Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,295   Posts: 1,535,654   Online: 1131

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 35
    Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6

Chemie nog te koop ?

Beste lezers,

Ik ben nog maar een beginner op het gebied van ontwikkelen en afdrukken, en ik zie hier allemaal verhalen over het zelf mengen van chemie.
    Aangezien ik nog niet al teveel met chemie heb gewerkt, en dus nog niet precies weet wat het allemaal doet wil ik hier eigenlijk nog niet aan beginnen.

Weet iemand een adres waar ik alle chemie kan kopen voor het ontwikkelen en afdrukken van z/w films, en welke chemie raden jullie mij aan ?

Bij voorbaat dank,

Tim Vriend
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Tim,
    Fotochemicaliën zijn in Nederland in kleine hoeveelheden niet eenvoudig verkrijgbaar. Sommige stoffen mogen niet per post vervoerd worden.Een adres www.hekserij.nl kan ik je aanbevelen alsmede: www.raycochemicals.f9.co.uk Enige goede artikelen: www.photocrack.com
    Welke chemie? Hangt ervan af wat je wilt. Probeer de Doka Receptengids van Helfferich te pakken te krijgen (2e hands).
    Zeer goed: Anchell "The Darkroom Cookbook " en Film Developing Cookbook.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Beste lezers,

Ik ben nog maar een beginner op het gebied van ontwikkelen en afdrukken, en ik zie hier allemaal verhalen over het zelf mengen van chemie.
    Aangezien ik nog niet al teveel met chemie heb gewerkt, en dus nog niet precies weet wat het allemaal doet wil ik hier eigenlijk nog niet aan beginnen.
    Beste Tim,
    Wat je doet als je zelf je chemie mengt, is simpelweg dat je een bepaalde ontwikkelaar zelf maakt, in plaats van deze in een zakje of een fles te kopen, zoals D76 bijvoorbeeld. De meeste ontwikkelrecepten zijn al heel oud en genoegzaam bekend (openbaar gemaakt bedoel ik). Moderne ontwikkelaars die je in de handel koopt, bevatten meestal nog wat extra stofjes, bv. om de houdbaarheid te vergroten.

Met andere woorden, door zelf te gaan mengen moet je niet denken dat je opeens heel veel betere negatieven krijgt, zo werkt dat niet. Je kunt wat meer sturen of een bepaald effect beogen en als je heel veel van chemie afweet, kun je wellicht sommige foto's wat beter ontwikkelen.

Maar omdat je aangeeft een beginner te zijn, zou ik je niet meteen aanraden om zelf te gaan mengen. Dat is leuk voor freaks, maar zeker in het begin niet per se noodzakelijk.

Groet, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by clogz
    Probeer de Doka Receptengids van Helfferich te pakken te krijgen (2e hands).
    Pas op met tweedehandsboeken op dit gebied. Zo geeft bovengenoemd boekje (dat ik zelf ook heb) bv. geen enkele waarschuwing voor het gebruik van Farmers verzwakker. Pas veel later begreep ik dat dit uit minder prettige onderdelen is samengesteld. terwijl ik er vroeger wel gewoon met m'n blote handen in heb staan roeren...

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tim Vriend

Weet iemand een adres waar ik alle chemie kan kopen voor het ontwikkelen en afdrukken van z/w films, en welke chemie raden jullie mij aan ?
    Als beginner kun je het beste kant en klare chemie kopen. Tot voor kort was dat in elke goede fotozaak te vinden. Maar al die zaken zijn tegenwoordig digi-gek. Het zijn dozenschuivers geworden. Nu moet je de zaken zoeken die nog chemie op voorraad hebben. Andere apug deelnemers kunnen je ongetwijfeld vertellen waar je dat in Amsterdam e.o. kunt vinden. Zoniet, dan is het online gemakkelijk te bestellen bij www.wolt.com en of www.fotoimpex.de. Eigenlijk kan je lokale fotoboer ook gewoon alles bestellen wat je wilt. Maar niet elke fotoboer is daartoe bereid, of berekent belachelijke prijzen.

Degenen die zelf chemie mengen doen dat omdat ze het leuk vinden om te experimenteren, of omdat ze niet afhankelijk willen zijn van de grillen van de markt. Resultaten van zelf mengen zijn niet automatisch beter. Maar de voldoening is natuurlijk wel groter.

Zelf mengen kan ook veel goedkoper zijn. Ik experimenteer momenteel met een filmontwikkelaar gebaseerd op antivries, phenidon en vitamine C. Alles bij elkaar kost me dat ongeveer 6 Euro per liter (ruim gerekend). En omdat die 1+50 verdund moet worden, kost het me minder dan 4 eurocent per film.

Mocht je toch zelf gaan experimenteren, dan moet je verstandig omgaan met chemie. Je moet er geen bad in nemen, het niet in je ogen spuiten of opdrinken. Maar dat geldt ook voor afwasmiddel, brandspiritus, of WC-eend. Op enkele zeldzame uitzonderingen na, is zwartwit chemie veel minder gevaarlijk dan gewone huishoudbleek of gootsteenontstopper. En die spuit je ook niet in je ogen of je koffie, nietwaar?

Om desondanks alle risico's uit te bannen gebruik ik een schort, rubber handschoenen, een spatbril en soms een mondkapje. Allemaal gewoon te koop bij de Gamma of de Praxis. Natuurlijk moet elke doka voldoende geventileerd worden, en je moet niet eten en drinken in de doka. Gebruik gewoon je gezond verstand, dan kan er niet veel gebeuren. Volgens mij loop ik meer risico in mijn keuken of garage.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hé, grappig Tim, ik woon ook in Hoofddorp!

Plaatsen in de "buurt" waar je nog chemie kunt kopen zijn vrij schaars. Probeer eens Marx & Schuuring in de Burgemeester Roëllstraat in Amsterdam. Vlak bij het Lucas Ziekenhuis. Afslag Geuzenveld op de Ring A10. Verder zou ik het hier in de buurt zo snel niet weten. Zelf bestel ik meestal mijn chemie in Engeland, bij www.firstcall-photographic.co.uk of www.silverprint.co.uk.
    Daar kan je echt nog alles krijgen.

In een andere Nederlandse thread heeft 'clogz' een URL van een fotozaak in Rotterdam geplaatst. Vanuit Hoofddorp is dat ook nog goed te doen.

Als beginner zou ik ontwikkelen in Kodak D76 (is een poeder, moet je dus zelf mengen met water). Deze ontwikkelaar die je 1+1 kunt gebruiken (dat wil zeggen één deel ontwikkelaar, één deel water). Ik ontwikkel daar bijvoorbeeld llford FP4plus in. (9,5 minuten, 20°C). Dat is een hele makkelijke film om mee te beginnen. Verder zou ik Multigrade papier kopen om het op te leren, bijvoorbeeld Ilford of Agfa.

Als je nog vragen hebt, moet je maar even PM'en of in deze thread vragen stellen.

Als je hulp nodig hebt in je DoKa wil ik je best een keer helpen met ontwikkelen en/of afdrukken.

Groetjes,
    Anne Marieke

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Als je hulp nodig hebt in je DoKa wil ik je best een keer helpen met ontwikkelen en/of afdrukken.

Groetjes,
    Anne Marieke
    Nu weet ik weer waarvoor ik dit nederlandstalige forum gepromoot heb

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Allemaal hartstikke bedankt,

Ik zal in ieder geval kijken bij die zaak in amsterdam waar annemarieke het over had.
    Verder heb ik haar een PM gestuurd voor hulp.
    Een beetje hulp is nooit verkeerd dacht ik zo.

PS. Ik ben hier gekomen via photocrack.com dus bij deze hartstikke bedankt voor het promoten .

Vriendelijke Groeten,

Tim Vriend

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Nu weet ik weer waarvoor ik dit nederlandstalige forum gepromoot heb

Gilbert
    ALLES is goed als het de DoKa in stand houdt! Ik vind het gewoon heel leuk dat iemand als Tim er zo enthousiast aan begint.

Anne Marieke

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Ik ben nog niet eens begonnen aan het ontwikkelen en afdrukken en vind het nu al spannend.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

Tim

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin