Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,959   Posts: 1,558,197   Online: 1158

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Wat vragen over vlakfilm

Hallo Apugers,

Gisteren heb ik op de fotograficabeurs in Doesburg een tweetal Fidelity 5x7 vlakfilmhouders gekocht die ik wil gaan gebruiken in een ‘pinhole’ camera. Voor wat betreft de film ben ik van plan om met Adox CHS te gaan werken. Nu loop ik echter tegen een aantal vragen aan die ik hier graag wil stellen.

De eerste vraag betreft het ‘vullen’ van dergelijke houders, schuif eruit, film erin en schuif weer terug of is het minder eenvoudig?

De tweede vraag betreft het ontwikkelen van de film. Ik wil dat voorlopig in schaaltjes doen. Dat moet dan in het volledige donker en ik vraag me af hoe ik dan de tijd in de gaten kan houden en de bakje terug kan vinden?

Derde vraag gaat over de parameters. Kun je voor schaalontwikkeling dezelfde tijden e.d. aanhouden als voor ontwikkeling in een tank?

Groet,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Hallo Apugers,

Gisteren heb ik op de fotograficabeurs in Doesburg een tweetal Fidelity 5x7 vlakfilmhouders gekocht die ik wil gaan gebruiken in een ‘pinhole’ camera. Voor wat betreft de film ben ik van plan om met Adox CHS te gaan werken. Nu loop ik echter tegen een aantal vragen aan die ik hier graag wil stellen.

De eerste vraag betreft het ‘vullen’ van dergelijke houders, schuif eruit, film erin en schuif weer terug of is het minder eenvoudig?

De tweede vraag betreft het ontwikkelen van de film. Ik wil dat voorlopig in schaaltjes doen. Dat moet dan in het volledige donker en ik vraag me af hoe ik dan de tijd in de gaten kan houden en de bakje terug kan vinden?

Derde vraag gaat over de parameters. Kun je voor schaalontwikkeling dezelfde tijden e.d. aanhouden als voor ontwikkeling in een tank?

Groet,

Rob
    Het is nog iets eenvoudiger: je trekt de schuif er maar een stukje uit. Zo ver dat de filmgeleiding te zien is. Dan schuif je de film er in met de inkeping rechts boven (emulsie naar boven) en de schuif gaat weer dicht.
    Je kunt de schaal in een lichtdichte doos doen.Een beetje afsluitende doos met een zwarte lap erover. De ontwikkeltijd bepaal je proeondervindelijk.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb dezelfde chs 5x7 (totdat de pan film uitkomt) gekocht.
    ik start met belichten als 50, ontwikkelen 12min pyrocat-hd 1:1:100
    Rond die tijd zitten al de films die ik tot nu toe gebruikt heb (fuji acros, fp4+, hp5)
    Ik belicht ze wel ruimer voor zone III detailering (meestal 1 stop over).

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Hallo Apugers,

Groet,

Rob
    F*ck,
    helemaal vergeten dat het beurs was gisteren....

Als eerste je handen wassen met zeep. Dit om teveel vingervet op je neg te voorkomen. (voorkomen is beter dan genezen)

Voordat je begint met vullen de schuiven eruit schuiven totdat je ze aan de binnenzijde niet meer ziet. Stof e.d. verwijderen (stofzuiger met een stofmondje).
    Zorg er tevens voor dat de witte zijde op de schuif naar buiten wijst. (na belichten draai je ze om (zwart) zodat je kan zien welke cassette en zijde reeds gebruikt is.)

leg ze dusdanig neer dat je ze terugvind in het donker.
    neem een neg en houd deze vast aan de buitenzijde, nooit op de film zelf!!!
    Anders heb je kans op een vingerafdruk op het neg.
    Zoals jed reeds zei de inkeping in het neg rechtsboven, dan ligt de emulsie zijde aan de voorkant.

Nadat je de cassettes gevuld hebt, eerst de verpakking met negs goed sluiten, vervolgens de schuiven controleren of deze goed aangedrukt zijn en dan pas het licht aan doen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Mijn techniek (rechtshandig):

- Leg houder vlak neer met de schuif naar links
    - Trek schuif er half uit
    - Haal sheet uit de doos en neem in rechterhand tussen vingertoppen aan de zijkant van de film
    - In het begin lastig: druk met rechterpink of zo het klepje aan de onderkant weg, zodat je de film geleiders in de houder vrij maakt en de film erin kan schuiven.
    - Plaats je duim en wijsvinger van je linkerhand aan het einde van in de houder aanwezige filmgeleiders, dit helpt bij het naar binnen werken van de film, je kunt hem dan zo nodig bij de hoekpunten naar beneden drukken.
    - Schuif de film erin.

Vaak blijft de film aan het eind (laaste cm) een beetje "steken", je kunt hem dan niet verder duwen zonder je vette vingers er op te brengen. Om dit op te lossen, hou ik de houder dan even verticaal "op zijn kop" in mijn linkerhand, en klop een paar keer tegen de zijkant met mijn rechter. De film glijdt er dan vanzelf in. De film zit er ver genoeg in, als de twee lage plastic "verhevingen", die je kunt zien zitten als je het klepje aan de onderkant van een houder omhoog klapt, voelbaar zijn. Dat controleer ik altijd nog even, om zeker te zijn dat de film er echt volledig in zit, het is namelijk mogelijk de schuif van de houder en het onderklepje te sluiten, terwijl de laatste centimeter van de film nog niet goed in de filmgeleiderrails ligt, over die twee verhevingen heen. Over het algemeen voel je dit wel, omdat de schuif dan op het laatst wat "stroever" / zwaarder schuift, de film zit er dan immers onder klem!

Moet zeggen dat ik geen ervaring heb met 5x7. 4x5 past nog lekker in 1 hand tussen de vingertoppen... het kan wel eens moeilijker zijn met 5x7, en 8x10 weet ik ook zo niet...

Ouderwetse kookwekker??

De meeste fabrikanten hebben zogenaamde "film datasheets" beschikbaar, waarin de tijden voor verschillende manieren van ontwikkelen staan, en soms ook "tray" processing.

Zie b.v. de Kodak datasheets:

http://www.kodak.com/global/en/profe...00/14472/14475

B.v. tray processing vermeldt op pagina 8 van deze PDF:
    http://www.kodak.com/global/en/profe...4016/f4016.pdf

Weet niet of Adox hetzelfde doet, maar misschien dat je naar "ratio", afhankelijk van hoe veel langer/korter Kodak voor zijn films aangeeft t.o.v. een normale tank, een "starttijd" voor testen met je Adox in trays zou kunnen krijgen.

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het is nog iets eenvoudiger: je trekt de schuif er maar een stukje uit. Zo ver dat de filmgeleiding te zien is. Dan schuif je de film er in met de inkeping rechts boven (emulsie naar boven) en de schuif gaat weer dicht.
    Zoals Jed aan geeft, is het heel belangrijk om de emulsiezijde aan de juiste kant te krijgen. Ik raad echter aan om de inkeping links onder te houden (waarbij "boven", de kant van schuif is). Dit heeft als voordeel, dat je snel kunt controleren watvoor film je in de houder hebt als je vergeten bent dit op te schrijven. Je steekt immers de film aan de onderkant in de houder, en NIET via de spleet van de filmhouder. Je hoeft dan de film slechts een klein eindje uit de houder te halen om te kunnen controleren welke het is.

Verwijderen film uit houder:
    Het is het beste om filmhouder plat "op zijn kop" te houden, dus met de vlakke zijde van de film naar beneden. Als het goed is, valt de film er niet zomaar uit (zeker niet bij 4x5), dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Voordeel is, dat de film dan een beetje gaat "hangen", en je er je vinger onder kan brengen om hem eruit te trekken.
    Last edited by Marco B; 08-24-2010 at 08:47 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dus daar dienen die verbredingen voor.
    Je kunt de schaal in een lichtdichte doos doen.Een beetje afsluitende doos met een zwarte lap erover. De ontwikkeltijd bepaal je proefondervindelijk.
    Ik heb iets gevonden over BTZS tubes. Omdat me die eenvoudiger in gebruik lijken dan schalen heb ik de leverancier naar de verzendkosten gevraagd.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @willie jan & marco,

Dank je voor de uitleg. Ik zag nu ook ineens een klepje...
    wat ik niet heb zijn schuiven met een witten en zwarte zijde. Ze zijn allemaal zwart maar dat is voorlopig niet zo’n probleem.

Ik zal ik op zoek gaan bij Adox om te zien of zij tijden aangeven.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169

Plaatje van filmhouder voor laden film

Hoi Robbedoes,

Misschien dat je aan bijgaand plaatje nog wat hebt.

Marco
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Vlakfim_laden_in_houder.jpg  
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    @willie jan & marco,

Dank je voor de uitleg. Ik zag nu ook ineens een klepje...
    wat ik niet heb zijn schuiven met een witten en zwarte zijde. Ze zijn allemaal zwart maar dat is voorlopig niet zo’n probleem.

Ik zal ik op zoek gaan bij Adox om te zien of zij tijden aangeven.
    Dat wit en zwart heb ik nooit duidelijk genoeg gevonden. Het is mij overkomen dat ik sheets dubbel schoot. Gebeurd mij nu niet meer, nu ik op de zwarte zijde (negatief belicht), een lekker signaal kleurtje heb aangebracht...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Vlakfimhouder_schuif.jpg  
    My website

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dat wit en zwart heb ik nooit duidelijk genoeg gevonden.
    Ach, ik zit naar de schuif zelf te kijken. De handvatten hebben dat verschil tussen zwart en wit... Dat valt dus inderdaad niet goed genoeg op.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin