Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,990   Posts: 1,524,183   Online: 1107

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 44
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is merkwaardig dat het ene negatief wel, en het andere geen stain zou hebben. Zonder de negatieven te zien is het moeilijk dit te verklaren.

Maak je trouwens zelf de ontwikkelaar? Het is vaak niet eenvoudig om de phenidone reproduceerbaar in oplossing te krijgen. En als dat niet goed lukt, zijn er vreemde resultaten te verwachten. Pyrocat HD is wat dat betreft kritisch. Het verschijnsel dat Willie-Jan beschrijft lijkt mij meer verklaarbaar met een kritische ontwikkelaar en een staande golf in de ontwikkeltank. Mogelijk heb jij ook zo iets.
    Overigens kunnen deze effecten net zo goed optreden bij een gekochte ontwikkelaar. Ook daar kunnen dat soort fouten optreden.

Jed
    Ik los de phenidone op in een beetje alcohol 99,7%. Dat laat ik 10 minuten staan (doe ik voordat ik begin met het maken van de pyro.)
    Ik maak de pyro wel altijd minimaal 1 dag van te voren aan, zodat alle stoffen zijn opgelost en de ontwikkelaar 'tot rust' kan komen.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Naar mijn bescheiden mening is het grootste probleem bij het aanmaken van een stock oplossing niet zozeer deel 1 maar wel deel 2. Het oplossen van, in mijn geval, 250 gr Potassium Carbonate in 300cc water kan gemakkelijk mis lopen indien men niet voorzichtig (lees traag) te werk gaat. Potassium Carnonate kan in zeer hoge concentraties opgelost worden maar dat moet stapje bij stapje gedaan worden, niet alles ineens in ‘t water gooien want dan krijg je onoplosbare klonters en een exothermische reactie. Wel gedemineraliseerd water gebruiken.
    De Phenidone is het gemakkelijkste onderdeel. Ik koop 25 gr Phenidone en een bus van 2,5L 99,3% Isopropyl alcohol bij Sigma-Aldrich en los alles ineens op (= 2,5L 1% oplossing), om het dan in kleinere bruine flesjes van 300 cc te bewaren. Dat bewaart zeer goed, ik heb eind vorig jaar een teruggevonden restje van 2006 opgebruikt, geen probleem, mede dankzij de goede kwaliteit van de Isopropyl waar (bijna) geen onzuiverheden in zitten.

Als je doordacht te werk gaat en je een beetje aan de voorschriften houd, kan er niet veel mis lopen.

Bij wijze van inlichting geef ik hier nog eens de formule zoals ik die gebruik, natuurlijk rond ik een beetje af, ‘t is gemakkelijker :
    Stok oplossing 1
    dem. water 200 cc
    Sodium Metabisulfite 3,3 gr
    Pyrocatechol 16,7 gr
    Phenidone 67 cc
    K Br 10% oplossing 3,3 cc
    dem. water tot 300 cc

Stok oplossing 2
    dem. water 250 cc
    Potassium Carbonate (Exothermische reactie!!!) 250 gr
    dem. water tot 300 cc

Tri-X/120 @ 400 ASA — 1:1:100 — 20 °C — 15 min

Good luck,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format

pyrocat HD

Zoals ik eerder schreef, bevallen mij de gepubliceerde problemen rond pyrocat HD niet zo.
    Om die reden gebruik ik het niet.
    Maar waar ik verder in verband met de betrouwbaarheid vraagtekens zet:

De beide stockoplossingen zijn niet stabiel. Stockoplossing 1 zal op den duur stabiliseren; dus dat kun je voorkomen door het een tijd te laten staan. Die tijd lijkt mij al gauw een paar dagen. De kalium carbonaat zou ik niet in een stockoplossing aanmaken.

Er zijn twee ontwikkelstoffen en hoe die precies samenwerken in combinatie met de restrainer KBr, filmkeuze en de agitatiemethode is moeilijk te voorspellen en variabel. Iets dergelijks zie je bij D 76 en Haist heeft over deze problematiek gepubliceerd. Met een reproduceerbare werkwijze valt hiermee mogelijkmee te leven, maar ik vermijd dat liever.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik maak 500cc A en 500cc B aan. Deze verbruik ik in ongeveer 6 maanden. Tot op heden nog geen problemen gehad.
    Let wel op dat je de pot carbonate aanmaak a bain marie waarbij je de glazen maatbeker in koud water plaatst zodat deze niet heet wordt tijden het toevoegen van de pot.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik maak 500cc A en 500cc B aan. Deze verbruik ik in ongeveer 6 maanden. Tot op heden nog geen problemen gehad.
    Let wel op dat je de pot carbonate aanmaak a bain marie waarbij je de glazen maatbeker in koud water plaatst zodat deze niet heet wordt tijden het toevoegen van de pot.
    Wat de stabiliteit in de tijd betreft, test ik op de consistentie van het micro-contrast tot en met macro-contrast. Als dat niet in orde is, pas ik de procedures aan tot het klopt. Dat wordt quality assurance genoemd en vermijd je problemen.

Bijkomend voordeel is dat de test procedure je inzicht in de processen vergroot.

Jed

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Stap op m'n zeepkistje:

Jed,

Als ik je zo lees lijkt het wel een persoonlijke kruistocht tegen PyrocatHD. Als je gaat zoeken vindt je negatieve verhalen over elke ontwikkelaar (misschien niet Rodinal). Het is toch vaak appels en peren vergelijken. De een mengt het zelf, de ander besteld het een derde kreeg een batch van een vierde enz. Hun waarnemingen zijn toch moeilijk te vergelijken: was jij of ik erbij toen ze per abuis te veel of te weinig afwogen?

Ik vind het iets te makkelijk om zo'n ontwikkelaar maar af te schrijven, ook al dat daarnaast veel tevreden gebruikers zijn. Waaronder ik zelf. Ieder het zijne, maar heb je te vaak dezelfde plaat afgedraaid.

Heb al eigenlijk weer te veel gezegd, en stap maar weer van m'n zeepkistje af.

Naar mijn mening bestaan er geen wonder ontwikkelaars, maar ontwikkelaars kunnen extra kwaliteiten voor bepaalde toepassingen hebben: in het geval van PyrocatHD: uitsluitende negatieven om Zwart Wit prints mee te maken (Maar dat kan met Xtol ook: en is het verschil dramatisch anders: ik denk van niet) met als bonus "auto masking" in de hoge lichten: zeer welkom in mijn vlakfilm IR fotografie en de tweede bonus: de bruine "kleur" werkt als extra densiteit onder UV licht: zelfde negatief print prima voor een platinum druk.

Zou ik geen IR fotografie of alternatieve fotografie beoefenen zou ik prima kunnen werken zonder PyrocatHD en met alleen Xtol..

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Stap op m'n zeepkistje:

Jed,

Als ik je zo lees lijkt het wel een persoonlijke kruistocht tegen PyrocatHD. Als je gaat zoeken vindt je negatieve verhalen over elke ontwikkelaar (misschien niet Rodinal).

Cor
    Ik kijk gewoon naar de ervaringen die men opdoet met een bepaald produkt ( en dat is in dit geval een ontwikkelaar). In de 90 er jaren was dat met PMK en daarvoor is pyrocat HD in de plaats gekomen. Gedurende dat proces zie je ook vaak een verandering van de receptuur.
    Maar daartegenover staan produkten die de glans der kritiek kunnen doorstaan. Je noemde Rodinal al. Maar zo heb je toch ook Xtol en bij de papierontwikkelaars Dektol en Ansco 130.
    En bij de papieren hetzelfde: er zijn beroemde papieren als het Record Rapid, Oriental seagull, maar er zijn vele beroerde papieren op de markt.

Dit verschijnsel geldt voor vele producten. De ervaringen met die produkten lijkt mij belangrijk. Goede ervaringen worden echter niet zo gemakkelijk overgedragen als slechte ervaringen.

Jed

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Op APUG is juist weer een discussie over het mengen van pyrocat HD

http://www.apug.org/forums/forum37/7...yrocat-hd.html

Jed

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ondanks mezelf reageer ik toch: wat is je punt Jed? :

je ziet in die draad toch uitstekend hoe men elkaar helpt, en tegelijk illustreert het ongeduld van de vragensteller de zogenaamde "bad press"van PyrocatHD..Vele mensen komen met goed advies, en de ontwerper van de formule is daar ook bij. Ik "ken" Sandy als zo'n 15 jaar, en hij is altijd uiterst behulpzaam, houd geen geheimen achter, en word er niet wijzer van (tenminste niet veel, het was op uitdrukkelijk verzoek van anderen om de ontw. commercieel te verkopen, en de verantwoording ligt dan bij de fabrikant).

Als iemand PyrocatHD wil gebruiken zul je er toch moeite voor moeten doen, "if you can't take the heat, stay out of the kitchen"..anders lekker bij D76 blijven, ook prima (en dan hebben we het nog niet eens over echt slechte pers gehad, en terecht: wat dacht je van de 1 liter verpakkingen van Xtol zeg 10 jaar geleden..grote problemen, waar maar moiet over heen gestapt is nadat het al lang opgelost was)

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Ondanks mezelf reageer ik toch: wat is je punt Jed? :

Cor
    Cor ik denk dat je het antwoord kan hier kan vinden

http://www.apug.org/forums/forum37/3...hol-age-8.html

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin