Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,851   Posts: 1,582,856   Online: 835

Results 1 to 6 of 6

Thread: Rodinal tijden

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Rodinal tijden

Ik ben geinteresseerd in Rodinal ontwikkeltijden voor verschillende films. Dus met vermelding van welke film, ISO, verdunning, temperatuur en of je een diffusie of condenser vergroter gebruikt.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja, vrij simpel. Iso: -1/3, tijd zoals Agfa dit aangeeft plus 15% i.v.m.diffusorvergroter. Verdunning:1+25
    Voor rolfilm doe ik er nog eens 10% bij. Werkt goed behalve bij Classicpan maar ik heb het idee dat ik een verkeerde partij heb gekocht.
    Gegroet
    Hans
    Last edited by clogz; 08-05-2004 at 05:22 PM. Click to view previous post history.
    Digital is best taken with a grain of silver.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Gilbert,

Diffusor vergroter

400TX, EI 400, rolfilm, 6ml in 600ml H2O, 18' bij 20°C is zeker een richttijd.
    Het 1 stop overbelicht negatief kwam er naar mijn gevoel het best uit.
    Dus volgende zeker niet hoger als EI 300 en 1 minuutje langer ontwikkelen.

Printjes morgen op Apug

Fred

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Durst L900 diffusor
    Ilford HP5 400 asa, ook zo belicht.
    Rodinal 1+25 , 20 Graden
    Gebruiksaanwijzing van Rodinal zegt 10 minuten. dat heb ik gedaan. maar dan heb je heelveel contrast. De gebruiksaanwijzing van het Ilford rolletje zegt 6 minuten. Op de doka cursus werdt er met 8 minuten ontwikkeld en dat werkt goed.

wat moet ik doen als ik hp5 op 200 asa wil gebruiken? daar vind ik geen info over van Ilford en Rodinal. Rodinal geeft een grote korel. welke ontwikkelaar geeft een fijne korel bij hp5? Klopt het dat de meeste film overbelicht een beter resultaat geven? maar dan moet wel de ontwikkel tijd veranderen als ik het goed begrijp?

gr Daniël

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik ben geinteresseerd in Rodinal ontwikkeltijden voor verschillende films. Dus met vermelding van welke film, ISO, verdunning, temperatuur en of je een diffusie of condenser vergroter gebruikt.

Gilbert

Voldoet http://www.digitaltruth.com/devchart.html niet? Daar staat enkel niet bij voor welk type vergroter... Ik dacht dat iedereen al deze link kende...(?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Daan72
    wat moet ik doen als ik hp5 op 200 asa wil gebruiken? daar vind ik geen info over van Ilford en Rodinal. Rodinal geeft een grote korel. welke ontwikkelaar geeft een fijne korel bij hp5? Klopt het dat de meeste film overbelicht een beter resultaat geven? maar dan moet wel de ontwikkel tijd veranderen als ik het goed begrijp?

gr Daniël
    Ik heb toevallig HP5 eens getest op 200ASA. Moest ik manueel doen door die DX-codering aan te passen want ik heb géén manuele iso-instelling. Daarna filmpje ontwikkeld met perceptol. 10 minuten (op devchart stond: 200-400 - 11 minuten dus dacht ik: eerder 10 minuten) resultaat viel héél goed mee, en perceptol is een fijnkorrelontwikkelaar dus de korrel zou ook ok moeten zijn.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin