Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,553   Online: 810

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 24 of 24

Shooter
    35mm
    bedankt allemaal!

komende maand doe ik nog wat testjes en zal ik eens een deel negatieven opsturen naar iem.
    En naarstig op zoek gaan naar een spotmeter... ( betaalbaar)

ciao

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Jelle,

Ben niet bekend met je Rollei, maar heeft deze een ingebouwde lichtmeter toch? dan zou ik die in eerste instantie gebruiken. (in neem even aan dat een meter van Rollei adequaat zal zijn).

Zelf ken ik theoretisch het Zone Systeem, maar pas het niet toe. Dwz als ik groot formaat schiet dan plaats ik mijn belangrijke schaduwen op Zone III en zie wel waar mijn hoge lichten landen. Heb m'n ontwikkel tijd wel getest maar pas hem daarna niet meer aan. Dit werkt vrij goed.

Op midden formaat gebruik ik een Bronica RF 645 met ingebouwde lichtmeter. Die voldoet mij prima, dus die lichtmeter lat ik het werk doen, zeg maar.

Met wel de kanttekening dat ik de lichtmeting soms "vast zet" op Zone V: bv een gebouw met veel lucht er om heen: richt de camera op het gras ervoor; en zet die waarde vast, en belicht vervolgens het beeld wat ik hebben wil.

Laatst op pad geweest met m,n 6*6 Bronica met losse lichtmeter. Er zat veel meer variatie in mijn negatieven dan met de 645 op de automaat. Op zich waren ze wel goed te printen

Wat ik eigenlijk wil zeggen: je moet het je zelf niet te moeilijk maken. Gebruik de ingebouwde lichtmeter (en blijf nadenken!) en je zult zien dat je meeste negatieven prima af te drukken zijn,

Succes,

Cor

d'ouwe G's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Jelle,

Ik ben nieuw hier maar ik zag je vragen en de reacties maar het eerste wat mij te binnen schoot is dat ik mij herinner van een test in Foto van tientallen jaren geleden dat de lichtmeter van de GX gevoelig is voor strooilicht. Ik was (en ben!) helemaal weg van die camera dus ik heb dit altijd onthouden. Als je de ingebouwde lichtmeter gebruikt bij je lichtmeting moet je voor een correct resultaat je hoofd boven de loupe houden, dan meten en instellen en daarna niet meer corrigeren. Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.

Shooter
    35mm
    Daank u voor de nuttige info

allen

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin