Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,194   Online: 851

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Soda voor koffieontwikkelaar.

Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee waar ik zogenaamde "washing soda" kan krijgen voor Caffenol-c?

Heeft iemand trouwens ervaring met koffie ontwikkelaar mbt tot prints? Do's and dont's?

Alvast bedankt!

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij de apotheek om de hoek. Vraag naar natriumwaterstofcarbonaat of zuiveringszout. Dat hebben ze waarschijnlijk gewoon op voorraad. Ik heb het om dezelfde reden aangeschaft. De scans kun je vinden op filmdev.org. Succes!

Lijnenspel's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wauw! Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga morgen direct wat halen!

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je hebt het in twee vormen die verkocht worden:

Soda:Natriumcarbonaat sicc. = watervrij en als Decahydraat watercrystal (10 H2O).
    Je krijgt dan te maken met een ander molgewicht.

Soda: Na2CO3

Na2 (2x23) C (1x12) O3 (3x16) = 106
    en Na2 (2x23) C (1x12) O3 (3x16) = 106 + (10x18) (10. H2O) = 286

286/106=2,698 x aantal gram Soda sicc. bij gebruik Soda decahydraat.
    Soda sicc. is een droog poeder. Het decahydraat ziet er uit als gel. Deze vorm koop je meestal in de supermarkt: 1kg voor Eurct. 0,79.

Voor fotochemische toepassing is de supermarkt versie uitstekend geschikt.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Chemisch bezien bestaan er verschillende vormen van soda.

• Decahydraat Na2CO3 * 10 H2O ook wel natrium-per-carbonaat
    • Heptahydraat Na2CO3 * 7 H2O
    • Monohydraat Na2CO3 * H2O
    • Watervrij Na2CO3
    • Kodalk (balanced alkali) als vervanger van soda

Soda neemt heel snel het vocht in de lucht op onder vorming van de door MrclSchprs genoemde natriumwaterstofcarbonaat(natrium-bi-carbonaat) NaHCO3 (84,0 g/mol), en dat is drie maal beter oplosbaar dan soda.

Het maakt voor de fotografie niet veel uit wat je gebruikt, als je maar weet wat je moet afwegen, omdat 1 gram watervrij niet hetzelfde is als 1 gram decahydraat. Dat ligt aan de formulering, welke vorm wordt gevraagd. Die gevraagde hoeveelheid kan je dan omrekenen naar de stof die jij op voorraad hebt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Chemisch bezien bestaan er verschillende vormen van soda.

• Decahydraat Na2CO3 * 10 H2O ook wel natrium-per-carbonaat
    • Heptahydraat Na2CO3 * 7 H2O
    • Monohydraat Na2CO3 * H2O
    • Watervrij Na2CO3
    • Kodalk (balanced alkali) als vervanger van soda

Soda neemt heel snel het vocht in de lucht op onder vorming van de door MrclSchprs genoemde natriumwaterstofcarbonaat(natrium-bi-carbonaat) NaHCO3 (84,0 g/mol), en dat is drie maal beter oplosbaar dan soda.

Het maakt voor de fotografie niet veel uit wat je gebruikt, als je maar weet wat je moet afwegen, omdat 1 gram watervrij niet hetzelfde is als 1 gram decahydraat. Dat ligt aan de formulering, welke vorm wordt gevraagd. Die gevraagde hoeveelheid kan je dan omrekenen naar de stof die jij op voorraad hebt.
    In de fotografie wordt vaak onderscheid gemaakt tussen drie typen.
    De kristalsoda ( decahydraat), de monohydraat en de watervrije. De kristalsoda uit de supermartkt kan onbetrouwbaar zijn. Als je consistente resultaten verwacht, kun je dit beter niet gebruiken. De monohydraat is goed, maar in Nederland vaak minder goed verkrijgbaar. De watervrije natriumcarbonaat is goed en goed verkrijgbaar. Je moet alleen zorgen dat er geen vocht bij kan komen. Dus een goede container gebruiken.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De kristalsoda uit de supermartkt kan onbetrouwbaar zijn.
    In Nl wordt >50% afgedekt door Senzora in Deventer.
    http://www.senzora.com/

De rest bestandsdelen in de Decahydraat Natriumcarbonaat is heel laag maar nog net geen pro analyse kwaliteit.
    Om dit te halen wordt de Soda meer dan 50x duurder wat grote onzin is voor fotografische toepassingen.

Tenzij je thuis met een HPLC of GC (MS) wat echte analyses wilt doen is bovengenoemde Soda prima geschikt voor het bereiden van een ontwikkelaar.

Misschien een tip voor fotografisch water:
    In regulier kraanwater zitten vaak stoffen die de werking kunnen verstoren. Metaal ionen, kalk, m.n. Calcium.
    Zonder meteen een Millipore MQ (reverse osmose) systeem aan te schaffen.

Je kunt water afkoken. Een gedeelte Calcium kun je dan kwijtraken en het water bevat dan ook minder zuurstof.
    Je kunt een Brita filter toepassen. Dit is een eenvoudig An- kat-ion filter met carbon filter. Je bereikt hiermee uitstekende kwaliteit foto water.

Je kunt demi-water kopen. Je kunt gedestilleerd water kopen. Het eerste is meestal voldoende mits het niet te lang gestaan heeft. Gedestilleerd water is eigenlijk al overdone voor fotowater.

Vaak wordt de waterkwaliteit onderschat. Dit kan tot vervelende problemen leiden. Van strepen en kalkvlekken tot zwarte puntje in de negatieven of een voortijdig einde van de gebruikte (stock) ontwikkelaar.
    Last edited by RobertV; 10-02-2010 at 03:33 AM. Click to view previous post history. Reason: typo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    In Nl wordt >50% afgedekt door Senzora in Deventer.
    http://www.senzora.com/

De rest bestandsdelen in de Decahydraat Natriumcarbonaat is heel laag maar nog net geen pro analyse kwaliteit.
    Om dit te halen wordt de Soda meer dan 50x duurder wat grote onzin is voor fotografische toepassingen.

Tenzij je thuis met een HPLC of GC (MS) wat echte analyses wilt doen is bovengenoemde Soda prima geschikt voor het bereiden van een ontwikkelaar.

Misschien een tip voor fotografisch water:
    In regulier kraanwater zitten vaak stoffen die de werking kunnen verstoren. Metaal ionen, kalk, m.n. Calcium.
    Zonder meteen een Millipore MQ (reverse osmose) systeem aan te schaffen.

Je kunt water afkoken. Een gedeelte Calcium kun je dan kwijtraken en het water bevat dan ook minder zuurstof.
    Je kunt een Brita filter toepassen. Dit is een eenvoudig An- kat-ion filter met carbon filter. Je bereikt hiermee uitstekende kwaliteit foto water.

Je kunt demi-water kopen. Je kunt gedestilleerd water kopen. Het eerste is meestal voldoende mits het niet te lang gestaan heeft. Gedestilleerd water is eigenlijk al overdone voor fotowater.

Vaak wordt de waterkwaliteit onderschat. Dit kan tot vervelende problemen leiden. Van strepen en kalkvlekken tot zwarte puntje in de negatieven of een voortijdig einde van de gebruikte (stock) ontwikkelaar.
    Ik heb met kristal-soda slechte ervaringen en ben op watervrije soda overgestapt. En de watervrije soda is niet van pro-analyse kwaliteit. De prijs van de watervrije soda is nog dermate laag, dat kristal-soda je weinig oplevert. Er is goede kristal-soda. Voor de amerikaanse markt weet ik welke dat is, maar voor de nederlandse makt heb ik geen gegevens.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb met kristal-soda slechte ervaringen en ben op watervrije soda overgestapt. En de watervrije soda is niet van pro-analyse kwaliteit. De prijs van de watervrije soda is nog dermate laag, dat kristal-soda je weinig oplevert. Er is goede kristal-soda. Voor de amerikaanse markt weet ik welke dat is, maar voor de nederlandse makt heb ik geen gegevens.

Jed
    Ik heb vorig jaar de specificatie van de Tricel (Senzora) Soda opgevraagd bij hun laboratorium.
    Deze is dermate goed dat gebruik voor fotochemie geen enkel probleem is.

Misschien dat de keuze in de koffie meer problemen geeft

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Ik heb vorig jaar de specificatie van de Tricel (Senzora) Soda opgevraagd bij hun laboratorium.
    Deze is dermate goed dat gebruik voor fotochemie geen enkel probleem is.

Misschien dat de keuze in de koffie meer problemen geeft
    Het kan best wezen dat de specificaties goed zijn, maar wie zegt mij of het product wat ik van die filma Senzora nog hetzelfde is als dat wat het was in hun laboratorium? kristallijn natrium cabonaat is namelijk instabiel ( zie http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_carbonate). Ik prefereer een stabiele vorm van het natrium carbonaat.

Ik zou geen enkele vorm van dit zout in de koffie gebruiken.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin