Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,230   Online: 807

Page 5 of 5 FirstFirst 12345
Results 41 to 44 of 44

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Ik zie liever prints van goeie beelden vanaf schitterende film-ontwikkelaar combinaties dan ellenlange discussies "over" diezelfde schitterende film-ontwikkelaar combinaties...
    In september een "Willebroek_bijeenkomst" organiseren??
    Fred, je slaat de spijker op de kop. Ik denk er ook zo over. Nog sterker, Jaap en ik komen eerdaags bij elkaar om uit zoeken hoe je het probleem van beeldkwaliteit, ontwikkelaars etc. moet presenteren. En mijn uitgangspunt is dat je een en ander aan de hand van echte fotografie moet illustreren, dus precies wat jij zegt.

Maar goed, of Jaap en ik er uitkomen en op welke termijn kunnen we nu niet voorspellen.

Maar jouw Willebroek voorstel past goed in het geheel. Vermoedelijk zal mij begin oktober beter uitkomen, maar dat is een detail.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Bij gebruik van variabel contrast papier wordt het contrast bij de druk selectief beinvloed. Als je op een dergelijke beinvloeding uit bent, komt dat mooi van pas.

Hallo Jed

Zou je hier wat verder op in kunnen gaan
    Wat betekent dat praktisch ???

Ruud
    Laten we uitgaan van een proportionele stain. Dus de density van de stain is evenredig met de density van het zilver. Dus op een plaats met hoge zilverdensiteit (hoge lichten) is ook een hoge densiteit van de (bruine) stain.
    Zo is op de plaatsen met lage zilverdensiteit (schaduwen) een lage densiteit van de bruine stain. Dus we hebben een verschillende kleurfiltering in een vergrootproces afhankelijk van de densieit van de stain in het negatief. Als je variabel contrastpapier hebt, zal de contrastbeinvloeding afhankelijk zijn van de densiteit van de stain.
    Het gevolg is dat het gedrukte beeld een contrastverloop heeft dat anders is dan wanneer je op gegradeerd papier drukt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ruud,

Op een van de bijeenkomsten dat ik 2 afdrukken van een rij bomen bij me. Precies de zelfde foto, alle 2 op acros 100 de een ontwikkeld in een staining ontwikkelaar en de andere in fx-37. De afdrukken waren op multigrade WT ±35 x.60 cm Hieraan kon je duidelijk de verschillen zien. Vooral naar de lichter delen van de foto wordt het allemaal wat zachter met stain. Of anders gezegd het middengebied liep wat langer door. Wat je het mooist vind kun je alleen maar door prints te bekijken achterhalen. Maar nogmaals voor de acros ben ik van de staining ontwikkelaar afgestapt omdat ik de combi nogal nurks vond. Wat niet wil zeggen dat ik het geen mooie ontwikkelaars vind. Het is zelfs zo dat ik acros even aan de kant ga schuiven om weer met een staining ontwikkelaar te kunnen werken. Maar het kan overigens goed zijn dat met rolfilm acros minder problemen geeft. Hoe groter het filmoppervlak hoe kritischer de egale ontwikkeling wordt......

Shooter
    Medium Format
    Hallo fred

Misschien kun je beter jouw oproep in een andere groep zetten,valt het meer op
    bv in aankondigen of zoiets

Page 5 of 5 FirstFirst 12345

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin