Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,919   Posts: 1,521,980   Online: 1119

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het karakter van een ontwikkelaar wordt in hoge mate bepaald door zijn werking op micro-niveau. En met karakter bedoel ik de visuele uitstraling van het uiteindelijke beeld. Een belangrijk aspect wordt veroorzaakt door de invloed van de randeffecten.
    Ok, dus ook geen Rodinal bijvoorbeeld?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik denk dat je het zou moeten uitproberen om te kijken of je verschil ziet....

In het verleden werd ook geopperd dat pyrocat de oplossing zou zijn voor betere hoge lichten in de afdruk. Na testen blijkt het 5-10% te schelen. In de afdruk is dit zichtbaar maar om nu direkt te roepen dat het DE oplossing is.

Ik heb een dik engels boek van iemand die alle fotografische aspecten afzonderlijk heeft getest (ben even de naam kwijt), en dan blijkt het effect anders te zijn dan de theorie beweerd. Dus om zeker te zijn zal je toch op jou manier van werken moeten testen in de praktijk.

Ik ben van mening dat de artistieke inhoud van een foto belangrijker is dan de technische kwaliteit. Die komt bij mij op de 2e plaats.
    Maar indien een foto voor mij artistiek goed is, maar technisch nog niet 100% en ik kan het overdoen (stillife), dan zal ik dit niet laten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ok, dus ook geen Rodinal bijvoorbeeld?
    Oude Rodinal lijkt mij (op basis van de receptuur) een goede keus. Zeker bij wat flinke verdunning. Maar persoonlijk zou ik op een klassieke pyrogallol (ABC) mikken, als je mooie hoge lichten wil. De Rodinal gaat naar de reportage-sfeer. Maar ja, dat zijn persoonlijke voorkeuren.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Kwam op een Franse website nog deze instructieplaatjes tegen voor het laden van vlakfilmcassette's. Erg instructief, zelfs als je geen Frans kent (mijn Frans is ook 3x niks), en Google Translate kan ook hulp bieden:

http://www.galerie-photo.com/charger...laque_4x5.html

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

De vul actie heb ik op deze manier nog nooit voor elkaar gekregen zonder hulp van het begeleiden van de film in de juiste gleuf mbv de andere hand.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

De vul actie heb ik op deze manier nog nooit voor elkaar gekregen zonder hulp van het begeleiden van de film in de juiste gleuf mbv de andere hand.
    Helemaal mee eens, in mijn eigen beschrijving had ik al opgenomen dat ik de duim en wijsvinger van mijn linkerhand gebruik om de film sheet onder de film geleiders in de houder te manoeuvreren.

Maar goed... de plaatjes zeggen in ieder geval al iets meer van wat er globaal moet gebeuren, dan pure tekst...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Helemaal mee eens, in mijn eigen beschrijving had ik al opgenomen dat ik de duim en wijsvinger van mijn linkerhand gebruik om de film sheet onder de film geleiders in de houder te manoeuvreren.

Maar goed... de plaatjes zeggen in ieder geval al iets meer van wat er globaal moet gebeuren, dan pure tekst...
    Ik vind: beter geen plaatje, dan een plaatje dat niet juist is. Overigens vind ik dat je het beste kunt droogzwemmen door de handeling eerst in het licht uit te voeren. Verder realiseer ik mij dat er vlakfilms zijn die een papieren schutblad hebben ( bijv. adox). Je moet er voor zorgen dat je het schutblad eerst verwijderd.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Verder realiseer ik mij dat er vlakfilms zijn die een papieren schutblad hebben ( bijv. adox). Je moet er voor zorgen dat je het schutblad eerst verwijderd.

Jed
    Schutblad? Heb ik nog nooit gezien, maar ik heb dan ook nog nooit Adox gebruikt. Heeft echt elke individuele sheet bij Adox een apart schutblad?
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Schutblad? Heb ik nog nooit gezien, maar ik heb dan ook nog nooit Adox gebruikt. Heeft echt elke individuele sheet bij Adox een apart schutblad?
    Iedere vlakfilm heeft een individueel schutblad. Adox heeft dat en Forte had het. Op zichzelf een goede maatregel tegen stof en je houdt er de nodige notitieblaadjes aan over.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Iedere vlakfilm heeft een individueel schutblad. Adox heeft dat en Forte had het. Op zichzelf een goede maatregel tegen stof en je houdt er de nodige notitieblaadjes aan over.

Jed
    Ok, nog nooit gezien, maar ik heb dan ook nog maar films van Fuji, Kodak en Ilford in handen gehad. Geen van die hebben dat.
    My website

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin