Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,867   Posts: 1,583,271   Online: 1107

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    bedankt,

ik poog de vraag daar ook eens te stellen.

groeten,
    maarten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    ik heb net een rolletje 320TXP ontwikkeld (Lc29 1:30, ilfostop en ilfofix) en er zit nogal een blauwschijn op de negatieven.
    1ste stap: spoelen met water
    2de stap: ontwikkelen met LC29 (1:30) (vers aangemaakt)
    3de stap: stopbad (herbruik)
    4de stap: fixeerbad (herbruik)
    5de stap: spoelen (4+10+20+20 wetting-agent)

ik vermoed dat stop- en fixeerbad aan vervanging toe zijn wegens gecontamineerd, maar er zijn in die oplossing nog maar een 5-tal rolletjes ontwikkeld, terwijl er toch een 10 à 15 zouden moeten kunnen doorgaan. ik overweeg om eventueel tussen ontwikkeling en stopbad en tussen stop- en fixeerbad een tussentijdse spoeling te doen om de levensduur van de laatste twee te verlengen. iemand ervaring met tussenspoelbaden?

voor de volgende maak ik sowieso nieuwe stop- en fixeer aan.

sugesties? graag!

maarten.
    Ik ken hert verschijnsel, maar weet niet wat het precies is. Als het fog zou zijn, dan verwacht ik een andere kleur dan blauw., nl geelbruin. Ik vermoed dat het een niet verwijderd deel van de antihalo laag is.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Hallo maarten

Is normaal voor Tri-Ix,niets aan doen
    Als je gewoon kunt afdrukken,laten zo.

spoelen moet je overigens vaak erg lang en vaak 2 of 3 keer doen,dus niet even een paar keer kiepen
    heeft er vlgs mij niets mee te maken

dus gewoon afdrukken

ruud.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    bedankt ruud.

ik heb inderdaad nog geen problemen ondervonden met de negatieven, maar vond het wel een beetje raar.
    wat het spoelen betreft: dat gebeurt vrij intens hoor. ik gebruik de "ilford" methode.
    hierbij wordt de film in de tank gespoeld, waarbij in een eerste keer 5 keer hevig agiteer,
    vervolgens met vers water 10 keer en daarna nog eens vers water en 20 keer.
    een laatste keer verversen met enkele druppels wetting-agent en terug 20 agitaties.
    ik denk niet dat deze methode verkeerd is, en heb er eigenlijk meer vertrouwen in dan onder lopend water ...

deze zijn van die laatste film:

_ _ _ _

groeten,
    maarten.

Shooter
    Medium Format
    Ik bedoelde het voorspoelen,dus de kleur eruit spoelen voor het ontwikkelen.
    maar nogmaals de blauwkleur is normaal voor TX
    fijn dat ze goed af te drukken waren
    niets meer aan doen dus

mooie opnames en alle tonen zijn aanwezig

groetje

Ruud.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Prachtige prints of scans van negatieven. Er lijkt mij weinig reden tot zorg. Ik denk nog steeds dat een lichte chemische fog de belangrijkste oorzaak van de blauwzweem is. Na ontwikkelen en fixeren heeft dat verder geen invloed.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    blijkbaar lag het dus toch allemaal aan uitgewerkte chemie (fix dan toch).
    vandaag met versie producten gewerkt, en de film kwam mooi helder uit het bad.

groeten,
    maarten.

Shooter
    35mm
    Maarten,

Voor elke nieuwe film ontwikkeling, maak ik verse chemie aan. Ik sla dus nooit als stock (aangemaakt) op. Dit bevalt mij het beste en geeft de mooiste resultaten in het algemeen.

Bepaalde films hebben een langere fixeertijd nodig. Films waar dat zeker voor geld zijn de Kodak T-max en de Ilford Delta films. Ik fixeer deze (1+4) films 10 minuten! Daarna 10 a 15 minuten goed spoelen met water van rond de 20c; kunt nooit te lang spoelen. Tri-X fixeer ik ook 10 minuten, alhoewel dat volgens mij nergens beschreven staat, maar het resultaat is zeer prima.

De Kodak T-max en de Tri-X hebben van zichzelf een wat paars/blauwachtige gloed, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Benny

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    de tijd van het fixeren kan je bepalen door een stukje film te nemen en hier een druppel fixeer op te leggen.
    nadat het geheel doorzichtig is, het stukje film in de aangemaakte fixeer leggen en vaststellen hoe lang of het duurt voordat het gat niet meer zichtbaar is tov de omgeving. Deze tijd verdubbelen en je hebt je fixeertijd.

Langer fixeren betekent ook langer spoelen.
    De jobo spoel slang is een ideaal apparaat. Door belletjes te vormen in de straal wordt de film beter gespoeld.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin