Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,974   Posts: 1,558,726   Online: 803

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 37
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    De definitieve tweebadmethode zullen we waarschijnlijk niet vinden maar het streven naar verbetering is de helft van de pret.
    Hans
    Ik hou mezelf de illusie voor dat ik die wel zal bereiken. In elk geval heb ik deze laatste maanden de 2-bads methode herontdekt, en ik heb zin om er wat meer testen op los te laten. Zoals: invloed van beweging, sulfietgehalte, soort base, enz. Ik vraag me ook af of een sulfietloze/arme variant hogere scherpte kan geven.

In elk geval heb ik gisteren twee opmerkelijke dingen geconstateerd:
    1) In het eerste bad vindt wel degelijk ontwikkeling plaats. Ik heb een stuk belichtte film in bad A gedaan volgens de gewone tijd, en daarna gefixeerd. Er was wel degelijk stevige ontwikkeling.

2) APX 100, 400 en HP5+ zijn samen ontwikkeld. Maar de APX-en kwamen er een stuk contrastrijker uit.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    We zitten middenin zowel de herontdekking van de tweebad als van de ontmythologisering ervan. Het idee dat temperatuur, beweging totaal niet kritisch zouden zijn en ook het idee dat er in Bad A niets gebeurde. Een goed experiment is natuurlijk te kijken tot hoever je kunt gaan met het verminderen van het aantal grammen natriiumsulfiet. Zou dit laatste stofje ook bijv. (gedeeltelijk) door VitC/ascorbinezuur vervangen kunnen worden?
    V.w.b. de Agfa's: ik heb deze altijd al pittige films gevonden, onafhankelijk van de ontwikkelaar.
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een goed experiment is natuurlijk te kijken tot hoever je kunt gaan met het verminderen van het aantal grammen natriiumsulfiet. Zou dit laatste stofje ook bijv. (gedeeltelijk) door VitC/ascorbinezuur vervangen kunnen worden?
    Nee.

Natriumsulfiet is tegelijk een conserveermiddel voor metol, een milde base om het ontwikkelproces op gang te krijgen, een anti-zwellingsmiddel voor de emulsie, en een oplosmiddel voor zilverzouten (vandaar de fijne korrel).

Vitamine C is een ontwikkelstof zoals metol of hydrochinon. Vit C vervangt hydrochinon in MQ/PQ ontwikkelaars. Dat zijn ontwikkelaars die met een combinatie van Metol+Hydrochinon of Phenidon+Hydrochinon werken. Bijv. D76 of ID11. Door de Vit C wordt de ontwikkelaar veel ecologischer, en de resultaten zijn beter.

Je kunt Natriumsulfiet dus niet door Vit C vervangen.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Een gesplitste D76 met VitC i.p.v. hydrochinon zou dus mogelijk moeten zijn. Toch eens in het Cookbook duiken. Hoewel XTol..daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee..had na twee dagen alle kracht verloren. Je hoort dat wel meer. Sommigen zweren bij dit spul, anderen vinden het drie keer niks.
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Hoewel XTol..daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee..had na twee dagen alle kracht verloren. Je hoort dat wel meer. Sommigen zweren bij dit spul, anderen vinden het drie keer niks.
    Raar is dat toch. Voor mij lijkt x-tol *de* ontdekking van de laatste jaren (lijkt, omdat ik nog bezig ben verschillende films en ontwikkelaars te testen). Nooit eerder zo'n scherpte en fraaie detaillering gezien (fp4, kleinbeeld). Ook de korrel lijkt minder aanwezig dan bij fp4 in de id-11 (1+1). Ga x-tol nu met Acros op middenformaat bekijken en wil het zeker ook op 4x5 gaan proberen.

Dat x-tol z'n kracht verloor (of 'op zwart ging'), dat was toch alleen bij de 1 liter-verpakkingen? Die worden inmiddels niet meer geleverd, met de 5 liter-verpakking schijnt dit opgelost te zijn. Ik zag in een restantje x-tol van een 1 ltr-pak na enkele maanden wel kristallen ontstaan en heb dat dus niet meer gebruikt.

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Inderdaad, Paul, het betrof de 1 liter verpakking. Een ander nadeel vond ik -misschien nu verbeterd - dat het poeder slecht oploste. Filtratie was nodig.
    Anderen vinden XTol de beste uitvinding sinds de lichtmeter. Hoe lang blijft XTol goed in een afgesloten en volle fles?
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Inderdaad, Paul, het betrof de 1 liter verpakking. Een ander nadeel vond ik -misschien nu verbeterd - dat het poeder slecht oploste. Filtratie was nodig.
    Dag Hans, ik heb gisteren een 5 liter-pak opgelost en er bleven slechts enkele kruimeltjes onderin de emmer over... Met andere ontwikkelaars is dat precies zo.

Anderen vinden XTol de beste uitvinding sinds de lichtmeter. Hoe lang blijft XTol goed in een afgesloten en volle fles?
    De beste uitvinding sinds de lichtmeter... dat is goed gezegd. Ik heb langdurige ervaring met onder meer D76/ID-11, Microdol, Tmax-ontwikkelaar en Rodinal (allemaal uitstekende producten natuurlijk) en experimenteer sinds een poosje met PMK Pyro (van Bergger). Tot ik kort geleden eens x-tol probeerde met een fp4+. Eenmaal in de donkere kamer wist ik niet wat me overkwam. Haleluja zeg, wat is dát voor een goedje?? Toevallig vorige week nog een andere fp4+ in de id-11(1+1) gestopt, maar die haalt het niet bij x-tol. Voor de komende tijd is dit mijn standaardontwikkelaar, heb ik dan ook besloten.

En hoe lang het in gesloten bruine flessen goed blijft ga ik nu proefondervindelijk vaststellen. Op het net lees ik nergens meer over problemen met de 5 liter-pakken, dus waarschijnlijk heeft Kodak dat afdoende opgelost.

Groet, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Een fotografiedocent heeft me eens gezegd dat hij nooit een stopbad gebruikte omdat er altijd de kans was dat de chemische reactie tussen ontwikkelaar en zuur stopbad minuscuul kleine beschadigingen aan de filmemulsie kon toebrengen.
    En heeft de fotografiedocent daar ooit voorbeelden van laten zien? En kun je die 'kleine beschadigingen' nader beschrijven? Zelf zegt het me niets, die uitspraak.

De definitieve tweebadmethode zullen we waarschijnlijk niet vinden maar het streven naar verbetering is de helft van de pret.
    De helft??? De lol van fotografie is nu juist het eeuwige 100%-streven naar verbetering! :-)

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Paul,
    Ik wacht nog even af hoe de houdbaarheid van XTol is. Hou me op de hoogte.
    De fotografiedocent die me vertelde over het gevaar van het gebruik van een stopbad maakte op mij de indruk dat hij zijn zaakjes kende. Hij wees me op een prent (40x60 cm) en vroeg me of ik kon zeggen met wat voor soort negatief die gemaakt was. Ik zei 6x6. Mis, het was kleinbeeld FP4. Dit ten bewijze van 's mans deskundigheid.
    Zijn idee was dat een stopbad de emulsie van zowel negatief als fotopapier doet "schrikken". Een soort minuscule reticulatie als het ware. Een soort paardenmiddel om de ontwikkeling te abrupt te stoppen. Zo op het oog niet makkelijk te bespeuren maar uitvergroot zie je een wat onrustig korrelpatroon.
    Zoals ik hierboven ergens heb geschreven viel het me op dat bij 2 badsontwikkelaars het gebruik van stopbad ook ontraden wordt. Gebruik je het toch dan krijg je het warme cola-effect. Is me gebeurd.
    De andere helft van de foto-pret is natuurlijk het maken van de opname, het speuren naar een goed motief!
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Hallo Paul,
    Ik wacht nog even af hoe de houdbaarheid van XTol is. Hou me op de hoogte.
    Zal ik doen Hans.

[knip - minuscule reticulatie]
    Interessant. Ik zal gauw eens een testje doen, met en zonder stop.

Zoals ik hierboven ergens heb geschreven viel het me op dat bij 2 badsontwikkelaars het gebruik van stopbad ook ontraden wordt. Gebruik je het toch dan krijg je het warme cola-effect. Is me gebeurd.
    Raar, in mijn 'Doka receptengids' (Elsevier, 1975) staat dat je na de tweebadsontwikkeling gewoon een minuut moet stoppen. En wat bedoel je met 'warm cola-effect'?

Groet, Paul.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin