Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,290   Posts: 1,535,396   Online: 765

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Misschien dat je aan bijgaand plaatje nog wat hebt.Marco
    Helemaal duidelijk. Dat er zoveel te leren is over zo’n basaal onderdeel.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    He Willie Jan,

Ik tref net een draadje aan met jouw vraag over de verkrijgbaarheid van pyrocat. Schijnbaar heb je het gevonden want ik lees dat je het gebruikt. Mag ik weten waar je het uiteindelijk gekocht hebt?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Robbedoes,

Nog 1 belangrijke tip: voorzie al je houders van unieke nummers, en nummer zelfs de zijden (voor/achter) apart. Dus b.v. "1.1/1.2", "2.1/2.2".

Waarom?

Veel van de "goedkope" 2e hands houders die nu worden aangeboden, zijn al behoorlijk oud en veel gebruikt. Helaas wordt de afsluitende sleuf waar de schuif doorheen moet, met de tijd steeds minder betrouwbaar. De kans is dan ook groot dat je 1 of meerdere houders met lichtlekken hebt. Dit zul je merken door onverwachte donkere rand(en) langs het negatief, speciaal natuurlijk de bovenkant / zijde die het dichtst bij de sleuf zit, maar vaak ook op de hoekpunten met uitstraling naar onderen.

Als je netjes bij elke opname ook de houder en zijn zijdenummer noteert (b.v. "Nieuwe Kerk Amsterdam, 1.1"), dan kun je snel ontdekken of er problemen zijn en de slechte houders weggooien (soms is slechts 1 zijde onbruikbaar, plak hem af).

Ik moet zeggen dat ik inmiddels mijn bedenkingen heb over het gebruik van 2e hands houders, heb zelf zo al wat negatieven verkloot.

Volgens mij is er geen fabrikant meer die ze nog nieuw maakt (althans, niet van plastic in grote aantallen, wel nog hele dure custom build houten houders), maar ik heb eens horen zeggen dat Calumet waarschijnlijk nog een "nieuw" voorraad voor decennia heeft...

Calumet biedt ze in ieder geval nog nieuw aan in 4x5 formaat, 5x7 waarschijnlijk ook, maar heb ik nooit naar gekeken.

Hou er wel rekening mee dat die krengen nieuw aardig aan de prijs zijn...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ach, ik zit naar de schuif zelf te kijken. De handvatten hebben dat verschil tussen zwart en wit... Dat valt dus inderdaad niet goed genoeg op.
    ik had al zo'n vermoeden dat je daar naar zat te kijken hahahaha!!!!
    Dit hebben we allemaal al eens ondervonden.
    Ik heb wel eens een foto geschoten, schuif teruggeschoven en ik hoorde ploep!
    Cassette verwijderd en daar lag mijn negatief in de balg. Was in de verkeerde gleuf gestopt.

Shooter
    4x5 Format
    He Willie Jan,

Ik tref net een draadje aan met jouw vraag over de verkrijgbaarheid van pyrocat. Schijnbaar heb je het gevonden want ik lees dat je het gebruikt. Mag ik weten waar je het uiteindelijk gekocht hebt?
    Op 5x7"kun je alle ontwikkelaars en ontwikkelprocedures toepassen. Maar pinhole vraagt toch om een zekere benadering ( http://www.luminous-landscape.com/tu.../pinhole.shtml ) en ik denk dat pyrocat daar niet zo in past. Verder kun je met je ontwikkelprocedure (agitatie) ook veel bereiken. Je moet dus tijdens het ontwikkelproces de tijd in de gaten kunnen houden.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Jed,
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Op 5x7"kun je alle ontwikkelaars en ontwikkelprocedures toepassen. Maar pinhole vraagt toch om een zekere benadering ( http://www.luminous-landscape.com/tu.../pinhole.shtml ) en ik denk dat pyrocat daar niet zo in past....
    Waarom niet dan?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat pinhole geen lens gebruikt en daardoor een zachter beeld geeft. Lenzen hebben coatings die het beeld beinvloeden.
    Ik heb overigens in het verleden nog geen problemen gehad met pinhole en film ontwikkeling.

Shooter
    4x5 Format
    Hallo Jed,

Waarom niet dan?
    Het karakter van een ontwikkelaar wordt in hoge mate bepaald door zijn werking op micro-niveau. En met karakter bedoel ik de visuele uitstraling van het uiteindelijke beeld. Een belangrijk aspect wordt veroorzaakt door de invloed van de randeffecten. Deze zijn in kleinbeeldfotografie eigenlijk een noodzaak om een scherpte-indruk te wekken, in grootformaatfotografie niet nodig en imiddenformaat is intermediar. Ofschoon ze de scherpte-indruk verhogen, doen ze de beeldkwaliteit voor velen geweld aan ( maar dit is een persoonlijke beoordeling).
    Nu werk jij in grootformaat en het likt mij dat je het pinhole-effect ( een wat dromerig beeld) geen geweld wil aan doen; dat is dus de reden om te kiezen voor een ontwikkelaar met weinig rand-effect. En dan kom je bijv. bij de klassieke pyrogallol of pyrocatechol ontwikkelaars. De werking van deze ontwikkelaars kun je zien op afdrukken van LF fotos uit de eerste helft van de 20 e eeuw .

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat pinhole geen lens gebruikt en daardoor een zachter beeld geeft. Lenzen hebben coatings die het beeld beinvloeden.
    Ik heb overigens in het verleden nog geen problemen gehad met pinhole en film ontwikkeling.
    De coating is bedoeld om ongewenste reflecties weg te nemen. De lens ( al ongecoat) draagt veel bij tot de beeldkwaliteit.

Jed

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin