Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,544   Online: 1000

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23
    juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1

Hema 125 iso B/W film = Ilford FP4 ?

Het gerucht gaat dat Hema 125 iso B/W film gelijk is aan Ilford FP4 ? Kan iemand dit bevestigen ?

Hema 125 iso B/W film onwikkeld als Ilford FP4 in SPUR HRX geven iets overbelichte negatieven wanneer belicht als 80 ASA.

(Nee, dit keer per ongeluk geen belichtingstrapje gemaakt of autobracketing gebruikt )

Groeten.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Beste juw,

Je schrijft het precies goed FP4 en niet FP4plus. FP4 wordt nog steeds gemaakt, ilford verkoopt hem zelf als Pan 100 aan het niet westerse deel van deze aardkloot.

Er wordt veel relabeled/rebranded in dit wereldje:
    Zo is b.v. UP400 van Maco ook niets anders dan HP5. En is TURA film en papier niets anders dan Agfa, Amaloco papier komt deels van ilford. Etc etc etc.

Huib

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    H'mm, toch een leuk idee om met derde wereld film te schieten :-)

Na net een paar dozen Amaloco papier gekocht te hebben ben ik wel benieuwd welk deel van het fotopapier van ilford afkomstig is.

Thanx for the info.

Johan.

Shooter
    Plastic Cameras
    Huib,

Weet je in dit verband toevallig ook iets over de relatie tussen Bergger en Forte?

Groet, Paul.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Johan,

Variprof = Ilford MG IV
    Varimax = Efke

Huib

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Paul,

Bergger houd bij hoog en laag vol dat het een eigen emulsie is die wel in het oostblok (=forte) gegoten wordt (zowel film als papier). Er is veel over gediscusieerd, de een vindt inderdaad dat Bergger niet te vergelijken is met Forte maar er zijn ook genoeg mensen die beide produktlijnen identiek zijn, de variatie wordt verklaard door variatie in produktie kwaliteit en aan de eigenschap van veel emulsies die moeten 'rijpen'. Emulsies maken schijnt 80% wetenschap te zijn 20% magie.

Classic Arts van fotoimpex en Shedlight/Select van Moersch vinden ook grotendeels hun bron bij Forte.

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Huib,

dank voor je reactie. Ik lees die geruchten ook aanhoudend. Maar eigenlijk, als je erover nadenkt, maakt het helemaal niet uit als er één fabriek in het midden van Europa staat, die een heel stel emulsies volgens strakke maar verschillende specificaties maakt. Naar verluidt maakt Forte heel mooi barietpapier ook (ken het zelf niet) en als ze dan een soortgelijk product maken met een net iets andere papierlaag en emulsie en daar de naam Bergger op plakken - so what? Wie het ook daadwerkelijk fabriceert, ik vind Bergger een pracht van een papier.

Groet, Paul.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Emulsie gieten is vooral een proces van lange batches draaien, niet te veel klooien want eer de emulsie lekker giet heb je al heel wat papier en dure emulsie er doorheen gejaagd, Bodecker van FotoImpex in berlijn schreef eens dat hij wel een productie run wilde bestellen (van een moielijk leverbaar papiertje) als hij wist dat hij de minimum order hoeveelheid van vele duizende vierkante meters ook verkocht kreeg. Dus of een kleine spelers als Bergger, Moersch, etc echt een eigen receptuur kunnen laten gieten.....

Ik gebruik het Forte PolyWarmtone wel eens. In Neutol WA wordt het wel wat groenig maar even door de selenium en dan is'ie chocolade bruin. Vorig jaar zat ik een warme periode, momenteel geef ik de voorkeur aan een koele toon: Ilford MG in Forte Koudtoon ontwikkelaar (ja ze maken ook chemie) en vervolgens selenium bad.

Ik heb de komende 3 weken vakantie, mail mij even off-list je postadres, dan print ik wat op Forte PolyWarmtone en stuur je dat per post op, dan kun je ruiken, voelen en zien of het echt zoveel afwijkt van het Bergger spul.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Huib,

Naar verluidt maakt Forte heel mooi barietpapier ook (ken het zelf niet) en als ze dan een soortgelijk product maken met een net iets andere papierlaag en emulsie en daar de naam Bergger op plakken - so what? Wie het ook daadwerkelijk fabriceert, ik vind Bergger een pracht van een papier.

Groet, Paul.
    Ik gebruik sinds enige tijd Forte PoyoWarmtone, en ik vind het een prachtig papier. Het heeft een dikke drager, een mooie glans en geeft prachtig diepe zwarten. Bovendien reageert het veel sneller op toners of selenium dan wat ik van bv Ilford warmtone gewend ben. En het is een stuk goedkoper. Ik moet bekennen dat ik er een beetje verliefd op geworden ben. Dus ben ik het na aan het testen om er een wat gedegen artikel over te schrijven.

Overigens is het in Nederland te bestellen bij http://www.renedecaluwe.nl/ (Rene is uiterst hulpvaardig.)

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by juw
    Het gerucht gaat dat Hema 125 iso B/W film gelijk is aan Ilford FP4 ? Kan iemand dit bevestigen ?

Hema 125 iso B/W film onwikkeld als Ilford FP4 in SPUR HRX geven iets overbelichte negatieven wanneer belicht als 80 ASA.

(Nee, dit keer per ongeluk geen belichtingstrapje gemaakt of autobracketing gebruikt )

Groeten.
    Je kunt het gemakkelijk controleren door op het rolletje te kijken naar de streepjescode. Onder die code staat een nummer wat de echte emulsie aangeeft die erin zit. Vergelijk dat met het nummer op een rolletje FP4 of FP4+.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin