Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,968   Posts: 1,523,440   Online: 988

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    Merci Jed,

als ik tijd heb, doe ik dat.
    Maar wat denk je van mijn ontwikkeltijden bij normale contrastomvang? 11a 12 minuten, rodinal, 20c.
    voorlopig heb ik geen opvallende lichtmeter...
    Nog beter: wanneer is er terug een kroegmeeting? Of als ik eens in Nederland ben... privéles leren belichten, hoeveel vraagt u?

mercikes,

ciao
    Neem gewoon de fabrieks-waarden.
    Als je geen opvallend lichtmeter hebt, kun je het geflecteerde licht van een stukje schuimplastic (dat witte spul) meten. Je moet dan wel met 2,3 stop corrigeren (langer belichten) om midden grijs te krijgen. Je zou een grijskaart kunnen gebruiken, maar die spiegelen vaak en dat geeft een onjuiste meting.

Ja, een kroegmeerting met belichten als onderwerp stond ook nog eens op het program.
    Kwestie van organiseren

Jed

Shooter
    35mm
    Marco,

nee ik heb niet direct echt problemen met de lucht en hoge lichten op een treffelijke manier af te drukken. ik zie gewoon dat mijn negatieven redelijk 'dicht zijn'. ik zeg het , mijn afdruktijden zijn ongeveer 5a10 sec, opening f 8, afdrukgrootte: 40cmx50cm. valt best mee. denk ik.
    ontwikkelt er iemand met rodinal of d-76 met trix-pan? wat zijn jullie tijden, bevindingen?
    Mag ik eens naar iemand een deel van mijn negatieven opsturen? iemand met kennis van zaken?
    Jed, Marco, Merlin, Gary, e. a.

Enne kroon, ik werkte vroeger met de spotmeter in mijn kleinbeeldkamera, dus dat lukte wel. het is met de overschakeling naar middenformaat.
    Ik zoek een degelijke spotmeter, zonder me blauw te betalen.
    Dus als iem. ietske weet...

Jed: organiseer eens een kroegmeeting, dat ik jullie eens allemaal ontmoet, de harde kern!

groeten,
    ciao

Shooter
    4x5 Format
    Marco,

nee ik heb niet direct echt problemen met de lucht en hoge lichten op een treffelijke manier af te drukken. ik zie gewoon dat mijn negatieven redelijk 'dicht zijn'. ik zeg het , mijn afdruktijden zijn ongeveer 5a10 sec, opening f 8, afdrukgrootte: 40cmx50cm. valt best mee. denk ik.
    ontwikkelt er iemand met rodinal of d-76 met trix-pan? wat zijn jullie tijden, bevindingen?
    Mag ik eens naar iemand een deel van mijn negatieven opsturen? iemand met kennis van zaken?
    Jed, Marco, Merlin, Gary, e. a.

Enne kroon, ik werkte vroeger met de spotmeter in mijn kleinbeeldkamera, dus dat lukte wel. het is met de overschakeling naar middenformaat.
    Ik zoek een degelijke spotmeter, zonder me blauw te betalen.
    Dus als iem. ietske weet...

Jed: organiseer eens een kroegmeeting, dat ik jullie eens allemaal ontmoet, de harde kern!

groeten,
    ciao
    Wat dat opsturen van wat negatieven betreft, kun je een PM zenden. Dan is er wat te regelen.

Wat de kroegmeetings betreft. We dachten een tijd geleden dat er weer eens een kroegmeeting bij jullie in de buurt moest zijn. Er zijn toen pogingen door Geert ondernomen. Dat is echter dood gelopen. Is een nieuwe poging niet wat?

Jed

Shooter
    Medium Format
    Jelle, pak je fiets en kom eens met je negatieven tot in Willebroek
    :-)

Shooter
    35mm
    Merci vrienden, ( ik mag jullie toch vrienden noemen he...)

Silverprint, dat ga ik zeker eens doen.

bedankt voor jullie bijdragen

ciao

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Marco,

Het klinkt mij toch allemaal in de oren alsof je (gelukkig!) helemaal geen probleem hebt. Nogmaals: er is geen technisch alternatief voor je eigen oordeel. Als de negatieven relatief makkelijk af te drukken zijn, incl. de hoge lichten, en je tevreden bent over de tonaliteit etc., dan is er niks om je druk over te maken. Ga door zoals je nu werkt en concentreer je op andere dingen die aandacht vragen, in een later stadium kun je altijd nog eens bewust gaan experimenteren met aangepaste ontwikkeling voor verhogen of verlagen van het contrast zoals in het Zone System.

Vergeet die hele "kranten-test" maar...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wat ik uit ervaring heb geleerd is dat het meten van licht DE cruciale rol speelt. Als je iets onderbelicht dan lopen je schaduwen dicht en krijg je soep als afdruk.

Even terug naar het doosje:
    Als Kodak zegt dat het een 320 asa film is, dan wil dat niet zeggen dat dat voor JOU de ideale waarde is.
    Deze 320 is gemeten volgens een vaste opstelling van 1/50 bij F<weet ik veel> met papier dat gisteren is gegoten en onder 20graden C constant bij een lichtwaarde EV12(bv).
    Maw onder Laboratorium omstandigheden!!!!

Dit kan jij zelf nooit nabootsen!
    Dus wat je moet doen als eerste is kijken wat jou persoonlijke situatie is.
    Je lichtmeter wijkt af, je sluitertijd wijkt af. De film is misschien wel 320, maar als je lichtmeter 1/3 stop afwijkt en je sluiter ook 1/3 te snel is, dan heb je al meer dan een halve stop verschil.

Je meet de donkerste partij en zet deze in Zone III. Maar door de afwijkingen zet je deze dus in II+ een bietje.
    Nu kan ik je alvast verklappen dat tussen zone II-III blubber oplevert. Niet afdrukbaar.
    Hierdoor zie je veel fotografen de film belichten 'als' zodat je achteraf niet hoef te korrigeren na meting.
    Ik gebruik fuji acros 100 en zet de iso waarde van de lichtmeter op 50. Daarna kan ik meten en de waarde direkt overnemen op de kamera.

Het grappige is dat wanneer je het negatief op een lichtbak legt, je alles ziet.
    Verder kan een kontakt afdruk meer aan dan een vergroting. Bij de vergroting verlies je meer in de schaduw en hoge lichten.
    Dus je kontakt vel laat meer zien dan dat je daadwerkelijk kan drukken.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb een test gedaan met een scene van berkenbomen overdag genomen met bewolking waar ik het negatief 0,+1, +2,+3,+4 stops heb overbelicht.
    Daarna normaal heb ontwikkeld op 12 min en wat bleek, +2 gaf het beste resultaat in de afdruk.

Die zone III is van belang. Hoge lichten kan je doordrukken voor tekening, maar tekening die niet in het negatief zit (zone III) krijg je er nooit meer in...
    Een vriend van mij beweerd dat de meeste amateurs proberen om een negatief te maken dat direkt afdrukbaar is, terwijl het maken van de foto pas begint in de doka met tegenhouden en doordrukken. Dus zie het negatief als de start, en niet als het resultaat.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb een test gedaan met een scene van berkenbomen overdag genomen met bewolking waar ik het negatief 0,+1, +2,+3,+4 stops heb overbelicht.
    Daarna normaal heb ontwikkeld op 12 min en wat bleek, +2 gaf het beste resultaat in de afdruk.

Die zone III is van belang. Hoge lichten kan je doordrukken voor tekening, maar tekening die niet in het negatief zit (zone III) krijg je er nooit meer in...
    Een vriend van mij beweerd dat de meeste amateurs proberen om een negatief te maken dat direkt afdrukbaar is, terwijl het maken van de foto pas begint in de doka met tegenhouden en doordrukken. Dus zie het negatief als de start, en niet als het resultaat.
    Zo is het. Heel het zone systeem heeft maar één functie : zoveel mogelijk informatie vastleggen in het negatief. Wat je later in de doka doet is louter interpretatie, maar met een goed negatief is dit veel gemakkelijker.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format

Terug naar de bomen en het bos

Volgens mij heeft Jelle geen technisch probleem. Hij ziet door de bomen het bos niet meer. Of te wel: je kunt je koers niet zo goed vinden. Dan moet je gewoon elders te rade gaan om je zekerheid terug te vinden. Een ander kan het bos mogelijk wel herkennen. Maar die ander moet dan wel de negatieven kunnen bekijken.

Het is overigens een heel gewoon verschijnsel dat iemand in een bepaalde periode niet goed weet hoe verder te gaan. Daar moet je weer overheen groeien. En is het bekijken en bespreken van fotos niet vaak verhelderend voor de maker van de fotos.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin