Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,941   Posts: 1,557,536   Online: 1167

Results 1 to 7 of 7
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Favoriete film ontwikkelaars

Wat zijn jullie favoriete filmontwikklelaars?

Zelf gebruik ik voor kleinbeeld Delta 100, ID-11 1+1, en sinds enige tijd een zelf gemaakte tweebads ontwikkelaar (die me prima bevalt).

Voor midden en grootformaat HP5+ gebruik ik Rodinal of ID-11. En ik wil binnenkort eens een serie testen doorvoeren met Perceptol.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Favoriete filmontwikkelaar voor Ilford Delta 100 is op dit moment SPUR HRX, bevalt met beter als de paar ontwikkelaars die ik tot op dit moment heb geprobeerd.

Maar eehh, vertel 's, dat twee bads systeem, hoe werkt dat ?

Groeten.

jelke's Avatar
    de film die ik op dit moment het meest gebruik is de classicpan 200 film, (dit is eigenlijk rebadged fortepan 200 film of de bergger 200) in combinatie met R09 ontwikkelaar van calbe (de oerversie van rodinal) en ik ben aan het experimenteren met fomapan t200 en R09, deze combinatie bevalt me zo goed dat ik hier verder mee wil gaan......

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    35mm: XTOL 1:1 (Delta 100)
    6x9: Rodinal 1:50 (APX100)
    4x5: Rodinal 1:50 (APX100 tot mijn voorraad op is)

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Voor mijn FP4-rolfilms gebruik ik meestal Ilford DD-X, en als alternatief D76.
    Technichal Pan ontwikkel ik in Technidol.

Groetjes,
    Anne Marieke

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    FP4 en HP5 in Ilford HC 1:31

JJ

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by juw

Maar eehh, vertel 's, dat twee bads systeem, hoe werkt dat ?

Groeten.
    De volledige uitleg kun je lezen op www.photocrack.com / artikelen / donkere kamer / Meng je eigen ontwikkelaar.

In het kort komt het hierop neer. Je weekt de film 3 minuten in een eerste bad van ontwikkelstof (metol) en natriumsulfiet. Omdat de base hierin ontbreekt komt de ontwikkeling niet echt op gang, maar zuigt de emulsie zich vol met ontwikkelaar.

Daarna doe je de film in een tweede bad met alleen de base (gewone huishoud-soda). Die zorgt dat er wel ontwikkeld wordt. Maar omdat er slechts een beperkte hoeveelheid ontwikkelsubstantie in de emulsie aanwezig is, blijven de hoge lichten binnen de perken.

Resultaat: perfecte negatieven waarbij ook hoge contrasten binnen de perken blijven, goede filmgevoeligheid, en de twee baden zijn zonder enig resultaatverschil een aantal keer opnieuw te gebruiken.

Conclusie, een zeer zuinige ontwikkelaar die prima resultaten levert zonder risico voor overontwikkeling.

Groeten,
    Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin