Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,164   Online: 1025

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 44

Shooter
    Medium Format

bruine zweem op Across100

Ik heb fuji across 100 ontwikkeld in Pyrocat HD
    bij de eerste film had ik het idee dat er een wat bruinachtige ,wat dichte neg ook,lichte waas erop had

Ik heb weer een film belicht en nu een halve stop minder dan de vorige keer,met dezelfde lichtmeet methode ( opvallend licht met bolletje )

Ik kreeg na ontwikkeling nu neg die weer duidelijk grijsachtig waren en helderder leken,een enkele wel met deze bruine waas,maar had ook deze iets langer belicht,

ik heb de film voor het ontwikkelbad gespoeld om de kleurstof eruit te halen ( beide keren )

is dit een effect van iets overbelichting of is er iets anders aan de hand.
    hoort deze,wat ik noem bruine waas er te zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik heb fuji across 100 ontwikkeld in Pyrocat HD
    bij de eerste film had ik het idee dat er een wat bruinachtige ,wat dichte neg ook,lichte waas erop had

Ik heb weer een film belicht en nu een halve stop minder dan de vorige keer,met dezelfde lichtmeet methode ( opvallend licht met bolletje )

Ik kreeg na ontwikkeling nu neg die weer duidelijk grijsachtig waren en helderder leken,een enkele wel met deze bruine waas,maar had ook deze iets langer belicht,

ik heb de film voor het ontwikkelbad gespoeld om de kleurstof eruit te halen ( beide keren )

is dit een effect van iets overbelichting of is er iets anders aan de hand.
    hoort deze,wat ik noem bruine waas er te zijn.
    Ik kan niet met zekerheid zeggen wat hier aan de hand is. Maar zeker is dat de ontwikkelaar niet juist werkt. Ik vermoed dat het een echte catechol ontwikkelaar geworden is, dwz dat de andere ontwikkelstoffen geen werking meer hadden. Immers in een echte catecholontwikkelaar krijg je zeer kleine zilverkristallen, die een bruine weerschijn hebben. Ik, persoonlijk appricieer dat. Het is in wezen de basis van warmtonig papier, waar de kleine kristallen voor de warme toon zorgen

Jed

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Pyrocat HD, die een schitterende ontwikkelaar is, werkt logend. De zilverkorrel wordt omgeven met een “stain" waardoor deze bruin ziet. Heel normaal dus dat jou Acros die kleur heeft. Een (voor mij belangrijk) voordeel van dat “bruin” is het automasking effect wat zeer nuttig is bij het afdrukken op VC papier.
    Eigenlijk is mijn uitleg zeer summier, onvolledig en wellicht niet al te duidelijk, maar op deze website vindt je een artikel geschreven door Sandy King, de uitvinder van deze ontwikkelaar : http://unblinkingeye.com/Articles/PCat/pcat.html
    Als je van dat bruin af wilt moet je maar een zuur stopbad en een sure fixeer gebruiken, maar dan ben je ook de voordelen van die “stain" kwijt.
    Pyrocat HD is nu DE weg om te volgen, zeker ook als je die negatieven wilt scannen.
    Maar lees zeker de verhelderende artikels die je vindt op unblinkingeye.com én ook op APUG natuurlijk!

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Om een of andere reden is de combinatie acros 100 en pyro ontwikkelaar onbetrouwbaar. Resulterend in ongelijke ontwikkeling. Een aangrijpings punt hierbij is te tijd die de film "bloot staat aan de omgevings lucht. Dat wil zeggen dat een negatief welk een tijdje voor het belichting frame van de camera zit, soms enkele dagen tot weken, anders wordt dan "verse" film. Het zou kunnen dat het opnemen van luchtvochtigheid de oorzaak is, of juist het uitwasemen van stoffen die in de film aanwezig zijn. Daarom acros film en pyro is geen aanrader.

Shooter
    Medium Format
    Ik heb een basisch stopbad en bas fixeer gebruikt
    stopbad op basis van azijnzuur en sodium acetaat enverdunning 1 + 40
    tijd : enkele seconden

men geeft ook wel aan om te stoppen met alleen water of sterk verdund stopbad

artikel geprint ( eens goed bestuderen )

Overigens beide films op dezelfde manier behandelt en toch verschil.

wellicht de opm van Gary van belang,

Shooter
    Medium Format
    Heeft het uitspoelen van de kleurstof uit de film voor het ontwikkelen invloed op de vorming van stain ??

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Om een of andere reden is de combinatie acros 100 en pyro ontwikkelaar onbetrouwbaar. Resulterend in ongelijke ontwikkeling. Een aangrijpings punt hierbij is te tijd die de film "bloot staat aan de omgevings lucht. Dat wil zeggen dat een negatief welk een tijdje voor het belichting frame van de camera zit, soms enkele dagen tot weken, anders wordt dan "verse" film. Het zou kunnen dat het opnemen van luchtvochtigheid de oorzaak is, of juist het uitwasemen van stoffen die in de film aanwezig zijn. Daarom acros film en pyro is geen aanrader.
    Gezien het aantal problemen rond pyrocat HD( gepubliceerd bijv. op APUG), denk ik dat het probleem in de ontwikkelaar en niet in Acros 100 moet worden gezocht. Voor mij is veel aandacht voor een ontwikkelaar een verdacht signaal. En als de samenstelling van de ontwikkelaar bijgesteld moet worden, is het helemaal verdacht. Ik houd het op: geen nieuws goed nieuws.
    Dat is ook een reden dat ik niet met gemengde catechol ontwikkelaars in de slag ben gegaan. Mijn ervaring met een zuivere catechol ontwikkelaar en acros 100 is zondermeer goed in de zin van betrouwbaarheid. De beeldkwaliteit van acros 100 staat mij niet zo aan, maar dat is een kwestie van smaak.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Pyrocat HD, die een schitterende ontwikkelaar is, werkt logend. De zilverkorrel wordt omgeven met een “stain" waardoor deze bruin ziet. Heel normaal dus dat jou Acros die kleur heeft. Een (voor mij belangrijk) voordeel van dat “bruin” is het automasking effect wat zeer nuttig is bij het afdrukken op VC papier.

Philippe
    Je zult bedoelen dat de pyrocat HD looiend werkt. Dat heeft niets te maken met het staining effect. Als de stain op de juiste manier ontstaat, zal het een proportionele stain zijn. Dwz de stain is het meest aanwezig op de plaatsen waar veel zilver is. De stain is op de lichte delen afwezig. En de kleur zal dan ook afwezig moeten zijn.
    UIt Ruud zijn beschrijving maak ik op dat het niet op de proportionele stain wijst. Dus er is dan hoe dan ook wat mis.
    Alleen door het negatief te bekijken kan men uitmaken of het om een bruine grondsluier dan wel om diffractie aan kleine zilverkristallen gaat.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik gebruik pyrocat hd (meng deze zelf) met across 120 nu al zo'n 4 jaar.
    Nog nooit problemen gehad.

Belicht de film op 50 asa.
    1:1:100 12.5 min. eerste min kiep, daarna 1x per 30 sec. op 20 graden.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik gebruik pyrocat hd (meng deze zelf) met across 120 nu al zo'n 4 jaar.
    Nog nooit problemen gehad.

Belicht de film op 50 asa.
    1:1:100 12.5 min. eerste min kiep, daarna 1x per 30 sec. op 20 graden.

Hoe moet ik dit zien als ik je opmerking in deze thread lees

http://www.apug.org/forums/forum37/4...tml#post542919

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin