Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,534   Posts: 1,544,063   Online: 1129

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Plastic Cameras

Rondvraag: afdrukken op bariet of plastic?

Hallo,

Ben benieuwd naar jullie manier van afdrukken. Gebeurt dat op bariet of op pe/rc-papier? Ben zelf bezig met wat proefjes (om nu eindelijk eens mijn [voorlopig] definitieve afdrukmethode te bepalen) en zie met m'n eigen ogen dat een afdruk op bariet mijn voorkeur heeft. Dat geeft een 'dieper' en daardoor echter beeld op een of andere manier. Maar bariet is natuurlijk wel bewerkelijker dan plastic.

Zelf gebruik ik op dit moment beide papiersoorten naast elkaar, maar ik denk toch over te stappen op uitsluitend bariet. Ik gebruik Bergger VC en heb (toevallig vandaag) een pakje Agfa mcc111 besteld om ook eens te proberen.

Passen jullie altijd seleniumtoner toe? Ik even niet, omdat mijn on-line fotoboer alleen nog maar literverpakkingen levert, en da's wat duur.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Hallo,

Ben benieuwd naar jullie manier van afdrukken. Gebeurt dat op bariet of op pe/rc-papier?

Passen jullie altijd seleniumtoner toe? Ik even niet, omdat mijn on-line fotoboer alleen nog maar literverpakkingen levert, en da's wat duur.

Groet, Paul.
    Ik gebruik steeds minder RC papier. Mijn beschikbare tijd in de doka is beperkt (3 kleine kinderen en een vrouw...) Dus als ik de doka in ga wil ik ook wat moois produceren. Dan komt wat mij betreft alleen bariet in aanmerking.

Om films, lenzen en andere apparatuur te testen gebruik ik wel RC, met een rcp20 ontwikkelmachine voor het uitsluiten van ontwikkel-variaties en het snellere werken.

Maar uiteindelijk is er gewoon niets mooiers dan (goed verwerkt) bariet. Ik gebruik eigenlijk altijd selenium om de zwarten net dat beetje extra diepte te geven. En het komt de archiefvastheid natuurlijk ook ten goede.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Bariet voor mooie foto,s. RC voor proefjes. Vaak selenium of goudtoner.

Shooter
    35mm

Re: papier

Quote Originally Posted by paulmat
    Hallo,

Ben benieuwd naar jullie manier van afdrukken. Gebeurt dat op bariet of op pe/rc-papier?
    Net een doka ingericht en de eerste foto's afgedrukt . Omdat het eenvoudiger is PE-papier. Maar bariet-papier gaat zeker komen.

Peter

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Alle contact prints, proefjes en 'familie' fotos op PE. Alle uitgewerkte prints op bariet (Agfa 111). Ga juist een ander type papier proberen: Maco Multibrom WA en Kentmere Kentona. Ben eens benieuwd.
    Toning selenium KRST of Viradon
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Paul,

Ik ga helemaal voor Bariet (behalve voor contactafdrukken). Ik vind het mooier en leuker werk, kwaliteit boven kwantiteit zullen we maar zeggen.

Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Momenteel enkel plastiek, bariet komt er zeker aan!

Shooter
    Medium Format
    Ik kan bariet commercieël niet verantwoorden omdat het niet automatisch verwerkt kan worden en dus teveel tijd kost.
    Voor wat speciale gelegenheden en privégebruik gebruik ik het af en toe.

Seleentoner gebruik ik wat vaker. Het geeft wat diepere zwarten.
    Bariet en een goede VC-PE/RC maakt tegenwoordig niet veel uit wat dit laatste betreft. Wel heb je meer dieptewerking met bariet en op een of andere manier zijn warmtoon barietpapieren voor de bedoelde toepassingen duidelijk fraaier. Mijn voorkeur hierin is Fomatone classic, warmtoon bariet papier, op de glanspers maar op de doekzijde verwerkt.

Groetjes,

Robert

jelke's Avatar
    alleen bariet, fomatone-classic................

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Ik kan bariet commercieël niet verantwoorden omdat het niet automatisch verwerkt kan worden en dus teveel tijd kost.
    Voor wat speciale gelegenheden en privégebruik gebruik ik het af en toe.
    Ha Robert, kan ik hieruit afleiden dat jij nog zwartwitmateriaal print en dus verkoopt? Gebeurt dat nog in Nederland (anders dan via een kleurenlab futloos grijs afdrukken)? En zijn er nog mensen die zwartwitprints willen hebben en daarvoor willen betalen?

Seleentoner gebruik ik wat vaker. Het geeft wat diepere zwarten.
    Bariet en een goede VC-PE/RC maakt tegenwoordig niet veel uit wat dit laatste betreft.
    Dit wist ik niet. Vroeger werkte selenium niet of nauwelijks op pc-papier, vandaar dat ik het uitsluitend met bariet gebruik.

Mijn voorkeur hierin is Fomatone classic, warmtoon bariet papier, op de glanspers maar op de doekzijde verwerkt.
    Wel eens Bergger-papier gebruikt? Vind ik een heel fraai product.

Groet, Paul.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin