Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,954   Posts: 1,586,010   Online: 682

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 37
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Paul,
    Trek maar eens een warm blikje cola open en de inhoud bruist je tegemoet. Nou ja, figuurlijk geproken dan. Overigens kun je het op een warme zomerdag het maar het beste bij een koele pastis houden.
    Inderdaad, in de Receptengids staat dat je een stopbad kunt gebruiken. Ook staat er dat 3 + 3 minuten volstaan. Geen wonder dat er zachte negatieven uitkomen. Zelf hou ik 4 1/2 - 5 minuten aan op de roller en krijg dan negatieven die op gradatie 2-2 1/2 goed kunnen worden afgedrukt. (diffusorvergroter)
    Er staat nog een verpakking Diafine in de doka en ook hier luiden de instructies: geen stopbad.
    Ken je trouwens de boeken van Anchell & Troop: Film Developing Cookbook en Darkroom Cookbook? Erg goed, mogen in geen doka ontbreken.
    Ik zie hier dat je een liefhebber van plastic camera's bent. In de grabbelbak bij de plaatselijke Bruna heb ik een tijdje geleden een soort Lomo met 4 lensjes gevonden. Ken je die?
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Hans,

Nu we het toch over recepten hebben, een koele pastis op een warme zomerdag is *het* recept voor fikse hoofdpijn. Gevaarlijk goedje is dat, net zoals pyro in poedervorm... :-)

Ik ken alleen de titels van die boeken (en weet dat iedereen het erover heeft). Maar op dit moment ben ik geen chemie aan het mengen, wil dat mogelijk wel weer gaan doen. Het is eerder zo dat ik besloten heb (na een paar jaar digitale fotografie) mijn analoge zwartwitpassie weer eens flink de ruimte te gaan geven. Gisteren kwam iemand me een durst da-900 (tot 6x9) brengen, plus een boel andere dokaspullen. Volgende week gaan we de doka verbouwen, daarna moet ik helaas even op vakantie en dáárna ga ik echt aan de slag! Dat wordt een hete herfst hier... :-)

Plastic camera's - ach, ik vond dat een leuker uithangbord dan 4x5 of zo. Feit is dat ik er wel eens mee fotografeer, m'n dochter van vijf heeft zo'n Fisher Price-ding, met een dubbele zoeker (voor beide ogen tegelijk dus), eigenlijk een heel goed idee. Maar daar gaan 110-films in (duur is dat!!! 5,50 of 7,50 euro voor 24 opnamen, ex. ontw. & afdr.) en de kwaliteit is hooguit voor artistieke doeleinden geschikt, zeg maar.
    Die Lomo-achtige met vier lensjes heb ik volgens mij wel eens op het web voorbij zien komen. Maakt die één foto naar vier richtingen, of vier foto's achter elkaar?

Nog een vraag over die tweebadsontwikkelaar. Eigenlijk, als je goed ontwikkelt met een eenbadsontwikkelaar (dus op de hoge lichten), zit je toch helemaal niet te wachten op dat beschermende effect voor de hoge lichten van een tweebadssoepje? Of mis ik wellicht iets?

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Paul,
    Ook een biertje op een warm terras kan je hard raken!
    Goed te horen dat je weer een doka gaat inrichten. De Durst 900 ken ik niet. Zelf heb ik al jaren een 605. Zeer tevreden mee.
    De tweebadssoep is ontwikkeld ten tijde van de uitvinding van de kleinbeeldcamera, Leica/Contax. Een 35mm film heeft 36 opnamen en die worden in de praktijk onder vaak nogal verschillende lichtsituaties gemaakt op film met lage snelheid, d.w.z.contrastrijk. Bovendien waren de losse lichtmeters in die jaren aardig primitief. Vandaar dat de 2 bad een goede hulp is. Een andere plus is dat de D23 lang meegaat en eenvoudig zelf te brouwen is.
    De "Lomo", de naam staat er niet op, heeft vier lensjes waarmee snel achtereen per negatief vier opnamen worden gemaakt.
    Wat vind je van digitale fotografie trouwens?
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Hans,

Even ter verduidelijking, ik ben sinds een jaar of twee weer onregelmatig aan het afdrukken in een geïmproviseerde maar prima functionerende doka, maar ga de boel even goed aanpakken, nu die durst 900 is gearriveerd (in bruikleen overigens).

Oké, tweebadsontwikkeling is dus vooral handig om diverse lichtsituaties aan te kunnen. Goed argument uiteraard. Voorlopig blijf ik bij m'n X-tol, wel wil ik eens wat papierontwikkelaars gaan samenstellen om de beeldtoon zoveel mogelijk op m'n eigen smaak af te stemmen.

Over digitaal wil ik het liefst zo kort mogelijk zijn, blij als ik ben eindelijk een analoog Nederlandstalig forum te hebben gevonden! Heb digitaal van alles geprobeerd, incl. een CIS-systeem met grijsinkten op een epson 1200 en afdrukken laten maken bij Colormailer Pro (dus niet de gewone), die heel aardig zwartwit produceert. Maar - en dit heb ik met mijn eigen ogen geconstateerd - met een goede barietprint blaas je alle digitale output (tot dusverre) moeiteloos van tafel. Het is niet 'net iets beter', het is een wereld van verschil. Komt bij dat ik na 17 jaar professioneel computeren een halve rsi-poot heb opgelopen, ik zit liever niet dan wel aan de computer. En in een doka is het prettig toeven natuurlijk, het heeft iets meditatiefs ook. En het ruikt er zo lekker! :-)

Overigens zijn er in Parijs twee labs die sinds kort digitale input op bariet drukken, naar het schijnt erg mooi. Voorlopig nog wel voor pro-prijzen overigens.

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Paul,
    Nog een voordeel van de tweebad: je kunt verschillende films tegelijk ontwikkelen. Zelf nog niet geprobeerd met mijn zelfgemaakte D23, maar destijds wel met Diafine en dat werkte goed.
    Je hoort goede verhalen over XTolen ik wil dat wel eens proberen maar..een verpakking van 5 liter. Ik zie nog wel.
    Digitale fotobewerking heb ik zo'n vier jaar geleden eens geprobeerd en ik was er niet dol op. Tijdwinst is er zeker niet. De afdrukken die ik toen heb gemaakt en netjes donker heb opgeborgen in de originele doos zijn al aardig aan het vergelen. De techniek heeft niet stilgestaan, daar ben ik me van bewust, maar de doka geeft toch meer een "thrill".
    Op een avond van mijn fotoclub was er onderlaatst een gastspreker, een hele goeie amateur (Bonds Meester Klasse), al lang bezig met zelf alles af te drukken etc. Hartstikke mooi werk...en toen met een joyeuze zwaai en en blik vol verwachting naar het publiek toe zette hij een vergroting neer. Een naaktstudie, goed belicht, niks dan lof maar de huidtonen waren biggetjesroze. Hij was anderhalf jaar geleden digitaal gegaan en wilde van geen kritiek horen. Ik voreg hem naar zijn apparatuur: twee top printers en drie digi-spiegelreflexen had hij al versleten (lees: een upgrade gedaan). Leuke afschrijving.
    Nog een reden om het nog maar bij de ouwe doka te houden. Vorig jaar naar een tentoonstelling geweest met werk van Nico Jesse (jaren vijftig, straat fotografie in Parijs enz) Er hingen een aantal originele afdrukken maar ook een aantal digitaal afgedrukte van de originele negatieven. De paarszweem was niet om aan te zien en je zou toch mogen verwachten dat de jongens van het Foto Instituur hier in R'dam van wanten weten.
    Dan open je het blad Foto met daarin een test van digitale inkten en papieren (ZW) Het ene papier gaf de bekende paarsige kleur te zien, bij de andere liepen de schaduwen steevast dicht.Commentaar van de journalist: "het verleent toch een zekere charme" Ja, je kunt aardig moedeloos worden van dit soort digi-propaganda.

Hoe doen ze dit? Ik bedoel van digitale output een analoge barietafdruk maken.
    Gegroet
    Hans

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Gegroet
    Hans
    Je kunt printen met inkt op barietpapier. En je kunt een digitaal beeld projecteren door een vergroter (de nieuwe ultradure beseler vergroter).

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    [knip - digitaal en de nadelen]
    Ha Hans,

Wat je schrijft over digitaal (en de problemen die dat oplevert) onderschrijf ik wanneer we het over zwartwit hebben. In kleur ligt de zaak naar mijn idee wel anders, dan heb je werkelijk voordeel van een programma als Photoshop, in combinatie met kleurprofielen en een gekalibreerde monitor. Dan kun je bij een goed lab echt hele mooie afdrukken laten produceren. Maar voor zwartwit geldt dit nog niet, of misschien mondjesmaat en duur.
    Dan open je het blad Foto met daarin een test van digitale inkten en papieren (ZW) Het ene papier gaf de bekende paarsige kleur te zien, bij de andere liepen de schaduwen steevast dicht.Commentaar van de journalist: "het verleent toch een zekere charme" Ja, je kunt aardig moedeloos worden van dit soort digi-propaganda.
    Ach, zie het zo. De journalist die dat getest heeft, heeft vermoedelijk meer verstand van computers en toebehoren, dan van een goede zwartwitdruk. Zou hij namelijk van dat laatste wèl verstand hebben, dan zou hij alle digitale output nog steeds met een dikke onvoldoende naar huis sturen. Maar wie zijn de lezers van moderne fotobladen? Computerenthousiasten die niets leuker vinden dan zaken als redundante opslag of andere raid-configuraties. Die lezers willen natuurlijk maar één ding horen - lezen dus - en dat is dat digitale prints al héél dicht in de buurt van bariet komt. Zoiets kun je alleen beweren als je geen ogen in je kop hebt.

Twee methoden: of je belicht alleen met de digitale belichter waarna je het barietpapier verder met de hand op klassiek-natte wijze verder verwerkt, of je laat het barietpapier het hele proces in de machine doorlopen, dus van droog tot droog. Ben het boekje waarin ik dit las even kwijt, weet alleen nog dat het op dit moment alleen op Agfa-bariet gebeurt en dat het meen ik 40 euro ex voor een 30x40 kost (maar pin me niet vast op dit laatste).
    Belangrijke vraag is echter, of Photoshop et al nu echt zo veel meer te bieden hebben dan je met je eigen handen in je eigen doka klaar kunt maken. Zelf heb ik hier mijn twijfels over.

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Gesnopen. De digitale vergroter is meer een soort beamer.
    De kleurafdrukken (digitaal) die in een goed worden gemaakt zijn inderdaad niet slecht.
    Edoch, mijn voorbeeld ging over een toch uiterst serieuze mijnheer die sinds anderhalf jaar zijn kleurenfoto's maakt middels een inkjetprinter. Bovendien had hij nogal last van photoshoppitis d.w.z hij liet geen flauwe montagegrap ongebruikt. Potentieel mooie landschappen veranderden in iets dat nog het meest doet denken aan plaatjes op goedkope koekjesdozen uit de jaren vijftig. Wat mij toch wel een beetje ergert aan deze digitale revolutie is dat het een tendens versterkt die in de fotografie altijd al sluimerend aanwezig is geweest; heb je niet de allerlaatste digimachine dan wordt je als een soort Neandertaler beschouwd. Een vervelende en onnodige ontwikkeling naar mijn smaak.
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Dan ben ik maar een Neanderthaler. Ik trek mij daar al jaren niets van aan en hou het lekker bij mijn DoKa!

Groetjes,
    Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Het is tijd voor de NPA= Neandertal Photographers Association.
    Gegroet
    Hans

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin