Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,534   Posts: 1,544,031   Online: 1120

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 29

Shooter
    35mm
    leicam5,

Ik ben bekend met contrastfilters. Alleen houd ik er persoonlijk niet zo van, vanwege een stukje extra glas voor de lens wat naar mijn ervaring de scherpte niet zo ten goede komt. Tevens denk ik, dat hier niet zozeer de oorzaak in gezocht moet worden. Dit denk ik, omdat de contrast omvang zeker te doen was.

Willie Jan,

Ik heb tijdens deze foto op verschillende gebieden via spotmeting op verschillende plaatsen gemeten. Hierbij kwam ik tot de conclusie, dat het contrast omvang zeker te doen was. De metingen weet ik zo niet meer uit het hoofd, maar het was zeker te doen. Wat ik wel weet, is dat de foto gemaakt is met diafragma f16 uiteindelijke; sluitertijd weet ik niet meer.

Kleurfilters zijn misschien een optie, heb ik in het verleden ook wel gebruikt, maar ik ben er nooit zo van om een stukje extra glas voor mijn lens te zetten.

Marco B en Marc Leest,

Ik zal bij het volgende experiment eens de ontwikkeltijd te verkorten met -20%. Wat ik wel frapant vind: Hoe kan het dan dat onder dergelijke zelfde conditie de hooglichten wel beter uitpakken bij dezelfde ontwikkeltijd van 7.5 minuten...?

Benny

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post

Marco B en Marc Leest,

Ik zal bij het volgende experiment eens de ontwikkeltijd te verkorten met -20%. Wat ik wel frapant vind: Hoe kan het dan dat onder dergelijke zelfde conditie de hooglichten wel beter uitpakken bij dezelfde ontwikkeltijd van 7.5 minuten...?

Benny
    Bedoel je met een contrast filter ?
    2 redenen:

1. De spectrale gevoeligheid van een film is niet voor alle kleuren gelijk
    2. Met een filter moet je oppassen dat je schaduwen dichtlopen, maw verschuiving van het probleem

[*]Zoals saint AA als zei: expose for the shadows, develop for the highlights
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169

Benny
    Snap je vraag niet helemaal. Je zegt dat je de ontwikkeltijd met 20% gaat verminderen, maar vervolgens heb je het over dezelfde ontwikkeltijd van 7.5 minuten... dat is met elkaar in tegenspraak.

7.5 minuten - 20% = 6 minuten ontwikkelen

Door korter te ontwikkelen, verlaag je het algehele contrast wat, en je maximale negatiefdensiteit. Hoewel je volgens je lichtmetingen zegt "dat het allemaal wel binnen de contrastomvang van de film valt", is dit kennelijk, in ieder geval in combinatie met je afdruktechniek, niet zo. Je moet dus korter ontwikkelen om het contrast wat te verlagen en je hooglichten niet te laten dichtlopen.

Andere optie om je hooglichten afgedrukt te krijgen op analoog fotopapier, is je papier te "flashen", een hele korte algehele belichting die het papier geen "fog" geeft, om daarna normaal af te drukken.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Marc Leest,

Ik bedoel zonder contrastfilter.

Marco B,

Ik denk dat je me verkeerd begrijp.

Ik doel er juist op om mijn ontwikkeltijd van 7.5 minuut te verminderen met 20%, dus naar 6 minuten. Mocht dat nog niet goed uitpakken, dan zal ik nog weer eens de ontwikkeltijd een klein beetje terug brengen, bijvoorbeeld met 10%. Echter, moet ik wel rekening blijven houden met de schaduwen dat die niet beginnen dicht te lopen...

Misschien had ik het in mijn vorige post een beetje ongelukkig neergetypt.

Benny

Benny

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Je kan ook proberen om je kiepritme wat te verlagen,
    Dus bv 1x per 30 sec. naar 1x per minuut te gaan.
    Of om de verdunning van de ontwikkelaar te verhogen waardoor je een 'zachter negatief' krijgt.

E.e.a. heeft invloed op elkaar. Het is dus niet zo dan bij aanpassing van bv het kiepritme je klaar bent, want hierdoor krijgen de schaduwen ook minder ontwikkelaar waardoor ze minder gedekt zijn. Dit betekent dus dat je de totale ontwikkeltijd wat moet verlengen.
    Door hogere verdunningen te gebruiken zal de ontwikkelaar eerder uitgeput zijn tijdens ontwikkeling in de hoge lichten,
    hierdoor kan deze in de schaduwen nog langer doorwerken en breng je de hoge lichten en de schaduwen naar elkaar toe.

Ik moet je wel waarschuwen dat als je nog maar net begint, ik zou blijven bij de basis en pas wanneer je e.e.a. goed onder controle hebt je wat kan gaan experimenteren. Na 15 jaar ervaring zeg ik dat wanneer ik meer dan 6 stops licht heb, ik beter kan wachten op ander licht, dan met middeltjes een foto krijg die futloos/slap is waar ik niets mee kan...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Overigens heb ik de delta 3200 altijd ontwikkeld met microphen. Dit geeft een fijnere korrel en hogere iso waarde. Met theater werk moest ik deze wel gebruiken op 3200 door het weinig licht.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Benny ,
    Moet Willie-jan bijtreden als hij aangeeft van eerst uit te gaan van een combinatie van film en ontwikkelaar , die je voor 100% kunt betrouwen.
    Voor mij is dat in ieder geval zo , ik zal heel zelden met mijn ontwikkeling gaan schipperen.
    Als jij spreekt van lichtomvang van de film , heb je die zelf vastgesteld of uitgegaan van andere gegevens.
    Want als je de omvang goed kent kun je met de verlichting aan te passen al heel ver komen.
    En als ik de foto bekijk moet ik vaststellen dat dit zeker en vast geen gemakkelijke opname is om overal goede doortekening te krijgen.
    Wat betreft de contrast filters , ik gebruik ze af en toe , omdat ik veel interieurs fotografeer , waar heel dikwijls het licht langs de ramen binnenvalt en als dan het contrast te groot is , kan het handig zijn om zulke filters te gebruiken , heb wel filters die van doorschijnend opgaan tot de waarde van de filter, Heb ze wel in verschillende gratatie's.
    Je moet zeker en vast geen bang hebben, als je filters gebruikt dat je scherpte gaat verminderen. IK werk tot nu toe ook met kleinbeeld.
    Ik gebruik regelmatig filters en mijn beelden zijn toch altijd gestoken scherp zoals wij hier zeggen.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Leicam,

waar kan ik de site van B&W vinden,ik heb ook nog een paar filtertjes nodig.

Ruud.
    http://www.schneideroptics.com/ecomm...ay.aspx?cid=57
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Bedoel je met een contrast filter ?
    2 redenen:

1. De spectrale gevoeligheid van een film is niet voor alle kleuren gelijk
    2. Met een filter moet je oppassen dat je schaduwen dichtlopen, maw verschuiving van het probleem

[*]Zoals saint AA als zei: expose for the shadows, develop for the highlights
    AA was zo 'n beetje 'dol' op Wratten filters, lees z'n boeken, in 't bijzonder deze over Natural Light Photography, en je komt die filtertjes overal tegen.
    Inderdaad, je moet er doordacht mee te werk gaan.
    De raad van AA, die je hierboven aanhaalt, was aanvankelijk bedoeld in combinatie met Wratten- of contrast- filters, lees z'n boek maar eens.
    Natuurlijk is AA God niet, zeer zeker niet, er zij vanzelfsprekend andere wegen te volgen, AA is er slechts één van. Maar die kerel wist wel waarover hij sprak...

Een ander weg is trial and error, hard maar zeker zo interessant!

Good luck,
    Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Hoi,

Standaard ontwikkel ik met Amaloco AM74, Rodinal of TMax Developer. Afhankelijk van hoe ik mijn film (negatief) belicht en het gewenste effect dat ik wens te krijgen.

Wat mij echter al een tijdje opvalt bij deze ontwikkelaars, is dat ze moeilijk kunnen omgaan met hooglichten. Hooglichten zijn niet geheel uitgebeten, maar naar mijn mening kan er nog meer detail in de hooglichten.

Uiteraard, zal het ook met de film combinatie met het soort ontwikkelaar te maken hebben en de manier van ontwikkelen, maar ik vind het een feit blijven dat de genoemde developers moeilijk met de hooglichten kunnen omgaan, zelfs wanneer het ruim binnen het dynamisch bereik van de film valt.

Films die ik gebruik:

- TMax 100 > meestal belicht als 50 ISO.
    - TMax 400 > meestal belicht als 250 ISO.
    - Delta 3200 > meestal belicht als 800 ISO.

Note: Ik weet dat TMax niet echt vergevingsgezind is, maar er moet toch meer detail uit de hooglichten te halen zijn...!?

Nu is het niet opeens zo dat deze spullen mij niet meer bevallen, maar ik weet zeker dat er meer detail uit de hooglichten valt te halen dan nu het geval is.

Wie is dit ook opgevallen? Of hoe kan ik nog meer detail uit de hooglichten halen? Of ben ik te kieskeurig...

Benny
    Jouw probleem is dat je te weinig detail in de hoge lichten hebt. Dus, je hebt te weinig contrast-overdracht voor het detail. Als je eerder met hetzelfde materiaal wel genoeg contrast-overdracht had, moet er een technisch probleem in de optiek zijn (vervuiling bijv).
    Als alles technisch wel in orde is, moet je de materiaalkeuze wijzigen. Daartoe geeft de fotografische industrie specificaties voor optiek en een aantal films via MTF gegevens. De eigenschappen voor filmontwikkelaars worden meer groepsgewijs gegeven. Alls je meer detailweergave met een middenformaat en grootformaat film wil hebben kies je voor high definition ontwikkelaar. Voor kleinbeeldfilm ben je vaak beter met een high acutance ontwikkelaar uit.

Jed

P.S. Naderhand zag ik de foto. Hiertuit blijkt dat het detail overal ontbreekt. Het is een probleem van de film en filmontwikkelaar combinatie zo te zien. Het is mijn ervaring dat de T-grain filmtypen gevoelig zijn voor mis belichten en ontwikkelen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 06-22-2010 at 02:09 AM. Click to view previous post history.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin