie ben je snel vertrokken!!

Succes!!!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin