Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,898   Posts: 1,521,038   Online: 779

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 37
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114

Twee-bads ontwikkelaars

Zo'n jaartje geleden ben ik, na het lezen van een artikel over Greeley's Ultima in het blad Creative Monochrome, maar eens begonnen met het zelf mengen van een dergelijke ontwikkelaar. Vroeger, en nu spreek ik over twintig jaar geleden, was het eenvoudig: Amaloco 2+2 en Diafine konden gewoon bij de fotohandelaar in het schap worden aangetroffen. Amaloco maakt mijns inziens geen 2+2 meer, de importeur van Diafine is failliet gegaan naar ik heb vernomen. Alleen Tetenal heeft nog Emofin op de markt maar dat is redelijk prijzig.
    Nogmaals: ik vond dat ik zelf maar eens wat aan alchemie in de doka moest gaan doen. Het resultaat bevalt prima moet ik zeggen al is hetvrij lastig om aan losse chemicaliŽn te komen.
    Het recept is eigenlijk gewoon D23, gesplitst en ik heb er mijn eigen draai aangegeven omdat ik niet aan borax kan komen.
    Bad A: metol, natriumsulfiet Bad B: natriumcarbonaat.

Zijn er doka tovenaars die ervaring hebben met het zelf aanzetten van twee-bads ontwikkelaars? Graag reacties en ervaringen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Het recept is eigenlijk gewoon D23, gesplitst en ik heb er mijn eigen draai aangegeven omdat ik niet aan borax kan komen.
    Bad A: metol, natriumsulfiet Bad B: natriumcarbonaat.

Zijn er doka tovenaars die ervaring hebben met het zelf aanzetten van twee-bads ontwikkelaars? Graag reacties en ervaringen.

Hans
    Hoe is jouw exacte formule? Ik gebruik de "Leitz"-variant.

Bad A :5 gr metol en 100 gr Natriumsulfiet per liter
    Bad B: 15 gr Natriumcarbonaat (huishoudsoda) per liter

3 minuten in elk bad. Werkelijk uitstekende resultaten. Wel heb ik gemerkt dat ik veel moet bewegen. Ik kiep elke 15 seconden om bromide-strepen te voorkomen. En ik gebruik huishoudsoda die natuurlijk meer water bevat dan watervrije natriumcarbonaat. Dus die 15 gram moet ik dus omrekenen naar 40.5 gram.

100 gram Natriumsulfiet per liter geeft een zilveroplossend effect. Daardoor krijg je wel een kleinere korrel, maar ook een minder scherpe. Ik wil binnenkort eens experimenteren met minder Natriumsulfiet per liter.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    al is hetvrij lastig om aan losse chemicaliŽn te komen.
    Ik heb twee weken geleden 4 kilo borax gekocht bij een winkel voor ecologische bouwmaterialen (in Parijs). 12 Euro of zoiets geloof ik. Het wordt gebruikt om hout te impregneren tegen ongedierte, houtrot en brand. Misschien helpt je dat op weg.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Bad A: 12 gram metol en 80 gram natriumsulfiet per liter
    Bad B: 250 gram natriumcarbonaat, de supermarktvariant.

Greeley beveelt een temperatuur van 24 graden aan; ik neem gewoon 20 graden. Opvallend is dat beweging - in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt bij dit soort ontwikkelaars - wel degelijk iets uitmaakt. Hetzelfde geldt voor de tijd.

Tijd: 4+4 minuten voor kleinbeeldfilm. 4,5+4,5 (of 5+5) minuten voor rolfilm. Tank op de roller! Het resultaat zijn negatieven met een gradatie die met een diffusorvergroter goed zijn te printen op gradatie 2/2,5. De filmsnelheid stel ik een derde stop lager in.

Misschien is geforceerde ontwikkeling mogelijk door 1 tot 2 minuten langer te ontwikkelen? Nog niet geprobeerd.

Een vraagje: is borax hetzelfde als Calgon, de redder van menig wasmachine?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Tijd: 4+4 minuten voor kleinbeeldfilm. 4,5+4,5 (of 5+5) minuten voor rolfilm. Tank op de roller! Het resultaat zijn negatieven met een gradatie die met een diffusorvergroter goed zijn te printen op gradatie 2/2,5. De filmsnelheid stel ik een derde stop lager in.
    Mijn formule vraag veel minder chemie per liter en geeft eveneens prima resultaten. Ik ontwikkel wel voor condensor vergroter, maar ik vind het verschil toch wel opvallend.

is borax hetzelfde als Calgon, de redder van menig wasmachine?
    Nee. Calgon is Natrium Hexametafosfaat. Calgon kan als waterontharder gebruikt worden in ontwikkelaars (vervanging van EDTA's).

Borax is Natrium Metaboraat (ook wel Kodalk genoemd door Kodak). Het is een milde alkali die i.p.v. Soda gebruikt kan worden.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    De beide formules schelen niet zo veel, althans wat het A bad betreft. Bad B geeft inderdaad een groot verschil te zien. Ik zal de Leitz formule een volgende keer eens gaan gebruiken en de negatieven doormeten. Drie minuutjes per bad lijkt me wat kort om aan een goed contrast te komen voor mijn Durst 605.
    Eigenlijk is het nogal fascinerend dat met een redelijk eenvoudig mixje zulke goede resultaten te behalen zijn.
    Trouwens,is met de Leitz receptuur de nominale filmsnelheid te halen?
    Hans

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Trouwens,is met de Leitz receptuur de nominale filmsnelheid te halen?
    Hans
    Ik heb het niet doorgemeten, maar ik heb de indruk dat ik meer dan de nominale snelheid krijg. Morgen toch eens een echt testje doen met een grijstrapje.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Borax is Natrium Metaboraat (ook wel Kodalk genoemd door Kodak). Het is een milde alkali die i.p.v. Soda gebruikt kan worden.
    Sorry, foutje.

Borax is geen Natrium metaboraat maar Natriumboraat. Beide stoffen zijn milde basen die gebruikt worden voor laagcontrast en fijnkorrel ontwikkelaars.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Met zoveel natriumcarbonaat krijg je een reactie met het zure stopbad. Dat produceert gasbellen die je emulsie ook kunnen beschadigen. Volgens mij kan het ook met 1/5 van die hoeveelheid natriumcarbonaat.

Greeley beveelt een temperatuur van 24 graden aan; ik neem gewoon 20 graden. Opvallend is dat beweging - in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt bij dit soort ontwikkelaars - wel degelijk iets uitmaakt. Hetzelfde geldt voor de tijd.
    Helemaal mee eens. Beweging en tijd hebben wel degelijk invloed.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Het B Bad is inderdaad wat zwaar aangezet. Tijd voor B Bad Light.
    Ik heb nog een onaangebroken verpakking Diafine in de kast liggen en volgens de instructies van de fabrikant wordt een zuur stopbad niet aanbevolen. In Diafine zit geen natriumcarbonaat in het tweede bad.
    Een fotografiedocent heeft me eens gezegd dat hij nooit een stopbad gebruikte omdat er altijd de kans was dat de chemische reactie tussen ontwikkelaar en zuur stopbad minuscuul kleine beschadigingen aan de filmemulsie kon toebrengen.
    De definitieve tweebadmethode zullen we waarschijnlijk niet vinden maar het streven naar verbetering is de helft van de pret.
    Hans

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin