Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,952   Posts: 1,557,961   Online: 1032

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    jelke's Avatar

problemen adox 50 film

sinds kort werk ik met adox 50 chs middenformaat film, prachtige scherpe film echter heb ik last van vals licht, de randen van de film en soms een gedeelte van het negatief is sterk overbelicht door invallend licht

op de adox site lees je bij de produktinformatie; please put used films back into these containers to avoid penetration of light.

nu heb ik de laatste keren de film uit mijn hasselblad magazijn gehaald in een wisselzak en alleen de film die ik thuis had geladen was helemaal goed, de andere films vertoonden weer dezelfde makke, nu was het die dag erg zonnig en ik heb mijn magazijn geladen in de schaduw

weet iemand een oplossing of zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen?
    ik overweeg om anders maar met een andere film te gaan werken, mijn lievelingsfilm was de fomapan 200, maar deze is helaas uit produktie..

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    sinds kort werk ik met adox 50 chs middenformaat film, prachtige scherpe film echter heb ik last van vals licht, de randen van de film en soms een gedeelte van het negatief is sterk overbelicht door invallend licht

op de adox site lees je bij de produktinformatie; please put used films back into these containers to avoid penetration of light.

nu heb ik de laatste keren de film uit mijn hasselblad magazijn gehaald in een wisselzak en alleen de film die ik thuis had geladen was helemaal goed, de andere films vertoonden weer dezelfde makke, nu was het die dag erg zonnig en ik heb mijn magazijn geladen in de schaduw

weet iemand een oplossing of zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen?
    ik overweeg om anders maar met een andere film te gaan werken, mijn lievelingsfilm was de fomapan 200, maar deze is helaas uit produktie..
    Ik gebruik de adox 50, ook als rolfilm. Ik heb er geen last van. Het probleem lijkt mij een combinatie van oorzaken. Een van die oorzaken is de manier waarop de film opgewonden wordt. Als de film losjes wordt opgewonden zal er meer licht kunnen binnenkomen. Ik begrijp echter niet dat met het wisselen in de wisselzak het probleem nog optreedt. Ik neem aan dat de film ook binnen de wisselzak in het kokertje wordt gestopt.

Jed

jelke's Avatar
    klopt, het filmpje wordt in de wisselzak in het kokertje gestopt.., het magazijn is het nieuwste type dus hier kan het ook niet aan liggen.., ik probeer de film bij het inspoelen strak te houden

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik herken dit probleem niet als filmprobleem. Zelf gebruik ik weliswaar Adox ART 25 rolfilm in mijn Hasselblad, en ik ben echt niet voorzichtig met volgeschoten rolletjes. Regelmatig zit de film er enkele weken in en die filmdoosjes gebruik ik niet. Gaat zo de tas in.
    Adox ART 50 in 4x5, eveneens herken ik het daar niet.
    Jouw verhaal klinkt veeleer als een defect aan je Hasselblad. Het is wel een bekend fenomeen dat de sluitingen rond de schuifplaat in het magazijn vervangen moeten worden.
    Mogelijk kun je eens een gevoeliger film in je blad doen, zoals een 400 iso film. Als die goed is, ligt het aan Adox. Als het aan je blad ligt dan is die 400 film helemaal verpest. Laat je Hasselblad 1 keer per tien jaar aan Van Manen in Zoetermeer zien, hij vervangt die sluitingen standaard en ook de spiegeldemping. Daarna kun je 10 jaar gegarandeerd vooruit.

En nog een wet van Murphy: je wisselzak ??? Ontwikkeltank... Vergezocht, maar zelfs een uitgewerkte fixeer ?
    Last edited by AmsterdamMartin; 06-27-2010 at 04:26 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    klopt, het filmpje wordt in de wisselzak in het kokertje gestopt.., het magazijn is het nieuwste type dus hier kan het ook niet aan liggen.., ik probeer de film bij het inspoelen strak te houden
    Als dat het geval is, zou ik de Hasselblad maar laten nakijken. Een andere mogelijkheid (die ik ken van Rollei) is dat de lichtschacht bij de opname niet afgeschermd is door je hoofd. Je moet je hoofd op de loupe houden bij heldere lichtomstandigheden.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    met een 50 asa film is de kan op belichting door dit soort invloeden niet zo hoog. Bij lange belichting inderdaad de zoeker sluiten voordat je de spiegel opklapt.

Ik gok zelf ook op een defect in de magazijn sleuf.
    Plaats een film in je magazijn. zijn hem op de body, en plak de schuifsleuf met zwarte tape af. Nu de helft van de rol volschieten buiten in de zon, tape eraf en de rest volschieten. is nu de helft verziekt, dan weet je het zeker.

jelke's Avatar
    het probleem heb ik alleen met de adox film..vorige week heb ik mijn laatste foma 200 film gebruikt en helemaal perfect

het verhaal van lichtlekkage via de lichtschacht bij heldere omstandigheden is nieuw voor me, meestal kijk ik op het moment van opname niet meer in de zoeker maar naar het onderwerp

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Eens een adox film testen op een andere Hassie Jelke?

mvrgr
    Fred

jelke's Avatar
    lees net op photonet; http://photo.net/black-and-white-pho...g-forum/00SUhf

i have had major light leaking problems...leaking into frames.
    freestyle did a test and had the same issues.
    if you are shooting outside, documentary, have to change on the fly, i had many frames ruined due to this film's light leaking...i shot ilford hp5 and fp4 alongside and had no light leak issues....trust me on this it is not you or your camera...i use many different cameras...
    i love the feel of the film but the light leaking is ruining the shots....if they fixed this problem this film would be a dream come true.

dus dat wordt dan toch maar een andere film.., bedankt voor alle reacties

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,
    Ik heb/had dezelfde problemen met ADOX CHS100. Een klein beetje sluiering langs de uiterste rand van de rol. Ik denk dat er iets niet helemaal in orde is met de papierstrook en hoe strak de film opgerold wordt.
    Jammer dat dit dus vaker voor komt.

Johan.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin