Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,223   Online: 918

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format

blauwzweem op negatieven

ik heb net een rolletje 320TXP ontwikkeld (Lc29 1:30, ilfostop en ilfofix) en er zit nogal een blauwschijn op de negatieven.
    1ste stap: spoelen met water
    2de stap: ontwikkelen met LC29 (1:30) (vers aangemaakt)
    3de stap: stopbad (herbruik)
    4de stap: fixeerbad (herbruik)
    5de stap: spoelen (4+10+20+20 wetting-agent)

ik vermoed dat stop- en fixeerbad aan vervanging toe zijn wegens gecontamineerd, maar er zijn in die oplossing nog maar een 5-tal rolletjes ontwikkeld, terwijl er toch een 10 à 15 zouden moeten kunnen doorgaan. ik overweeg om eventueel tussen ontwikkeling en stopbad en tussen stop- en fixeerbad een tussentijdse spoeling te doen om de levensduur van de laatste twee te verlengen. iemand ervaring met tussenspoelbaden?

voor de volgende maak ik sowieso nieuwe stop- en fixeer aan.

sugesties? graag!

maarten.
    Last edited by maarten m; 07-30-2010 at 09:33 AM. Click to view previous post history.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    niemand suggesties?
    zou een tussenspoelbad aan te bevelen zijn?
    of is dat overkill/nutteloos/af te raden?

groeten,
    maarten.

Shooter
    35mm
    Blauwige schijn?
    raar, ik zou verwachten dat die zou moeten verdwijnen met de voorspoeling (als de film een anti-halo laag heeft)
    zelf ben ik niet zo goed thuis in alle technische eigenschappen van film.
    je kan hem normaal opnieuw spoelen en opnieuw fixeren (vers dan) en misch dat dat een oplossing is.

Tom

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    als ik de laatste rollen bekijk die ik ontwikkelde, blijkt de blauwe schijn toe te nemen. vandaar mijn vermoeden op gecontamineerde producten. ik vermoed niet dat de blauwe schijn van de "beschermlaag" komt, daar deze in principe bij de voorspoeling werd weggewerkt. ik denk dus niet dat spoelen hier een oplossing kan vormen.

maarten.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    als ik de laatste rollen bekijk die ik ontwikkelde, blijkt de blauwe schijn toe te nemen. vandaar mijn vermoeden op gecontamineerde producten. ik vermoed niet dat de blauwe schijn van de "beschermlaag" komt, daar deze in principe bij de voorspoeling werd weggewerkt. ik denk dus niet dat spoelen hier een oplossing kan vormen.

maarten.

Ik heb mij ook een paar jaar het hoofd gebroken over films die, zelfs met verse fixeer, niet geheel "doorzichtig" / kleurloos uit de fix kwamen. Echter, sinds ik gelezen heb dat voor films de fixeer zelfs zeer hoge concentraties zilver mag bevatten (in tegenstelling tot fotopapier) zonder nadelige effecten, ben ik mij langzamerhand gaan realiseren dat wat ik als "blauwige" of soms wat licht paarsige schijn zie, niets met slecht fixeren te maken heeft, maar simpelweg chemische "fog" van de film is.

Naarmate film ouder wordt, zal een deel van de zilverhaliden spontaan (dus zonder licht) opbreken en kleine deeltjes zilver vormen, "fog" heet dit ook wel, een beetje vergelijkbaar met printing out van fotopapier, waarbij ook zilver wordt gevormd zonder dat er een ontwikkelaar aan te pas komt. De fog neemt toe met de ouderdom van de film.

Aangezien de analoge fotobranche niet meer als een trein loopt, is de kans om "oude" film met enige chemisch fog te kopen heden ten dage zeer groot.

Je hoeft je er over het algemeen helemaal niet druk over te maken, ik heb nog geen problemen gezien bij het afdrukken. Mits de film niet 10 jaar over datum als je hem ontwikkelt en helemaal "grijs/blauw" als die uit de fix komt (heb ik eens gezien), dan is er niets om je druk over te maken.

PS:

Hou er wel rekening mee dat bepaalde films, zoals TMax en Acros (moderne tabular grain films) een langere fixeertijd van circa 10 minuten nodig hebben.
    Last edited by Marco B; 08-03-2010 at 08:38 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Zou het niet gewoon een inkleuring van de film-drager kunnen zijn?

Als ik mijn archief doorkijk zie ik verschillende zwemen biinen een merk/type, van wie ik denk dat zij afkomstig zijn van verschillende originele inkleuring van de film-drager zelfs.

Maarten, misschien ben gewoon met een ander lot film begonnen. Maar dan zou het niet erger worden, zoals jij het beschrijft.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    bedankt marco voor deze toelichting.
    voor de zekerheid zal ik de chemie toch maar verversen.
    maar verder zal ik me niet verder zorgen maken over dit effect dan.

agx, alle films (320 TXP) die ik bekeek kwamen uit hetzelfde doosje, dus ik vermoed ook hetzelfde lot.

hoe staan jullie tegenover de tussenspoelbaden eigenlijk?

maarten.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    bedankt marco voor deze toelichting.
    voor de zekerheid zal ik de chemie toch maar verversen.
    maar verder zal ik me niet verder zorgen maken over dit effect dan.

agx, alle films (320 TXP) die ik bekeek kwamen uit hetzelfde doosje, dus ik vermoed ook hetzelfde lot.
    maarten.
    Wel nog 1 vraag, bedoelde je nu dat je 5 films uit een batch had waarbij je de blauwzeem zag toe nemen naarmate je ze 1-voor-1 ontwikkelde.

Dat hoort natuurlijk niet, als het om "fog" zou gaan... Bij fog, mits je de films niet met maanden tussenpozen hebt gebruikt en 1-voor-1 hebt ontwikkeld, zou die fog toch gelijk moeten zijn. Immers, als je ze bijna tegelijkertijd ontwikkelt, heeft de ene film nog niet meer fog dan de andere, dat is immers een zeer langzaam proces dat niet even in een paar dagen veel erger wordt, daar gaan maanden, zo niet een paar jaar overheen tot de einde gebruiksdatum van de film.

hoe staan jullie tegenover de tussenspoelbaden eigenlijk?

maarten.
    Ik denk dat film ontwikkelen op de gewone manier al genoeg werk is
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    marco, er is toch enkele maanden over die verschillende 220-films gegaan hoor.
    en daarbij dus ook de stop- en fixchemie die ik gebruikte, vandaar mijn oorspronkelijke verdachtmaking van die producten.
    waarschijnlijk gaan die na enkele maanden (hoewel lucht- en lichtdicht bewaard) toch wat aan werking verliezen ...
    maar kan een film zo "snel" mist opwekken dan? al na enkele maanden?
    ik vermoed dat die films tegenwoordig toch ook vrij lang op het schap/frigo in de fotowinkel liggen?

maarten.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    marco, er is toch enkele maanden over die verschillende 220-films gegaan hoor.
    en daarbij dus ook de stop- en fixchemie die ik gebruikte, vandaar mijn oorspronkelijke verdachtmaking van die producten.
    waarschijnlijk gaan die na enkele maanden (hoewel lucht- en lichtdicht bewaard) toch wat aan werking verliezen ...
    Ik sluit zeker niet uit dat de chemie een rol speelt. Ik weet zelf niet precies wat "oude" chemie allemaal voor processen ondergaat, maar net als jouw gebruik ik ook geregeld oudere chemie die goed luchtdicht is afgesloten. Kan mij niet permitteren om elke keer alles te vervangen, nog los van het milieuaspect.

maar kan een film zo "snel" mist opwekken dan? al na enkele maanden?
    ik vermoed dat die films tegenwoordig toch ook vrij lang op het schap/frigo in de fotowinkel liggen?

maarten.
    Zoals je zelf al schrijft, liggen sommige films soms vrij lang in de schappen, eens te meer reden waarom ze dicht bij de houdbaarheidsdatum kunnen zijn, zelfs als je ze "vers" koopt (ligt dan misschien al een a twee jaar in het schap bij sommige winkels..., en de houdbaarheidsdatum van veel films ligt sowieso volgens mij maar op iets van 2 a 3 max 4 jaar als ik naar de doosjes kijk die ik de afgelopen jaren hebt gekocht, een "paar maanden" tot half jaar is in dat perspectief ook weer niet heel weinig).

Ik weet niet of de fog problemen nog versneld toenemen indien de houdbaarheidsdatum wordt benaderd, maar zou mij iets dergelijks wel kunnen voorstellen. In dat geval kan een paar maanden (naast verslechterde chemie), misschien toch al een zichtbaar verschil opleveren in "fog"... maar dit is wat speculatie van mijn kant. Voor een echt goed antwoord, is het misschien beter om in het Engelstalige deel van APUG te posten. PE (PhotoEngineer) of zo zal hem beter kunnen beantwoorden.
    Last edited by Marco B; 08-03-2010 at 09:49 AM. Click to view previous post history.
    My website

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin