Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,213   Online: 866

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29

Shooter
    35mm

Hooglichten > ontwikkelaar...

Hoi,

Standaard ontwikkel ik met Amaloco AM74, Rodinal of TMax Developer. Afhankelijk van hoe ik mijn film (negatief) belicht en het gewenste effect dat ik wens te krijgen.

Wat mij echter al een tijdje opvalt bij deze ontwikkelaars, is dat ze moeilijk kunnen omgaan met hooglichten. Hooglichten zijn niet geheel uitgebeten, maar naar mijn mening kan er nog meer detail in de hooglichten.

Uiteraard, zal het ook met de film combinatie met het soort ontwikkelaar te maken hebben en de manier van ontwikkelen, maar ik vind het een feit blijven dat de genoemde developers moeilijk met de hooglichten kunnen omgaan, zelfs wanneer het ruim binnen het dynamisch bereik van de film valt.

Films die ik gebruik:

- TMax 100 > meestal belicht als 50 ISO.
    - TMax 400 > meestal belicht als 250 ISO.
    - Delta 3200 > meestal belicht als 800 ISO.

Note: Ik weet dat TMax niet echt vergevingsgezind is, maar er moet toch meer detail uit de hooglichten te halen zijn...!?

Nu is het niet opeens zo dat deze spullen mij niet meer bevallen, maar ik weet zeker dat er meer detail uit de hooglichten valt te halen dan nu het geval is.

Wie is dit ook opgevallen? Of hoe kan ik nog meer detail uit de hooglichten halen? Of ben ik te kieskeurig...

Benny

Shooter
    35mm
    Voorbeeld:

Let op de lucht boven de kerk! Hier was tijdens de opname veel meer detail te zien, niet veel detail (vrij fletse lucht), maar meer dan hier te zien is.

Hoe de film belicht en ontwikkeld:

- Delta 3200 als 800 ISO belicht.
    - Op de schaduwen gemeten.
    - Lichtmeting op de schaduwen aangehouden.

- 7.5 minuten ontwikkeld in TMax developer.
    - Eerst 30 seconden continue rustig kiepen.
    - Om de 1 minuut 3x rustig kiepen.
    - 1 minuut stopbad.
    - 10 minuten fixeren.
    - 10 minuten goed spoelen met ook water op 20c.
    - Druppeltje wetting agent bij het laatste spoelwater.
    - Drogen.

Dit als aanvulling.

Benny

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Waarom op de schaduwen meten? Probeer even en grey card en ook misschien 'n bracket bijvoorbeeld -2,-1,0,+1 ...

P.S. Delta 3200 also 1000 lijkt mij ook extreem, kijk even op de massive dev chart...
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Shooter
    35mm
    keithwms,

Ik meet op de schaduwen, omdat ik probeer om zoveel mogelijk doortekening in de schaduwen te houden. Normaal klopt het volgende gezegde wel: "Bij een negatief zorgen de hooglichten wel voor zichzelf." Wanneer het binnen het contrast omvang van de film valt en je meet op de schaduwen (geen git zwarte schaduwen!), dan moeten normaal de hooglichten normaal tot goed uitvallen.

Delta 3200 heeft helemaal niet de optimale gevoeligheid van 3200 ISO. De werkelijke gevoeligheid ligt zo rond de 1000 a 1250 ISO. Dus als ik hem op 800 ISO belicht, pull ik hem 1/3 stopje als ik van een optimale gevoeligheid van 1000 ISO uit ga. Delta 3200, is dus in feite puur een push film...

Met een grijskaart precies hetzelfde. Tevens, is het meten via een grijskaart niet altijd even handig onder bepaalde omstandigheden.

Bracketing functie kan, maar wanneer je zeker weet dat je goed gemeten hebt en juist ontwikkeld, dan mogen dergelijke verschuivingen in de hooglichten niet voorkomen. Dus is bracketing in feite een lap middel wat niet de werkelijke oorzaak aanpakt.

Ik nijg er persoonlijk zeer naar, dat het door de combinatie van film en ontwikkelaar komt. Tevens is TMax geen vergevingsgezinde film en naar mijn ervaring Delta 3200 ook niet, alleen hebben deze films bepaalde karakters die mij aantrekken.

Dus misschien eens een keer een andere film met een andere combinatie van ontwikkelaar gebruiken, die wel goed met de hooglichten overweg kunnen. Echter, houd ik er ook weer niet van om van hak op de tak te springen, omdat ik vertrouwd ben met de genoemde films en ontwikkelaars, maar een keer testen kan nooit kwaad.

Meer reacties welkom met ervaring tot films, ontwikkelaar en hooglichten!

Benny

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Canon Benny,

Voor een foto zoals jou voorbeeld, zou ik eerder een contrast filter tijdends de opname gebruiken. Kijk eens (Google) in de Kodak informatie over Wratten filters, of deze van B+W, daar staat alles netjes beschreven. Een film/ontwikkelaar combinatie kan niet alles, tijdens de opname moet er ook wat 'gecombineerd' worden.

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik weet niet of je over een spotmeter beschikt.
    meet anders eens op de kerk, de stenen in de voorgrond, het water en als laatste de lucht.

De lucht zal rond de EV15-16 uitkomen. (lichtwaarde zoals met een spotmeter wordt aangeduid, ik schat dat het rond de F22 -1/125) zal uitkomen.
    Echter je voorgrond met stenen zal wel eens rond EV11 uit kunnen komen en de donkerste partij in je foto (schaduw) in EV10-11.

Als je nu je schaduw goed in beeld wilt zien en niet zwart dan zet je EV10 in zone 3, dwz EV12 in zone v(18% grijskaart).

Lichtwaarde EV12 als gemiddled grijs, dan heb je van 12-16 = 4 stops licht tot je luchten.
    Dat is dus te veel voor een normale belichting. Je hoge lichten (de lucht) wordt dermate zwart op je negatief dat je hier veel langer op moet belichten om er iets van terug te zien.

Het gebruik van een diep rood filter kan helpen om de hogen luchten te temperen.

Ga anders eens wat googlen op luchten en belichten.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Leicam,

waar kan ik de site van B&W vinden,ik heb ook nog een paar filtertjes nodig.

Ruud.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Daarnaast, als je al op lagere EI schiet zoals je doet, kan een lichte pull development zeker geen kwaad. Meestal zie ik hier op APUG de stelregel: 1/2-2/3 stop langer belichten dan film gevoeligheid gegeven door fabrikant, en 15-20% korter ontwikkelen als een soort "basiscorrectie" op de door de fabrikant opgegeven film gevoeligheid en ontwikkeladviezen.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Hoi,

Standaard ontwikkel ik met Amaloco AM74, Rodinal of TMax Developer. Afhankelijk van hoe ik mijn film (negatief) belicht en het gewenste effect dat ik wens te krijgen.

Wat mij echter al een tijdje opvalt bij deze ontwikkelaars, is dat ze moeilijk kunnen omgaan met hooglichten. Hooglichten zijn niet geheel uitgebeten, maar naar mijn mening kan er nog meer detail in de hooglichten.

Uiteraard, zal het ook met de film combinatie met het soort ontwikkelaar te maken hebben en de manier van ontwikkelen, maar ik vind het een feit blijven dat de genoemde developers moeilijk met de hooglichten kunnen omgaan, zelfs wanneer het ruim binnen het dynamisch bereik van de film valt.

Films die ik gebruik:

- TMax 100 > meestal belicht als 50 ISO.
    - TMax 400 > meestal belicht als 250 ISO.
    - Delta 3200 > meestal belicht als 800 ISO.

Note: Ik weet dat TMax niet echt vergevingsgezind is, maar er moet toch meer detail uit de hooglichten te halen zijn...!?

Nu is het niet opeens zo dat deze spullen mij niet meer bevallen, maar ik weet zeker dat er meer detail uit de hooglichten valt te halen dan nu het geval is.

Wie is dit ook opgevallen? Of hoe kan ik nog meer detail uit de hooglichten halen? Of ben ik te kieskeurig...

Benny
    Eenvoudig: Ontwikkeltijd reduceren.

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik zou een geel filter nemen.
    Dat heeft mij erg geholpen bij wolke luchten.
    De ontwikkeling hou ik dan gelijk.

Mike
    --Mike

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin