Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,713   Posts: 1,483,016   Online: 678

Results 1 to 10 of 10
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Vitamine C ontwikkelaar

Ik heb zojuist 1 kilo Vitamine C (Ascorbinezuur) in poedervorm gekocht bij www.nova-vitae.nl De totale kosten inclusief BTW en verzending waren Euro 26,21.

Van Metol (of Phenidon) met Vitamine C en soda maak je je eigen XTol ontwikkelaar. De curve en ontwikkeltijden schijnen hetzelfde te zijn als D76 / ID11. Maar de korrel schijnen fijner en de negatieven scherper. Even met de natte vinger uitgerekend komt die ontwikkelaar dan op minder dan een dubbeltje per liter uit.

Dat gaan we dus eens proberen.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    XTol is een prachtige ontwikkelaar. Als je de discipline op kunt brengen voor TMax (400) heb je een prachtige combinatie. Nou ja, ik ben TMax fan, veel mensen haten die film. Erg persoonlijk allemaal.
    Ik heb er al een hele tijd niet mee gewerkt (XTol, TMax hoop ik tot mijn dood te kunnen krijgen), maar is dat ook al niet meer gewoon kant en klaar te koop in de handel? Ik denk niet dat je goedkoper zelf kunt mengen dan kopen eerlijk gezegd. Natuurlijk wel leuk, zelf mengen! Ik doe dat al een tijd met Kodak D1 (ook bekend als ABC-pyro) en amidol papierontwikkelaar voor de contacten op Kodak AZO papier.
    Groet, Jan

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Wat heb je precies gekocht Gilbert, "puur" ascorbinezuur of natrium-ascorbine? 1gr van het zuur is gelijk aan 1,1238 gram van het zout (bron: http://www.jackspcs.com/)

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Van Metol (of Phenidon) met Vitamine C en soda maak je je eigen XTol ontwikkelaar. De curve en ontwikkeltijden schijnen hetzelfde te zijn als D76 / ID11. Maar de korrel schijnen fijner en de negatieven scherper.
    Ik gebruik X-tol (1+1) van Kodak sinds enige tijd. De korrel vind ik zeker fijner dan die van ID-11 (1+1) en de scherpte acht ik in eerste instantie (dwz. zonder uitgebreide vergelijkingen met andere ontwikkelaars) zeer goed. Voor mij een reden om m'n restant ID-11 (bijna een liter) niet meer te gebruiken en over te stappen op die wonderbaarlijke vitamine c-combinatie. Ben met deze ontwikkelaar nu in een testfase met Ilford FP4+, Fuji Acros 100 en Agfa APX 100. Ik wil op één van deze langzame films standaardiseren. Met X-tol dus. En dan alleen nog maar fraaie prenten maken... :-)

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Wat heb je precies gekocht Gilbert, "puur" ascorbinezuur of natrium-ascorbine? 1gr van het zuur is gelijk aan 1,1238 gram van het zout (bron: http://www.jackspcs.com/)
    Ik moet nog een officieel antwoord krijgen van de producent. Maar wat ik tot nu toe begrepen heb is het 100% ascorbinezuur (dus geen ascorbaat verbinding).

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Ik denk niet dat je goedkoper zelf kunt mengen dan kopen eerlijk gezegd.
    Groet, Jan
    De prijs is niet mijn reden om deze ontwikkelaar te proberen. Ik wil vooral onafhankelijk worden van de grillen van de markt, waar aandeelhouders veel belangrijker zijn dan klanten. De milieuvriendelijkheid van Vitamine C ontwikkelaars en de verkrijgbaarheid van de chemie zijn voor mij ook belangrijke argumenten.

Maar volgens mij is commerciele XTol toch ietsje duurder dan een dubbeltje per liter gebruiksoplossing. Hoeveel betaal jij voor XTol?

GHilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Daar kan ik inkomen.
    Vwb de prijs die ik voor XTol betaal: helemaal niets, want het is een tijd geleden dat ik er mee gewerkt heb zoals ik zei. Ik werk commercieel in kleur of op Scala en voor mezelf experimenteer ik met AZO. Voor dat laatste meng ik mijn eigen ontwikkelaars (film en papier) en fixeer (papier). Dat is prijzig, maar dat komt door de amidol en pyrogallol.
    Ik was verbaasd dat je XTol goedkoper zelf kunt mengen dan kopen. Blijkbaar vergis ik me daar in. Misschien is dit ook wel wat voor je: http://www.covingtoninnovations.com/xtol/

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Gilbert,
    ik heb net bij de dorpsfotograaf 10 euro rond betaald voor een verpakking van 5 liter X-tol. Elders is dat voor ongeveer 8,50 euro te vinden. Uitgaande van het eerste bedrag kost een liter voorraadoplossing dus 2 euro. Bij een 1-op-1 verdunning kun je daarmee vier rolfilms ontwikkelen (50 cent per film) of zes kleinbeeldfilms (33 ct. p/film).

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format
    Dat scheelt dus inderdaad! Have fun met je vitamine C drankje!

Jan

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    hallo Gilbert,

Hoe staat het met je expirimenten met vitamine c en soda?
    Lijkt het resultaat op d76?
    Ik gebruik nu t-max 400 en hp5 met d76.
    Waar kan ik het recept vinden als ik zelf ook wil gaan mengen?

Groetjes van Daniel

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin