Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,665   Posts: 1,481,686   Online: 757

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

negatief-ontwikkeling

Nogmaals een vraag over de negatief ontwikkeling.
    -wat bepaald scherpte van het neg. korrelfijnheid of details-contourscherpte.
    -kleine korrel= beeldverzachting en scherpte verlies.
    -fijne korrel= minder contrast maar hoge lichten briljanter.
    -verdunde ontwikkelaar geeft betere detailscherpte.
    Dus wel een paar zaken waar ik graag iets meer zou van willen weten.
    En is het inderdaad noodzakelijk als men bv. dezelfde film gebruikt in kleinbeeld en midden formaat men een andere ontwikkelaar nodig heeft om hetzelfde resultaat te bekomen , in verband met scherpte en korrel.
    Voorlopig zal dat wel volstaan zeker.
    Ludo.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Nogmaals een vraag over de negatief ontwikkeling.
    -wat bepaald scherpte van het neg. korrelfijnheid of details-contourscherpte.
    -kleine korrel= beeldverzachting en scherpte verlies.
    -fijne korrel= minder contrast maar hoge lichten briljanter.
    -verdunde ontwikkelaar geeft betere detailscherpte.
    Dus wel een paar zaken waar ik graag iets meer zou van willen weten.
    En is het inderdaad noodzakelijk als men bv. dezelfde film gebruikt in kleinbeeld en midden formaat men een andere ontwikkelaar nodig heeft om hetzelfde resultaat te bekomen , in verband met scherpte en korrel.
    Ludo.
    Een scherpte-indruk is een eigenschap van het menselijk oog. In het fotografisch proces kom je het niet tegen. Daar wordt aangegeven wat het vermogen is om fijne details te kunnen weergeven (mbv MTF waarden).

De scherpte-indruk hangt samen met een begrip als acutance, het lokale (micro) zwartingsverschil. De korrel speelt hierbij een rol. Maar de acutance wordt vaak geholpen door randeffecten, die in het ontwikkelproces kunnnen ontstaan. Hierdoor wordt de indruk van scherpte gewekt. Vooral bij kleine negatiefformaten kan dat handig zijn. Bij grote negatiefformaten daarentegen zijn ze weer niet gewenst.

Als gevolg is de keuze van film en ontwikkelaar (ontwikkelprocedure/ aqgitatie)
    afhankelijk van het negatief-formaat. Zo heeft de D-76 pas zijn intrede gedaan bij de komst van de kleinbeeldfilm.
    Hoe je tot een optmale film/ontwikkelaar komt is complexe zaak. In de eerste plaats omdat optimaal persoonsgebonden is en in de tweede plaats als gevolg van de eindeloze mogelijkheden in film/ontwikkelcombinaties (waarbij je ook nog moet bedenken dat de belichting een rol speelt bij het uiteindelijk resultaat.)
    Om dit in de greep te krijgen, werk je het best voorbeelden na. En vergeet dan vooral niet juist te belichten. Vanuit een start kun je gaan optimaliseren naar je eigen wensen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Ludo.
    Wat bedoel je daarmee precies? In aanvulling op het antwoord van Jed: verwacht niet dat je enkel door de keuze van je ontwikkelaar en je verdunning op kleinbeeld tot vergelijkbare resultaten kunt komen als op middenformaat -de extra vierkante centimeters film die de grotere formaten bieden laten zich niet eenvoudig weg compenseren.
    Ik laat me bij de keuze voor formaat veeleer leiden door wat ik fotografisch wil en probeer de voordelen van de verschillende camerasystemen zo goed mogelijk uit te buiten - keuze van film en ontwikkelaar + verdunning is een (beperkt) deel van die keuze. Belangrijker is voor mij dat een middenformaat camera een andere manier van werken vereist - meer concentratie, bijvoorbeeld - dan een kleinbeeld camera.

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Boeiende vraag, waar ik zelf ook nog mee speel.
    De illusie van scherpte wordt in mijn ogen meer opgewekt door contrast, onderwerp en compositie. bv. een paar ragscherpe grassprieten op de voorgrond kunnen een gehele foto een scherpe schijn geven. Evenals de bekende scherpe ogen in een portret.
    Zo ga ik steeds minder hyperfocaal werken. Zachte vertes storen niet en al probeer je ze scherp te krijgen, is de lucht weer heiig etc. Moet er een filter voor dat meer kwaad dan goed doet.
    De wijlen 35mm-landschapsfotograaf Galen Rowell werd altijd gevraagd of hij speciale lenzen of film kreeg, die niemand anders mocht gebruiken. Of welk filter hij gebruikte (pola en grad lees ik op zijn site. Al zijn how-to artikelen staan er). Zelfs zijn dia's van dia's van dia's zijn ongelooflijk scherp, tot aan de 100k web versies.

Bovendien heb ik de indruk dat het licht, mijn lenskeuze en mijn vermogen tot scherpstellen veel meer de scherpte dicteren dan al mijn ge-experimenteer met ontwikkelaars. Zeiss bijvoorbeeld, tenminste wanneer ik ze goed gefocust krijg, lol. DAT is scherp...
    Wat accutantie kan geen kwaad, en het is mijn zuinige gewoonte de rodinal en de d-76 nogal te verdunnen.
    Maar subtiliteit blijft belangrijk. Als digitale analogie: wanneer ik contrast 15% er aardig vind uitzien, draai ik het onmiddellijk terug naar 10, dan zal het wel kloppen.

Afhankelijk van wat voor vergroting je wil kun je binnen een bepaald gebied met moeite dezelfde resultaten behalen met 35mm als met 120.
    In 120 gebruik ik standaard iso 400. In 35mm iso 100 en soms iso 25 film. Het blijft dan appels met peren vergelijken, maar het kost altijd meer moeite hoe kleiner het formaat. En als ik iso 25 in een 35mm wil gaan doen, en met statieven ga slepen, vraag ik mijzelf af waarom ik dan mijn 35mm camera kies.
    Aan de andere kant, hoe kleiner het formaat, hoe groter de scherptediepte relatief. En zo gaat het maar door.
    Volgens mij hebben korrel en scherpte minder met elkaar te maken. Als ik een neopan 400 35 mm in rodinal doe, is die haarscherp, ongeacht de korrel.

Tot slot nog alle variaties in agitatie, ontwikkeltijd, EI enz.
    Ik blijf het boeiend vinden. Leef je uit in het zoeken naar wat jij mooi vind: een echte Ludo-foto !
    Last edited by AmsterdamMartin; 05-11-2010 at 08:04 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Jed.
    Mijn bedoeling van deze tread was eigenlijk maar , vroeger dacht ik dat de scherpte van een film of print echt alleen afhankelijk was van de korrel , kleine korrel , goede scherpte.
    Maar als jij dan zegt dat scherpte= vermogen om fijne details te weergeven= is dat dan de detail of contourscherpte die ik bedoelde.
    En dat bij begrip acutance de korrel een rol speeld.

Huub.
    Tot nu toe heb ik voor het grootste deel altijd met kleinbeeld gewerkt en afgedrukt op 30x40 , maar wil nu graag naar 40x50 en 50x60 gaan om af te drukken , maar zou dan wel met een middenformaat 6x4.5 gaan werken.
    Mijn gedacht was dan.
    Zelde film als in kleinbeeld , zelfe formaat van lenzen 24mm en 40mm in 120 film. Heb vroeger als ik de testen gedaan heb voor het zone systeem ook de testen voor 6x4.5 gedaan , en kwam tot dezelfde aantal stops die ik op mijn neg. en afdruk kreeg.
    Maar als ik dus moet gelofen dat als men zegt dat men niet met dezelfde ontwikkelaar kan werken als met kleinbeeld als voor met 6x4.5 , wat moet men dan geloven.

Maar als men dan vroeger altijd met klenbeelds gewerkt heeft en men altijd veel aandacht besteet heefd aan de scherpte , door hyperfocaal schert te stellen en in compinatie met de lens die ik gebruik alles scherp kan krijgen vanaf ongeveer 30cm voor de lens en men dezelfde manier dan werk gebruik voor 6x4.5 zou dat dan toch ook wel moeten gaan zou ik zo denken.
    En aan mijn belichting zal het ook zeker niet liggen , want die is voor mij zeker in orde , zeler als men met de testen 9 stops op neg. kan krijgen.
    Ludo.

Shooter
    4x5 Format
    Jed.
    Mijn bedoeling van deze tread was eigenlijk maar , vroeger dacht ik dat de scherpte van een film of print echt alleen afhankelijk was van de korrel , kleine korrel , goede scherpte.
    Maar als jij dan zegt dat scherpte= vermogen om fijne details te weergeven= is dat dan de detail of contourscherpte die ik bedoelde.
    En dat bij begrip acutance de korrel een rol speeld.
    Ik heb niet gezegd dat scherpte=vermogen om kleine details weer te geven.
    Scherpte waarnemen is een eigenschap van het menselijk oog. In het fotografisch proces komt scherpte niet voor, maar het vermogen om details weer te geven.
    Het subjectieve waarnemen van het menselijk oog moet je los zien van het objectief weergeven in het fotografische proces.
    Jouw eigen subjectieve waarneming is natuurlijk het belangrijkst. Maar als je jouw waarneming kunt uitbreiden, zodat je aansluiting krijgt op het fotografisch proces, dan is dat winst voor de fotograaf. En dat kan met wat kennis van MTF.
    Fotograferen is in de eerste plaats kijken/ waarnemen. En als je dan bewust bent, hoe de objectieve camera kijkt, ben je een stuk verder. Je kijkt op twee manieren: je eigen subjectieve manier en daarnaast de objectieve manier van de camera.
    Ik zie MTF als een goed gereedschap tot waarnemen (zoals dat in het fotografisch proces gebeurt).
    Ik hoop dat ik dit enigszins heb verduidelijkt. Zo niet, laat het weten.

P.S. Er zijn mensen (uit de fotografische wereld), die de subjectieve menselijke waarneming als gezichtsbedrog omschrijven. Zo kun je het ook nog eens bekijken, alhoewel ik het meer zie als twee verschillende wijzen van waarnemen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-13-2010 at 07:40 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin