Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,686   Posts: 1,482,323   Online: 945

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: TPX en ID-11

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

TPX en ID-11

Hallo,

Iemand ervaring met de 6/6 TPX, belicht als ISO 200 en ontwikkeld in ID-11 1+1?

Wat is voor deze combinatie de richttijd?

Waarvoor hartelijk dank.
    Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Fred,
    Ik gebruik deze combinatie niet maar kijk eens naar deze site: bevat een schat aan waardevolle informatie
    http://www.digitaltruth.com/devchart.html

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Marc,

Inderdaad, een schat aan informatie, indien betrouwbaar. Ik kende de site reeds en naar wat ik reeds hoorde is het goed de gegevens met enig voorbehoud te checken.
    Hoe dan ook, de gegevens die ik zoek worden er niet in vermeld.
    Ik denk dat ik er niet uitkom zonder een test-rolletje.

Bedankt alvast!
    Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Dag Fred,
    Ik gebruik deze combinatie niet maar kijk eens naar deze site: bevat een schat aan waardevolle informatie
    http://www.digitaltruth.com/devchart.html
    In (heel?) veel gevallen zijn dat de ontwikkeltijden zoals door de fabriek opgegeven, net zoals ze op een pakje ontwikkelaar te vinden zijn. Niettemin een fraai initiatief om even wat op te zoeken.

Paul.

Shooter
    Large Format
    Beste Fred,

Testen is inderdaad precies wat je zult moeten doen. Je vraag is gewoon niet hapklaar te beantwoorden. Te veel variabelen. Zelfs al zou ik met deze combinatie werken dan zou je nog moeten testen voor je eigen omstandigheden. Ik neem trouwens aan dat je TXP (Tri-X 320) bedoelt.

Je belichting is wat je schaduwdetaillering bepaald. Als jij werkt met film met een nominale gevoeligheid van 320 ASA en je belicht op 200 dan overbelicht je de film dus in feite met 2/3 stop. Ik neem aan dat je dat doet om er voor te zorgen dat je voldoende detail in je schaduwen krijgt.
    Bij de ontwikkeling zul je er voor moeten zorgen dat je die stopt wanneer de lichten voldoende doortekend zijn. Vuistregel is bij deze benadering: overbelichten en onderontwikkelen. Hoe veel? Dat zul je zelf uit moeten zoeken. Dat heeft te maken met zoveel factoren. Hoe je meet en belicht (ASA instelling zegt daarbij niet zo veel), ontwikkelaar, verdunning, agitatie, temperatuur, onderwerpscontrast, je smaak…

Ik zou het volgende doen. Schiet gewoon een filmpje TXP vol op 200 ASA (1 onderwerp met normaal onderwerpcontrast) en knip dat in 5 stukken. Er zit minstens 1 heel negatief op één stukje (2,4 beeldje 6x6 per stukje bij 120 film).
    Kijk op de verpakking wat de normale ontwikkeltijd tijd is volgens de fabrikant bij je gewenste temp en verdunning. Ontwikkel 1 stukje film normaal, 2 stukjes ieder een beetje langer (kan je zien wat er gebeurt) en 2 stukjes elk iets korter. Bijvoorbeeld N=9, dan: 7,8,9,10,11. Je hebt dan een heel aardig idee van wat de film doet. Print van elk strookje een negatief. Daarna moet je een aardig idee hebben van de ontwikkeltijd. Desnoods doe je nog een tweede testje. Altijd van elk strookje een negatief printen! Dat is de enige manier om aan de weet te komen wat je aan een negatief hebt. Oh ja, ga natuurlijk ondertussen niet met je papiergradatie lopen vogelen…

Film knippen:
    Je kunt eerst even uitzoeken waar je beeldjes beginnen op je film. Je hebt vast wel een ontwikkelde film liggen als voorbeeld, toch?
    Je plakt een paar kartonnetjes op tafel op de juiste afstanden die je in het donker kunt voelen, knippen maar. Pas op je vingers…
    Bijvoorbeeld: kartonnetje om het begin van de strook tegenaan te leggen en een kartonnetje waar je de leader af moet knippen.
    Daaronder twee kartonnetjes die de lengte aangeven van 1/5 deel van de strook met beeldjes.. Heb je in 5 minuten voor elkaar. Noteer de afstanden en je reproduceert het op ieder gewenst moment.

Verder vooral niet blijven hangen in testen, gewoon heel veel fotograferen.
    A roll a day keeps the doctor away!

Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jan,

Met dank voor zoveel schrijf_vlijt.
    Inderdaad met het kontrastrijk licht van gisteren wou ik de schaduwen niet laten dichtlopen.

Vertel eens wat meer over je achtergrond als fotograaf. Zo te zien heb je heel wat ervaring in huis!!

In eerste instantie ga ik met een halve film die me nog rest verder wat proefopnamekes maken en op het gevoel ontwikkelen, kom ik er niet uit begin ik aan een calibratie.

Ik brief je over de resultaten.
    En ik kijk uit naar al je ervaring.

Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Film knippen:
    Je kunt eerst even uitzoeken waar je beeldjes beginnen op je film. Je hebt vast wel een ontwikkelde film liggen als voorbeeld, toch?
    Wat ik vroeger wel met succes gedaan heb met rolfilm, is drie opnamen maken met -1, 0 en +1 belichting, vervolgens (bij beeld 4 dus) dmv. de zelfontspanner de sluiter openzetten, het objectief eraf draaien en voorzichtig een klein stickertje op de film plakken. Daarna maakte ik weer drie opnamen, enz.

In het donker van de doka is dat stickertje makkelijk terug te vinden. Wat dan resteert, zijn (op 645) 4 x 3 = 12 belichtingen volgens bovenstaand model, die je met vier verschillende tijden kunt ontwikkelen.

Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Verder vooral niet blijven hangen in testen, gewoon heel veel fotograferen. A roll a day keeps the doctor away!
    Goed gezegd Jan! :-)

Groet, Paul.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jan en Paul,
    Ondertussen hier de films ontwikkeld.
    Lichtmeting: opvallend licht met de Minolta IV.
    Bij 20°C (met twee thermometers gecontrolleerd, want daar zit soms wel wat verschil op)wordt dat een richttijd van 7'30 à 8'30 minuten.
    Ontwikkeltank: Patterson. Kiepmethode 30''
    En eerst 2 minuten in een "voorspoelbad"

En opzet geslaagd, geen last van te fel contrast. en dichtgelopen schaduwen.

Die neem ik over Jan: A roll a day.... Mooi gezegd!

Fred

Shooter
    Large Format
    Fred, fijn dat je negatieven goed zijn. Vwb die thermometers: gewoon steeds dezelfde gebruiken dan zit je altijd goed. Zal dat ding een ingebakken fout hebben, die is constant dus dat merk je niet eens.

Paul, slim idee die stikkertjes!

Groet, Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred
    (met twee thermometers gecontrolleerd, want daar zit soms wel wat verschil op)
    Houd er wel rekening mee dat thermometer_1 een afwijking van +0,5 graad kan hebben en thermometer_2 eentje van +1 graad. Dus met meer meters meten maakt het niet bij voorbaat nauwkeuriger. Zoals Jan al zei, gewoon altijd dezelfde gebruiken, dan voeg je een eventuele basisafwijking als constante aan je ontwikkelproces toe.

Quote Originally Posted by fred
    En eerst 2 minuten in een "voorspoelbad"
    Wat zijn voor jou de redenen om voor te weken en doe je dat ook met elke film/ontwikkelaar-combinatie of alleen bij bepaalde films of ontwikkelaars? Ben benieuwd...

Groet, Paul.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin