Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,929   Posts: 1,585,235   Online: 846

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

Rodinal en Amaloco AM74 in gelijke delen mengen...

Hoi,

Sinds vandaag, loop ik met het idee om Rodinal en Amaloco AM74 eens in gelijke delen met elkaar te vermengen. Ik wil het puur eens als experiment gebruiken, om eens te kijken hoe de film eruit komt te zien.

Waarom wil ik dit eens uitproberen?

Om eerlijk te zijn, ben ik altijd weinig experimenteel geweest wat betreft film en ontwikkelaar combinatie. Ik had/heb altijd standaard op voorraad AM74, Rodinal en T-Max developer. Deze ontwikkelaars gebruik(te) ik altijd afhankelijk wat ik wil.

Nu wil ik de voordelen en nadelen van AM74 en Rodinal eens in één proberen, in gelijke delen.

Ik ga het experiment als volgt doen:

- AM74 en Rodinal in gelijke delen mengen.
    - Verdunning in een verhouding van 1+16.
    - Ontwikkeling op 20c.
    - Film = Kodak T-Max 100.
    - Ontwikkeltijd = 5.5 minuut.
    - Eerste 30 seconden continue architeren.
    - Daarna om de 30 seconden 3x kiepen.
    - Na ontwikkeltijd 1 minuut stopbad.
    - 10 minuten fixeren, aangezien het een T-Grain film is.
    - 15 minuten spoelen met water van 20c.

Wie kan mij ongeveer voorspellen wat dit gaat worden?

Let wel, hè; het is puur experimenteel en tot nu toe nog theoretisch.

Binnenkort zal ik de resultaten wel laten zien.

Benny

Shooter
    4x5 Format
    Ondank dat ik een relatieve leek ben wat betreft chemie, lijkt me het niet verstandig om verschillende chemische producten waarvan je de samenstelling niet kent met elkaar te vermengen. Nu zal het met deze 2 ontwikkelaars misschien wel mee vallen maar er kunnen zeer onverwachte reacties plaatsvinden die niet ongevaarlijk zijn.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat lijkt me geen goed idee:

AM74 bevat Phenidone en iets minder dan 1% hydroquinon en is afgestemd in een pH traject net onder pH=10.
    Rodinal bevat para-Amino Phenol en is met een hele hoge pH (Kalium Hydroxide) gebufferd.

Afgezien van het gevaar van mogelijke onbekende chemische reactie's gaat de AM74 bij een hoge pH heel anders werken. Niet doen dus.

Het mengen van stoffen met een uiteenlopende pH kan soms gevaarlijk zijn. In een extreem geval (lage pH) kan b.v. blauwzuur gas gevormd worden wat direct de opname van zuurstof in je lichaam verhinderd en een acute verstikking veroorzaakt. Je kunt dus niet zomaar gaan rommelen met chemie.

Shooter
    35mm
    Gary en Robert,

Alvast bedankt voor jullie antwoordt.

Ik zie er dan denk ik maar vanaf, om Rodinal en AM74 te vermengen. Ik had er ook niet zo gauw bij stil gestaan, dat dit misschien rare chemische reactie kan oproepen. Het was gewoon een spontaan idee...

Wat ik misschien weleens zou kunnen doen, is zelf een ontwikkelaar samenstellen. Ik heb hier nog wel boeken waar recepten instaan, nooit gebruik van gemaakt, puur gemakzucht. Of gewoon bij het oude vertrouwde blijven...

Als ik een ontwikkelaar samen wil stellen met ruwe stoffen, dan wil ik het volgende bereiken:

- Goede contour scherpte.
    - Normale korrel (ook afhankelijk van de verdunning).
    - Een rijkelijke toonschaal benutting.
    - Tollerantie op de hooglichten.

Ik weet niet of dit mogelijk is, omdat ik nog nooit mijn eigen ontwikkelaar gemaakt heb, maar het zou voor mij de ideale ontwikkelaar zijn.

Overigens bevallen mij AM74, Rodinal en T-Max developer ook nog steeds goed, maar ik wil er gewoon eens wat meer mee experimenteren, dan dat ik tot nu toe gedaan heb. Alleen hebben deze drie ontwikkelaars allemaal hun eigen specifieke eigenschappen, waardoor je soms een afweging moet maken waarom je welke ontwikkelaar wilt gebruiken. Ik denk daar voor de opname ook al wel overna, maar soms wil je het voordeel van de ene ontwikkelaar maar ook het voordeel van de andere ontwikkelaar; ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Benny

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als ik een ontwikkelaar samen wil stellen met ruwe stoffen, dan wil ik het volgende bereiken:

- Goede contour scherpte.
    - Normale korrel (ook afhankelijk van de verdunning).
    - Een rijkelijke toonschaal benutting.
    - Tollerantie op de hooglichten.
    Ik kan je zo 5 ontwikkelaars noemen die bovengenoemde eigenschappen hebben.

De reden van zelf chemie aan gaan zetten kan zijn:
    Hele speciale ontwikkelaar welke niet meer commercieel te krijgen is.
    Geld besparen. Waarschijnlijk pas interessant bij echt grote hoeveelheden.
    Of je vindt het leuk om alles in eigen hand te hebben.

Shooter
    35mm
    Robert,

Ik geloof je direct, dat je er zo 5 op kunt noemen die dicht bij mijn genoemde eigenschappen komen. Echter denk ik, dat als je zelf mengt, je het proces nog meer kunt eiken. Of zie ik dit misschien verkeerd?

Speciale ontwikkelaar heb ik opzich niet nodig. Het leek me alleen eens leuk om te experimenteren, en van mijn oude gewoonte eens af te gaan.

Om geld besparen gaat het me niet, maar puur om het experimenteren.

Maar nogmaals AM74, Rodinal en T-Max developer bevallen mij uitstekend. Echter heb ik soms het gevoel, dat ik iedere keer hetzelfde trucje doe in de doka.

Benny

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met die drie ontwikkelaars kun je bijna alles doen wat je met reguliere z/w films kunt doen.
    Ik gebruik er vier: AM74, Rodinal , HC-110 en CG-512/RLS voor commerciele z/w film ontwikkeling. Allemaal in one shot gebruik.

Voor KB en klein midden formaat maakt het één of ander wel uit wat je gaat gebruiken. De verschillen zijn daarin het grootste.

Zelf aanzetten kan wel maar dan moet je het goed en reproduceerbaar kunnen doen. Dus heb je toch wel het e.e.a. nodig en wat kennis van basis chemie.

Zomaar aan de gang gaan met Seleen/toners, Pyrogallol, Pyrocatechine, Ferrocyanaat, bufferen met zwavelzuur enz. is zonder gedegen kennis van chemie en veiligheid niet verstandig.

Maar er zijn natuurlijk ook recepten die weinig kwaad kunnen en relatief eenvoudig en zonder gevaar te maken zijn.

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin