Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,518   Posts: 1,543,758   Online: 863

Results 1 to 5 of 5

Thread: Wassen bariet

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Wassen bariet

Op een youtube zijn er verscheidene filmpjes te vinden ivm de doka.
    Op een ervan is te horen dat het volgende procédé goed zou zijn voor
    het wassen van barietpapieren :
    1) behandelen met hypo
    2) in water (stilstaand) laten liggen de nacht door.

Iemand hier die zo werkt ?
    Scheelt een pak in water natuurlijk...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb één keer aan het einde van een lange dag een print in het water laten zitten. De volgende dag schoon ik met een wisser het water er af, inclusief delen van de basis. Het ligt aan het papier (in mijn geval Forte), maar bariet zou ik nooit langer dan een paar uur in het water laten.

Je vertrouwt dat diffusie uit het papier voldoende is als het water stil staat. Ik durf dat te betwijfelen, omdat het water om de afdruk heen een relatief hoge concentratie fixeer zal bevatten. Daardoor zal nooit alles uit het papier diffunderen. Een hogere temperatuur zou wel een positief effect geven, omdat de deeltjes daardoor meer kinetische energie krijgen. Er zullen meer wervelingen in het water optreden. Daardoor zal de diffusie toenemen.

Ook hier geldt: wil je het weten, doe dan een proef. Er zijn diverse sets in de handel om te kijken of de print goed gespoeld is, of er nog fixeer achtergebleven is. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Op een youtube zijn er verscheidene filmpjes te vinden ivm de doka.
    Op een ervan is te horen dat het volgende procédé goed zou zijn voor
    het wassen van barietpapieren :
    1) behandelen met hypo

Onzin wat mij betreft.
    Je behandeld met (na het fixen 2bad methode!) hypoclearing agent niet met hypo (natriumsulfiet vs. natriumthiosulfaat).Een print een nacht laten drijven in een bad maakt de gelatine zacht en zou zelf kunnen loslaten.

Een uur spoelen met rustig lopend water. Meer dan genoeg.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    1) behandelen met hypo

Nee, maar wel doe ik aan ook wat waterbesparend "overbakken". Dat wil zeggen: bak vullen, 10 min of zo laten staan, geheel legen en weer vullen. Dat 5-7x herhalen.

Als je slechts 1x de bak met water vult, zit al die hypo aan het eind van de nacht nog leuk in het water en dus partieel in het papier. Door overbakken raak je dat kwijt.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Vroeger was iets dergelijks wel mijn praktijk. Als de sessie in de doka tot in de kleine uren was doorgegaan. Had ik geen zin om nog een uur lang te spoelen. Ik liet dan de drukken in het water staan tot de volgende ochtend. NB zonder hypoclear en met gebruik makend zuur fixeer en alleen met bariet papier, geen RC. Omdat mijn spoel methode was om 5 X 10 minuten ze in schoon water te laten staan. Dus telde de nacht als 1 spoelgang en spoelde ik de volgende ochtend nog maar 4 X 10 minuten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik vond dat het papier hier wel onder leed. Dit uitte zich door o.a. moeilijker vlak te krijgen bij drogen. Nu ben ik wat ouder en bedeesder en hou op tijd op met printen en spoel ze de zelfde avond nog uit. Nu beschouw ik mijn foto's niet als "eeuwig durende kunst werken" en zou, als het weer eens een latertje wordt het zonder meer weer doen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin