Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,950   Posts: 1,557,890   Online: 939
      
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24
  1. #1

    Join Date
    Aug 2006
    Shooter
    35mm
    Posts
    119

    ik zie efkes de bomen door het bos niet meer

    Hallo gasten,

    ik kom jullie nog eens lastig vallen met mijn onwetendheid....

    De situatie is als volgt:

    opname materiaal: rolleiflex gx
    negatiefmateriaal: 90% tri-x , 10% fp4
    ontwikkelaar: d-76 of rodinal
    vergroter: durst m-605 diff.

    als ik al mijn boekjes-studiemateriaal moet geloven belicht de film wat ruimer 1/3 tot 1/2 stop? bij normale contrastomvang? 4-7 stops?

    Wat ik meestal doe met een contrastbereik tussen donker en licht van max 7 stops= normaal ontwikkelen, msschn een klein beetje langer ontwikkelen om compensatie van diff. vergroter. ongeveer 12 minuten ontwikkelen. is dat redelijk?

    Bij laag contrast ( max 3 a 4 stops) doe ik het volgende: belicht ik ongeveer het grijs in het onderwerp en laat mijn iso instellingen staan. dus circa 250, 320 asa. vervolgens ontwikkel ik een 25 % langer.

    idem voor hoogcontrast, langer belichten, vervolgens circa 25 % korter ontwikkelen.

    MAAR: als ik de verificatiemethode toepas van 'lees het negatief boven de krant en kijk naar de hoge lichten, letters die net leesbaar moeten zijn, zie ik dat er teveel dichtheid is id hoge lichten. dit komt frequent voor in mijn negatieven, maw: mijn belicht en ontwikkeltechniek is niet echt op punt. verre van: perfect onder de knie!!!

    Zijn mijn ontwikkeltijden te lang? sommigen zweren bij eerder kortere ontwikkeltijden...
    Op den duur weet je het gewoon niet meer. Ik wil me terug concentreren op het beeld ipv van constante bijsturing bij het ontwikkelen.

    Moet ik terug testbeelden maken?
    Misschien moet ik gewoon eens passeren bij iemand die er echt kaas van gegeten heeft, een kenner die mijn negatieven eens bekijkt en kan corrigeren waar nodig.

    Je kan toch moeilijk een perfecte test-omgeving nabootsen. Want iedere situatie waarin je gaat fotograferen is toch verandelijk van contrastomvang-intensiteit? soms een contrastarme scene, hoogcontrast, etc.
    je kan dit toch moeilijk allemaal simuleren in testmateriaal? Is toch onbegonnen werk? Of ben ik zo verkeerd?

    Wie biedt mij enig inzicht?

    Ik woon in Brussel, als iem. me eens raad wil geven, kan ik en wil ik zeker eens passeren! ( liefst in België...)

    Mvg,

    Jelle

  2. #2

    Join Date
    May 2006
    Location
    Zichem Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    236
    Hey Jelle,

    hier ga je zeker reactie op krijgen, hopelijk maken ze het niet nog moeilijker want hier zitten soms echt "krakken".
    Ik ga dit zeker mee verder lezen en ben zeer benieuwd naar de tips en ideeen die je gaat krijgen. Zelf werk ik met Tri-X en HC110 en ik hoop binnenkort eindelijk eens mijn eigen ontwikkeling op punt te stellen en deftig te testen en standaardizeren. (Een dagje pret met de grijskaart dus :rolleyes

    Groetjes,

    Tom

  3. #3
    Marc Leest's Avatar
    Join Date
    Oct 2003
    Location
    Hasselt, Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,267
    Images
    12
    Als je hoge lichten te dicht zijn, minder ontwikkelen.
    Je voert al een lichte overbelichting uit, dus meer ontwikkelen lijkt me niet aan de orde.
    Hoe printen je negatieven ? Filter / Nabelichten ?

    gr. Marc

    PS: Of een scene veel of weinig contrast heeft, is alleen goed vast te stellen met een spotmeter.
    Last edited by Marc Leest; 03-02-2010 at 05:06 PM. Click to view previous post history. Reason: PS.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

  4. #4

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    Hier op het forum worden zaken vaak erg uit hun verband getrokken. Dat komt doordat over de 2 aspecten die er werkelijk toe doen bij het maken van een foto niet echt veel geschreven kan worden. Maar afgelopen weekeinde heb ik samen met een aantal anderen in de doka gestaan om negatieven van divers pluimage af te drukken. En deze sessie heeft me weer gesterkt in mijn overtuiging. Wat er werkelijk toe doet, is waar je de camera op richt en op welk moment je het knopje indrukt. En als 2e, hoe je van het verkregen negatief een afdruk maakt. Met deze 2 onderdelen van het proces en de keuzes die daarmee verbonden zijn wordt 95 % van de foto bepaald.

    Ga met deze wetenschap aan de gang. Mijn advies is aan beginners en diegene die het spoor bijster zijn wat betreft belichten / ontwikkelen, DOE WAT IN DE GEBRUIKSAANWIJZING STAAT. Denk je nu werkelijk dat kodak of ilford je om de tuin proberen te lijden door foutief op het doosje een asa getal te zetten ? Idem voor het zakje D-76 ?
    Als je niet uit je lichtmeting komt. Gebruik dan een opvallende lichtmeting met het bolletje. Ga op de plek van je onderwerp staan richt het ding op de lens van de camera en neem een meting die je zonder slimmer te willen zijn op je camera instelt.

    Kortom steek je energie in zaken die er werkelijk toe doen.

    Helaas voor jou woon ik een heel eind van Brussel vandaan. Maar dat neemt niet weg dat je van harte welkom bent om te zie hoe ik het aanpak.

  5. #5

    Join Date
    Aug 2006
    Shooter
    35mm
    Posts
    119
    Als je hoge lichten te dicht zijn, minder ontwikkelen.
    Je voert al een lichte overbelichting uit, dus meer ontwikkelen lijkt me niet aan de orde.
    Hoe printen je negatieven ? Filter / Nabelichten ?

    gr. Marc

    PS: Of een scene veel of weinig contrast heeft, is alleen goed vast te stellen met een spotmeter.


    Hallo Marc,

    Dat meet ik met de spotmeter van mijn F-100, als ik hem bij me heb...
    Maar als ik afdruk, kom ik meestal aan een korte belichtingstijd, 6a 10 sec lucht, opening F 8.... Dat vind ik zo bizar, wetende dat mijn hoge lichten altijd wat teveel dichtheid bevatten, kan ik op een redelijke tijd afdrukken, zelfs korte tijd.
    Misschien moet ik in het vervolg een stopje langer belichten dan gemiddeld grijs gemeten. in het geval van contrastomvang van 7 stops.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet altijd meet met de spotmeter van de F-100, soms te omslachtig. Dan durf ik mijn integraalmeter te gebruiken van de rollei, maar meet ik in verschillende zones en probeer het dan een beetje te interpreteren... In feite zou ik me een goeie portable spotmeter moeten aanschaffen. Wat kost zoiets? welke? want occasie vind je dat niet gemakkelijk.

    En, Gary waar woont u? ik wil atijd eens afspreken.

    Merci voor jullie respons maar ik ben nog geen stap verder.... hehe is jullie schuld niet hoor!
    ik weet dat het hier gaat in feite over alles dat te maken heeft hoe een redelijk beeld af te drukken, te bekomen.

    ciao

  6. #6

    Join Date
    Nov 2004
    Location
    Bilthoven, The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,858

    Aanpak voor beginners

    In wezen borduur ik op het advies van Gary door.

    Ga uit van de richtlijnen van de fabrikant als uitgangspunt en de materialen die jij noemt zijn goed om mee te beginnen. Als lichtmeter prefereer ik de lichtmeter met het bolletje (invallend licht).

    Nu komt het belangrijkste punt; de keus van je licht en onderwerp voor een test-serie.
    Zorg er voor dat het licht normaal is; een dag met blauwe lucht en wat witte wolken.
    Gebruik licht van de zijkant (schaduw-werking)
    En dan het onderwerp.
    Zorg dat je het invallend licht eenduidig kunt meten; dus dat je niet zelf in een schaduw-gebied staat.
    Zorg dat je het gebied van licht naar donker in beeld hebt. Dus de witte wolken zorgen voor de hoge lichten, zorg dat er doortekende schaduwen in je onderwerp zijn.
    Zorg er voor dat er detail en grotere vormen in je beeld zijn.

    Zorg dat je camera op statief staat

    Zorg dat het diafragma van je objectief op goede weergave F=8 of f=11 staat.

    Zorg dat je objectief schoon is.

    Nu neem je een serie opnamen bij de belichtingswaarde bij opgegeven ISO waarde van de film, en 1 stop overbelicht en 2 stop overbelicht.

    Deze testserie kun je een aantal malen herhalen. Je ontwikkelt de film en het resultaat ga jij vergroten en je stuurt een testserie naar anderen voor een beoordeling ( al dan niet met je eigen proefstrookjes). Je kunt mij ook zo een testserie toezenden.

    Het doel is om het proces eenmaal goed op de rails te hebben. Daarna kun je gaan varieren en spelen met de materialen, zodat het resultaat een eigen gezicht krijgt.

    Jed

  7. #7

    Join Date
    Aug 2006
    Shooter
    35mm
    Posts
    119
    Merci Jed,

    als ik tijd heb, doe ik dat.
    Maar wat denk je van mijn ontwikkeltijden bij normale contrastomvang? 11a 12 minuten, rodinal, 20c.
    voorlopig heb ik geen opvallende lichtmeter...
    Nog beter: wanneer is er terug een kroegmeeting? Of als ik eens in Nederland ben... privéles leren belichten, hoeveel vraagt u?

    mercikes,

    ciao

  8. #8

    Join Date
    Nov 2006
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    971
    En, Gary waar woont u? ik wil atijd eens afspreken.
    Een beetje ver, Nijmegen

  9. #9

    Join Date
    Aug 2006
    Shooter
    35mm
    Posts
    23
    Hallo


    Neem je van af nu voor om voorlopig steeds de zelfde materialen te gebruiken.
    Gebruik vers materiaal.

    Ontwikkel je films met aandacht en doe het de volgende keer op dezelfde manier.
    Zorg er voor dat ze volkomen schoon zijn, geen krassen stof droogvlekken.
    Gebruik de ontwikkelaar en het stopbad voor je filmontwikkeling 1 malig
    Fixeer kun je een keer vaker gebruiken maar let er op dat de inhoud in de fles schoon blijft


    Gebruik nieuw vers afdrukpapier en verse papieronwikkelaar en maak de afdrukken met
    zorg een halve gradatie harder of zachter en 10 % langer of korter belichten heeft een
    grote invloed.

    Als je met een losse belichtingsmeter werkt gebruik dan de opvallend licht meting. Of anders de meter in de camera. Nu al met een spotmeter werken is niet verstandig.

    Voordat je opnames maakt moet je eerst op papier uitwerken hoe je het gaat doen.
    Film soort ontwikkelaar verdunnig ontwikkeltemperatuur beweging camera gebruikte asa
    soort afdruk papier en papier ontwikkelaar overbelichting enzzz.....


    Bij de opname stel je de camera vanaf je papier in.

    Neem de tijd

    Je mag wel een paar negatieven uit je argief opsturen die volgens jou normaal zijn of een te hoog contrast hebben

    succes
    kroon

  10. #10
    Marco B's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,983
    Images
    169
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    MAAR: als ik de verificatiemethode toepas van 'lees het negatief boven de krant en kijk naar de hoge lichten, letters die net leesbaar moeten zijn, zie ik dat er teveel dichtheid is id hoge lichten. dit komt frequent voor in mijn negatieven, maw: mijn belicht en ontwikkeltechniek is niet echt op punt. verre van: perfect onder de knie!!!
    Jelle, wat ik in je hele verhaal eigenlijk mis, is of je ook problemen hebt met het afdrukken van die hoge lichten...

    Als dat niet het geval is, en je b.v. zelfs geen pre-flash van het papier nodig hebt om ze goed af te drukken, hooguit alleen wat doordrukken, zou ik mij over de "kranten-test" helemaal geen zorgen maken. Die test kan haast niet anders dan een zeer globale zijn in vergelijking met een echte meting door een densitometer. En zelfs in dat laatste geval, is de enige echte maatstaaf voor een - voor jouw! - correct negatief, of je het zo kan afdrukken als je voor ogen hebt / had.

    Er is geen (technische) vervanging voor je eigen oordeel!

    Overigens, als bij die hoog contrast situaties langer belichten en -25% ontwikkelen nog niet voldoende is, kun je wel eens naar -35 to -40% gaan (met bijbehorende langere belichtingstijd), in mijn ervaring maakt dat nog best veel verschil met die -25%.
    My website

    "The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

    "I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

    "Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 1 of 3 123 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin