Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,855   Posts: 1,582,945   Online: 983

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Thread: TPX en ID-11

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Hey Paul,
    Nog cursus gekregen van Pol Vandepitte. En zijn methode overgenomen.
    Hoofdzakelijk drie redenen.
    Eéntje van praktische aard.
    Voor studenten in de academie die in de winter hun eigen (koude) tank meebrengen. Dus je tank op de juiste temperatuur brengen.
    Twee van eerder chemische aard (alhoewel de vorige dat ook is :-))
    Smurrie (halo laag) uit je fixeer houden en ontwikkelaar makkelijker vanaf de eerst minuut zijn werk laten doen.
    Maar zoals Jan al zei, het is vooral het teproduceerbare van je methode die telt.
    Ik denk niet dat je het verschil kan zien als je alleen die variabele zou veranderen.

CU-soon!
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Juist Jan en Paul,
    ik gebruik steeds dezelfde. (de kwik thermometer, de alcohol thermometer geeft een ietsje-pietsjie lager aan)
    Maar zoals hier gezegd wordt, thermometers onderling kunnen wel wat verschillen.
    Daarom, kan je slechts maar van richttijden spreken, andere elementen spelen een rol zoals bvb hardheid water, je manier van kiepen... maar dat hoeft geen uitleg meer, daar zijn jullie wel meesters in! :-)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat de thermometers betreft, ik gebruik altijd twee thermometers. De ene, meest exacte grote kwik kleurenthermometer is mijn standaard. Die gebruik ik nooit, maar ik ijk er een andere veel goedkopere thermometer aan. Ik weet dus dat de 2e thermometer bijv. - 0.1 graad afwijkt. Als die tweede thermometer ooit kapot gaat kan ik toch mijn tijden aanhouden, want ik ijk gewoon een nieuwe goedkope.

Overigens gebruik ik de laatste jaren als 2e thermometer een digitale met lange sonde, die op 0,1 graad nauwkeurig is. Gekocht bij Conrad voor een tientje geloof ik. Die is heel constant, valt nooit kapot, en hij doet 2 jaar over een batterijtje.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by fred
    Hey Paul,
    Nog cursus gekregen van Pol Vandepitte. En zijn methode overgenomen.
    Ik heb Pol Vandepitte ook goed gekend. Het is bijna op de dag of, 16 juli 2003 dat hij bij een ongeval om het leven is gekomen. Ik heb juist het boek met verzameld werk van Pol aangekocht.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Marc,

We waren samen in Toscane, vorig jaar in mei. Samen met Francis Vansina en echtgenoten.
    Francis, Myriam, Clara, trokken de kar om het boek tot stand te brengen.
    Heb ook een beetje geholpen.
    De energie die Pol ons gaf hebben we hem trachten terug te geven door middel van het boek.

Het boek is niet in de handel te krijgen en het aantal exemplaren slinkt gestaag.
    800 exemplaren gedrukt, reeds 650-700 aan de man/vrouw gebracht.

Fred
    Last edited by fred; 07-20-2004 at 04:02 AM. Click to view previous post history. Reason: correction

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred
    Maar zoals Jan al zei, het is vooral het teproduceerbare van je methode die telt.
    Ik denk niet dat je het verschil kan zien als je alleen die variabele zou veranderen.
    Dank voor je antwoord Fred.
    Ik heb wel eens voorgeweekt, maar kan werkelijk geen verschil ontdekken met niet-voorgeweekte vlakfilms.

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format
    Met vlakfilm week ik voor omdat ik ze per 6 in een open schaaltje ontwikkel. Als je ze 'droog' in de ontwikkelaar legt blijven ze nog wel eens aan elkaar plakken en bovendien heb ik in het begin met deze methode last gehad van ongelijkmatige ontwikkeling. Sinds ik consequent voorweek heb ik daar geen last meer van. Waarschijnlijk ligt dit gewoon aan mijn werkmethode.

Jan

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin