Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,202   Posts: 1,531,615   Online: 1162

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 44
    Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jed, ik heb tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad met Pyrocat HD, in tegendeel zelfs, de resultaten zijn zonder meer schitterend te noemen, in het bijzonder met Tri-X en PanF. Alleen is, naar mijn spijtige ervaringen, de combinatie met FOMAPAN op z’n minst ongelukkig te noemen. Maar juist, FOMA is inderdaad een ander paar mouwen, en hier niet aan de orde.
    Met Acros heb ik nog geen ervaring, maar ik dacht dat er wat over geschreven stond op unblinkingeye.com.
    Dat er veel over pyrocatechol ontwikkelaars geschreven wordt komt, naar m’n bescheiden mening, eerder doordat deze ontwikkelaars betrekkelijk nieuw zijn. ik bedoel, ze zijn pas recentelijk weer ‘herontdekt’. Overigens is hun toepassing in de hybride fotografie nieuw en verdient nog wat introductie en gewenning, in ‘t bijzonder dat laatste...

Ruud, ik ken dat stopbad van jou niet, wat ik soms gebruik is een zwak zuur stopbad, +/- pH 6, op basis van Azijnzuur en Natrium hydroxide, zeer duurzaam, kan ‘replenished’ worden en bijna geen reukhinder. Dit stopbad houd de neutrale fixeer iets of wat op z’n juiste pH waarde en vrijwaard deze van een te grote overdracht van ontwikkelaar.
    Het uitspoelen van de kleurstof voor de ontwikkeling, door voor bevochtiging dus, heeft bijna geen invloed op de stain. De stain vormt zich in de emulsie en die kleurstof zit in de anti halo - en vlakliggings emulsie op de rug zijde. Deze vlakliggings emulsie, de juiste Nederlandstalige benaming ken ik niet, dient om de film vlak te houden tijdens de belichting en is water oplosbaar. Bij Tri-X is dit de beruchte ‘pink’ kleur die je soms nog ziet na de ontwikkeling.
    Voorbevochtiging kan een invloed hebben, in die zin dat het gewoon wat langer duurt eer de met water verzadigde emulsie doordrongen is met ontwikkelaar. Gewoon ietsje langer ontwikkelen is dan één van de oplossingen. Maar dit moet je dus eerst uitproberen.
    Ook heb ik de indruk dat een dens negatief de indruk geeft bruiner te zijn dan een normaal - tot - dun negatief, een optisch effect dus.
    In dat artikel van Sandy King, en ook de anderen, zul je ergens lezen dat een Pyro negatief niet op de zelfde mannier kan beoordeeld worden als een ‘gewoon’ negatief, maar hoe dat juist zit lees je wel.

Veel leesgenot,

Philippe
    Last edited by Philippe-Georges; 03-26-2010 at 01:19 PM. Click to view previous post history.
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    Medium Format
    Waar kan ik wat beeldekens bewonderen van de combo Tri-x en pyrocat HD?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Hoe moet ik dit zien als ik je opmerking in deze thread lees

http://www.apug.org/forums/forum37/4...tml#post542919
    volgens mij is die batch met film uit japan heavy gescanned.
    Ik had zowel 4x5 als rollfilm met rare lijnen.

nadat ik mijn film uit engeland heb laten komen is dit niet meer voorgekomen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Jed, ik heb tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad met Pyrocat HD, in tegendeel zelfs, de resultaten zijn zonder meer schitterend te noemen, in het bijzonder met Tri-X en PanF. Alleen is, naar mijn spijtige ervaringen, de combinatie met FOMAPAN op z’n minst ongelukkig te noemen. Maar juist, FOMA is inderdaad een ander paar mouwen, en hier niet aan de orde.

Philippe
    In het verleden heb ik pyrocat HD wel eens gemaakt. En net als met PMK was het problematisch om een proportionele stain te verkrijgen. Verder hebben beide ontwikkelaars de neiging om een flinke acutance te veroorzaken Pyrocat HA(cutance) zou een betere benaming zijn. Voor MF of 35 mm kan dat zijn voordelen hebben, maar voor grootbeeld is het voor mij niet op zijn plaats. PMK is inmiddels al weer in grote mate van het toneel verdwenen. Ik vraag mij af wat het lot van pyrocat HD zal zijn. Zolang ik de nodige problemen gepubliceerd zie, lijkt het veel op de levensloop van PMK. De pyrocat HD formuleringen werden in de 30 er jaren al gebruikt en zijn weer van het toneel verdwenen.
    Ik werk ook met catechol, maar een heel andere formulering. Daardoor is het geen high acutance maar een high definition ontwikkelaar.
    Maar ieder moet werken met dat wat hij plezierig vindt. Er zijn zovele formuleringen!

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Toch niet echt een verklaring dat de vlekken verdwijnen bij het gebruik van een andere ontwikkelaar.

Shooter
    4x5 Format
    stopbad op basis van azijnzuur en sodium acetaat
    geeft toch het zelfde als

een zwak zuur stopbad, +/- pH 6, op basis van Azijnzuur en Natrium hydroxide

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Als de film gescanned zou zijn kan dat niet tot rare lijnen leiden. Het geeft een egale sluier. Bovendien heb je dat bij verschillende films. Ergens moet je het in jouw procedure zoeken.
    Maar om er verder is over te kunnen zeggen, zouden we die rare lijnen eens moeten zien. Kun je ze niet op deze site laten zien.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Het lijkt erop dat de densiteit bepaalt of er stain is,althans een bruinige kleur bij neg die wat langer belicht zijn

Als een neg in dezelfde film geen bruinige kleur heeft,maar alleen grijstonen,heeft dit neg dan geen stain ???

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Als een neg in dezelfde film geen bruinige kleur heeft,maar alleen grijstonen,heeft dit neg dan geen stain ???
    Het is merkwaardig dat het ene negatief wel, en het andere geen stain zou hebben. Zonder de negatieven te zien is het moeilijk dit te verklaren.

Maak je trouwens zelf de ontwikkelaar? Het is vaak niet eenvoudig om de phenidone reproduceerbaar in oplossing te krijgen. En als dat niet goed lukt, zijn er vreemde resultaten te verwachten. Pyrocat HD is wat dat betreft kritisch. Het verschijnsel dat Willie-Jan beschrijft lijkt mij meer verklaarbaar met een kritische ontwikkelaar en een staande golf in de ontwikkeltank. Mogelijk heb jij ook zo iets.
    Overigens kunnen deze effecten net zo goed optreden bij een gekochte ontwikkelaar. Ook daar kunnen dat soort fouten optreden.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-27-2010 at 08:06 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als de film gescanned zou zijn kan dat niet tot rare lijnen leiden. Het geeft een egale sluier. Bovendien heb je dat bij verschillende films. Ergens moet je het in jouw procedure zoeken.
    Maar om er verder is over te kunnen zeggen, zouden we die rare lijnen eens moeten zien. Kun je ze niet op deze site laten zien.

Jed
    Hoi Jed,
    dit is reeds een oud probleem waar ik geen last meer van heb gehad. Wat het precies is geweest... Film defect? misschien dat de buitenste vellen meer stralen hebben opgevangen dan die midden in het pak. Geen idee...

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin