Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,542   Posts: 1,544,403   Online: 1022

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    35mm

Belicht als altijd, maar...

Hoi,

Ik heb iets, waar ik de ballen niet meer van snap!

Ik heb altijd Amaloco AM74 en Rodinal op voorraad, vanwege de verschillen van de ontwikkelaars.

Ik had nu een rolletje KB T-Max 400 volgeschoten en belicht als 250 ISO. Daarna ontwikkeld in Rodinal zoals ik het altijd doe...

Opsomming hoe ik het doe:

- T-Max 400 belicht als 250 ISO.
    - Rodinal aangemaakt in een verhouding 1:50.
    - Ontwikkel tijd 8.5 minuut.
    - Eerst 30 seconden continue kiepen in gelijkmatig beweging.
    - Daarna om de 1 minuut 1x kiepen.
    - Daarna stoppen en fixeren.
    - 10 minuten spoelen met water op 20c.
    - Laatste spoelbad een druppeltje wetting agent mee.
    - Drogen.

Nu kreeg ik op deze manier altijd prima negatieven. Mooi qua toonschaal, contrast omvang, goede contour scherpte enz. enz. Echter, als ik de laatste
    ontwikkeling bekijk, is het nagatief behoorlijk afgevlakt. Nooit gehad op deze manier!

Ik dacht eerst dat het misschien met de PH-waarde van ons water misschien te maken had, misschien te hard geworden, maar na meting bleek het keurig neutraal: PH-waarde rond de 7. Ook heeft er tijdens de ontwikkeling geen extreme temperaatuur schommeling plaatsgevonden; alles rond de 20c.

Ik gebruik voor de rest bij het ontwikkelen altijd verse chemie, en gebruik dus nooit een stock voorraad.

Dus de vraag: Wie weet hoe deze afvlakking kan? Tevens was de toonschaal niet zo mooi als anders...

Alvast bedankt!

gr. Benny

Shooter
    Medium Format
    Hallo Benny

Hoe lang heb je gefixeerd ?

T-max dien je altijd 2 x langer te fixeren dan andere films.

fixeertijd 1 + 4 4 min ipv 2 min
    1+ 7 wel 10 min

Is de fixeer nog goed,even tetsen met een klein strookje film, moet klaren na 30 sec

als de film melkachtig is wijst dit erop

Je kunt hem alsnog een keer door de fixeer laten lopen

groetjes

ruud.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Ik ben bang dat niemand uit je verhaal een verklaring zal kunnen halen. Soms gaat er iets mis en heb je geen idee wat dat was. Kan van alles zijn: temperatuur, verdunning, agitatie, het onderwerp, het licht, de belichting- te veel om op te noemen en de 'fout' kan ook nog eens een gevolg zijn van een of andere onnavolgbare wisselwerking/opeenstapeling van kleine onregelmatigheden.

Schiet nog eens een film op exact dezelfde manier. Als het probleem zich herhaalt kun je wijzigingen gaan aanbrengen in een (1) 'parameter'. Na een tijdje kom je er dan wel achter.

Dat is het leuke en -soms- vervelende van analoge fotografie: het is zoooo traag

Misschien dat je iets meer kunt agiteren?

Shooter
    35mm
    Hoi Ruud,

T-Max fixeer ik altijd 10 minuten, dit zelfs bij een verhouding van 1:4. Daar ben ik van op de hoogte. Net als de Ilford Delta films.

De fixeer is nog in prima staat.

Zou het kunnen (ondanks dat rodinal niet gauw bederft) zijn dat de Rodinal overstuur is, of dat er een fabricatie fout inzit?

Ik zal morgen nog eens een rolletje vol schiten en dan nog weer eens kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Benny

Shooter
    35mm
    Sander,

Ik agiteer bij deze film en ontwikkelaar combinatie bewust niet al teveel...

Ik stond er dan ook werkelijk van op te kijken, omdat ik het met deze combinatie al jaren zo doe en nog nooit tegen problemen ben opgelopen. Morgen maar weer eens kijken...

Benny

Shooter
    Medium Format
    Laat even weten hoe het afloopt.
    Rodinal vergaat eigenlijk nooit.

Geen lichtlek bij laden van de film ? Deksel niet scheef met opschroeven ??zit er een sluier op of is de film wel helder maar geen contrast ??

je kan ook een paar opnames maken en film afknippen

we horen het wel

ruud.

Shooter
    Medium Format
    1 keer kiepen is misschien wat weinig Benny,3 keer ivm verversen ter plekke.

langzaam kiepen dat wel,voor contourwerking als je dat wilt

Dit lijkt wel standontw. ontwikkelaar moet wel bewegen

kijk wat je vroeger ook deed en herhaal

Ruud

Shooter
    35mm
    Nou, daar zijn we weer!

Het is nu wel gelukt, zoals ik de negatieven voor ogen had. De reden dat het vorige keer mislukte, heb ik nog niet achterhaalt. Waarschijnlijk zal ik toch ergens een fout hebben gemaakt, maar waar...!? Het is nu in ieder geval wel gelukt.

Ruud, bij deze film en ontwikkelaar combinatie kiep ik bewust 1x, maar dan wel zeer langzaam en gelijkmatig. Jaren terug was ik hier ook huiverig voor omdat ik normaal 3x kiep, maar een oude rot liet het mij zien en ik was onder de indruk.

Bij andere films en/of ontwikkelaar combinaties kiep ik bijvoorbeeld wel frequenter. Bijvoorbeeld de eerste 30 sec. continue en daarna om de 30 sec. 3x kiepen. Echter, probeer ik ook heel veel nog, en daar blijf je van leren. "Nooit te oud om te leren!"

Benny

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Laat even weten hoe het afloopt.
    Rodinal vergaat eigenlijk nooit.
    Hier ben ik het niet mee eens.
    Als er bezinksel in je fles rodinal zit, dan is er dus een stof neergeslagen en is de inhoud anders dan een verse.

Is je sluiter accuraat?
    Is je temperatuurmeter accuraat?
    is je ontwikkelaar nog goed?

Shooter
    Medium Format
    Misschien is door de lange tijd dat het niet gebruikt is wat bezinking opgetreden van de ontwikkelstof en daardoor de ontwikkeling niet goed verliep,immers de tweede ontw was wel goed.
    Als het weer te lang staat even rustig kiepen van het concentraat,zodat de ontwikkelstof zich goed mengt.
    prima dat het nu wel gaat

Ruud

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin