Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,661   Posts: 1,481,591   Online: 936

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 29 of 29

Shooter
    35mm

High acutance

Jed,
    wil jij voor mij eens een paar van dit soort ontwikkelaars noemen.
    Daarbij doel ik niet op zelf mengen.
    Met dank, Theo

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    ik knudder zelf veel met de jou bekende ontwikkelaars en films.
    Toch kan ik niet begrijpen waarom je op klaarlichte dag, bij landschapsfotografie, in hemelsnaam delta 3200 gebruikt ?
    Ook al pull je die film tot aan bijna de werkelijke iso.
    Delta 3200 gebruik ik als ik de hele nacht in Amsterdam ga stappen, in danskelders verlicht door discolichten. En dan nog moet ik nogal eens pullen.
    Inderdaad heb ik bijna al mijn filters weggegooid. Alleen een echte Leica of Hasselblad polarisatiefilter (net zo duur als een gewone lens) heeft soms misschien een beetje zin.
    Voor de situatie in jouw foto zou ik Ilford pan F, FP4, HP5+, Delta 100, Delta 400, Kodak TMax 100, Kodak TMax 400, TriX 400, TriX 320, Fuji Acros, Neopan 400, ADOX ART 25, 50, 100, ORTHO, PAN, CMS 20, Fomapan 100, 400, of verzin maar welke film gebruiken. In deze irrelevant welke ontwikkelaar, is voor de uiterste details en pas als al het andere redelijkerwijs klopt.
    Maar niet Delta 3200.

Nb. de delta 3200 ontdooi ik 12 uur van tevoren, laden in wisselzak, schiet deze vol en zorg dat deze dezelfde dag wordt ontwikkeld. Voor nachtfotografie.

Als ik jouw voorbeeld opzoek op de massive film dev chart, dan heb je ontwikkeld op EI 1600 (+1 overontwikkeld, terwijl +2 overbelicht, op een ultra high speed film). Je zou kunnen beginnen met je films minder extreem over te belichten en te ontwikkelen. Begin op boxspeed en aanbevolen ontwikkeltijd. Van daar uit kun je je voorkeur opzoeken, mits je de juiste film voor de juiste indicatie gebruikt.
    Last edited by AmsterdamMartin; 06-22-2010 at 08:16 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    voor buiten overdag gebruik ik fuji acros op 6x6 en fp4+ op 4x5"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Jed,
    Met dank, Theo
    Het probleem in dit geval is het gebruik van Delta 3200 en dan laten volgen door wat ontwikkeltrucs. Als dat niet fout gaat, zou er een wonder gaande zijn.
    Wat de vraag van de ontwikkelaars betreft verwijs ik graag naar het filmdeveloping cookbook. Maar, zoals ik al vermeldde, er zijn high acutance ontwikkelaars die high definition ontwikkelaars worden genoemd. De oorzaak is dat het woord definition vroeger werd gebruikt voor wat tegenwoordig met acutance wordt aangemerkt. Een hoge acutance wordt in de regel door randeffecten veroorzaakt.
    De meeste high definition ontwikkelaars worden via recepturen gegeven. Van de commerciele ontwikkelaars zijn de recepturen vaak niet gegeven en is dus niet makkelijk aan te geven wat voor ontwikkelaar het is zonder uitproberen. Het is echter waarschijnlijk dat er HD ontwikkelaars commerciel te verkrijgen zijn.

Jed

Shooter
    35mm
    Goeden middag Jet,
    Het is je bekend dat ik je kennis op Apug zeer hoog aansla.
    Maar je ontloopt mijn vraag. Gelieve dus bij de les te blijven.
    Je schrijft-"VOOR KLEINBEELDFILMS BEN JE VEEL BETER MET
    EEN HIGH ACUTANCE ONTWIKKELAAR UIT. Deze kreet is algemeen
    en heeft niets met 3200 te maken.

Na een lange periode probeer ik de draad weer op te pakken en
    ik werk werk met Delta 100 en 400. Jammer genoeg is er geen 200
    dan zou ik in mijn geval niets anders gebruiken.

Mijn vraag is heel simpel zonder academische uitleg wat is heden
    ten dage een HIGH ACUTANCE ONTWIKKELAAR. Uit vorige post
    heb ik begrepen dat je een pest heb aan D76 hoewel daar de
    halve wereld mee werkt.
    Is de ACu-1 van Willy Beutler zo'n ontwikkelaar die jij voor ogen hebt?

Shooter
    4x5 Format
    Goeden middag Jet,
    Het is je bekend dat ik je kennis op Apug zeer hoog aansla.
    Maar je ontloopt mijn vraag. Gelieve dus bij de les te blijven.
    Je schrijft-"VOOR KLEINBEELDFILMS BEN JE VEEL BETER MET
    EEN HIGH ACUTANCE ONTWIKKELAAR UIT. Deze kreet is algemeen
    en heeft niets met 3200 te maken.

Na een lange periode probeer ik de draad weer op te pakken en
    ik werk werk met Delta 100 en 400. Jammer genoeg is er geen 200
    dan zou ik in mijn geval niets anders gebruiken.

Mijn vraag is heel simpel zonder academische uitleg wat is heden
    ten dage een HIGH ACUTANCE ONTWIKKELAAR. Uit vorige post
    heb ik begrepen dat je een pest heb aan D76 hoewel daar de
    halve wereld mee werkt.
    Is de ACu-1 van Willy Beutler zo'n ontwikkelaar die jij voor ogen hebt?
    Theo,
    Dit draadje gaat over de detailwerking in de hoge lichten bij gebruik van de 3200. De discussie over typen ontwikkelaars staat eigenlijk terzijde.
    Maar goed jij werd gegrepen door het begrip acutance in samenhang met kleinbeeld. En ik schreef dat: Voor kleinbeeldfilm ben je vaak beter met een high acutance ontwikkelaar uit. Ik ben wat voorzichtig in mij uit te drukken, omdat het gaat om de beeldkwaliteit zoals we die visueel ervaren en dat is persoonsgebonden. Maar velen ervaren het effect van acutance als scherpteverhogend bij kleinbeeldopnamen. D76 is daar een voorbeeld van. Het is een ontwikkelaar, die ontworpen is voor kleinbeeldfilms (omstreeks 1926). Er is eindeloos over geschreven; maar het review door Haist in zijn manual geeft een goede samenvatting van de pros en cons. De D76 kent trouwens vele varianten.
    Bij grootbeeld en mioddenformaat zit je (naar mijn idee) niet direct te wachten op scherpteverhogende effecten zoals bij acutance. Een goede detailweergave is belangrijker (om MTF taal te vermijden). Dan moet je wezen bij bijv. de catechol-potas-ontwikkelaar, die al meer dan 100 jaar wordt gebruikt. Vanwege de korrel is die ontwikkelaar niet zo geschikt voor kleinbeeld.
    De keuze van de filmontwikkelaar hangt af van de film, filmformaat en wat de persoonsgebonden beeldkwaliteit bij een gegeven vergrootmaatstaf.
    Op grond van de receptuur verwacht ik n iet dat de Willy Beutler ontwikkelaar een High definition ontwikkelaar is gezien het grote sulfiet gehalte. Het zou een high acutance ontwikkelaar kunnen zijn.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 06-23-2010 at 02:13 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Hoi,

Even algemeen inhaken:

Inmiddels, heb ik weer met dezelfde combinatie van film en chemie gewerkt. De hooglichten hebben nu beter uitgepakt. Ik heb de ontwikkeltijd verkort met 20%. Tevens heb ik alle oude meuk weg gegooid en verse chemie gekocht.

Waarom ik Delta 3200 gebruikte? Het was gewoon voor handen en wilde persé weer eens met deze film werken. Ik weet ook wel dat het met een minder gevoelig film af kon (waarschijnlijk ook een hoger dynamisch bereik), maar waarom zou je niet experimenteren...!?

Ik gebruikte Delta 3200 normaal als ik in slecht verlichte zalen uit de hand moest schieten om nog een acceptabele sluitertijd te halen. Hierbij probeerde ik altijd op 800 of 1600 ISO te belichten, mits ik met deze ISO-waarden nog een acceptabele sluitertijd haalde; anders wel op 3200 ISO. Ik houd er in feite niet van om negatieven te pushen, wat je in feite doet als je Delta 3200 als 1600 of 3200 ISO belicht. De ware gevoeligheid van Delta 3200 ligt namelijk rond de 1000 ISO. Wanneer het even kan, pull ik dus bijna elke negatief film om een goede detail doortekening in de schaduwen te houden, zonder dat deze dichtlopen. Dus Delta 3200 belichten als 800 ISO belichten is volgens mij persoonlijk helemaal zo gek nog niet, omdat als ik van de ware gevoeligheid uit ga van 1000 ISO, ik de film met 800 ISO in feite maar 1/3 stopje pull. Of zie ik hier iets verkeerd?

Jed, jij ook zeer bedankt voor je inbreng, de anderen overigens ook. Ik meng echter niet zelf mijn ontwikkelaars, niet omdat ik me zorgen maak over mijn gezondheid want ik vind dat vaak iets te overdreven, maar ik heb er gewoon zelf geen zin in om zelf te mengen. Ik hoorde trouwens ook iets over HC-110...

Misschien toch eens op een andere ontwikkelaar overgaan in deze specifieke gevallen.

Voor de rest zal ik alle tips eens rustig op me in laten werken en er wat mee doen.

Benny

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Jed,
    Met dank, Theo
    Ik gebuik voor high-acutance neofin blau. (in Pan F plus)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Hoi,

Hier al een beter resultaat:

Veel meer detail was er opdat moment ook niet aanwezig in de hooglichten. De lucht is nu in ieder geval niet uitgebeten, zoals wel op de foto met de kerk het geval was.

Benny

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin