Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,209   Posts: 1,531,966   Online: 1158

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    35mm

Hulp i.v.m. ontwikkelen gevraagd (beginner)

Hallo,

Mijn eerste post op dit forum dus even een kleine introductie: ;-)
    Mijn naam is Tom en ben 26 jaar.
    Ben na enkele jaren (amateuristisch) digitaal fotograferen sinds enkele weken ook begonnen met klassieke analoge

(zwart/wit) fotografie. Dit met de bedoeling het met vallen en opstaan op mezelf wat te leren. Hiervoor heb ik me

wat oud Canon materiaal aangekocht (AT-1 en TX body en een reeks lenzen) om me hier wat mee te starten. Aangezien

het oude materiaal soms heel goedkoop te vinden is heb ik met een voorlopig beperkt buget toch wat dezelijke

lichtsterke lenzen kunnen aankopen. Ik ben begonnen met enkele rolletjes BW400CN op te schieten om het nieuwe

materiaal wat te leren bedienen. Deze heb ik dan laten ontwikkelen (C41) en hiermee heb ik dan het materiaal zelf

wat kunnen testen op goede werking.
    Omdat het ook de bedoeling is om zelf te ontwikkelen Ún de goede beelden af te drukken heb ik ook wat doka materiaal

gekocht. Heel simpel enkele kruiken, flessen, ontwikkeltank en thermometer.
    Qua chemicaliŰn, heb ik Kodak T-Max ontwikkelaar en fixeer en (merk vergeten) stop bad aangekocht

Eerste filmpje: (Vers)Kodak T-Max 400 (24exp), ontwikkelen goed gelukt. Mooi aan de aangeduide tijden en

temperaturen gehouden (6 1/2 min ontwikkelen, 60 seconden stopbad en 5 minuten fixeer) en Ilford spoelmethode

toegepast

Tweede filmpje: Kodak TMax100 Pro (36exp), al 12 jaar vervallen. De filosofie hier was: Als het mislukt, heb ik toch

nog eens ge-oefend op het opspoelen op de Paterson rail en krijg ik wat meer routine in het ontwikkelen.

Heb 3 maal moeten herbeginnen met het opspoelen van de film. Na +/- 2/3 van de film op het spoel zat, liep deze

steeds vast. Een heel geknoei om de film er weer uit te halen en op te laden om uiteindelijk de laatste 5cm film er

gewoon niet op te krijgen. Er dan maar voor gekozen omdeze laatste 5 uit te laten steken... In het slechtste geval

had ik dan 2-3 mislukte foto's...

Bij het opspoelen wel gemerkt dat de emulsie erg plakkerig was en de opgerolde film (op het filmspoeltje) aan zichzelf kleefde op sommige momenten.

Gezien het de 2de ontwikkeling (van de 3mogelijke) met deze oplossing ontwikkelaar was, heb ik zoals opgegeven door

kodak 1 minuut langer ontwikkeld. Ik heb er, na het surfen naar info over vervallen filmpjes ontwikkelen, nog een

extra halve minuut bij gedaan

Na ontwikkeling:
    Film voor het grootste deel onbruikbaar, slechts enkele bruikbare shot's. Zie onderstaande foto's.
    ! Scans zijn met een goedkoop diascannertje gemaakt om op voorhand een selectie van de beelden te maken!

Hier de links, want rechtstreeks linken lukt niet...
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5057486047/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5058098388/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5057486001/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5057485959/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5058098200/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5057485651/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5058098062/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5057485269/
    http://www.flickr.com/photos/diabolix/5058097768/

Aangezien ik alles zelf leer, had ik graag beroep gedaan op jullie, experts, voor volgende vragen:
    - Is het normaal dat filmpjes met 36exp. problemen geven bij het opspoelen? Of lag het gewoon aan mij? (Paterson

system4 tank)
    - Wat is volgens jullie de oorzaak van het probleem op deze film (puur de leeftijd van de emulsie? verkeerd opgespoeld? verkeerd ontwikkeld? iets anders?
    - Hoe krijg ik negatieven die niet steeds de neiging tot krullen hebben?
    - Waar kan ik best in BelgiŰ of op het net filmpjes en doka materiaal kopen? Ik heb mijn materiaal bij Rembrandt in Merksem gekocht maar de prijzen zijn daar erg hoog voor analoog materiaal....
    - Ander advies?

Dank jullie wel voor de constructieve input!
    Last edited by diabolix; 10-06-2010 at 02:58 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Je hebt ergens licht bij de film gelaten. Waarschijnlijk bij het inspoelen in de Paterson spiraal, mogelijk de tank niet goed dicht gehad.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Je hebt ergens licht bij de film gelaten. Waarschijnlijk bij het inspoelen in de Paterson spiraal, mogelijk de tank niet goed dicht gehad.
    Hoi Q.G.
    Bedankt voor je reply.
    Het lijkt er idd op dat er licht op gevallen is. De vraag is enkel waar? Tank was zo goed als zeker dicht. Mijn "Doka" is idd niet 200% lichtdicht (zag ik achteraf). Opvallend is wel dat de lichtvlekken op verschillende foto's op dezelfde plaats vallen. Dit deed me denken aan een probleem van bvb lichtdichtheid van de camera zelf. Echter, andere foto's vertonen geen probleem...

Shooter
    4x5 Format
    Ergens is er licht gekomen bij de film, waar het niet hoort. Het ziet er niet naar uit dat het de camera is, want het patroon is niet consistent. Mogelijk is het in de cassette gebeurd, toen de cassette buiten de camera was. Nogmaals testen geeft mogelijk het antwoord.

Ik zou het inspoelen van de film in de Paterson tank oefenen met een oude film bij daglicht.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Ik zie dat je filmpjes 12 jaar over de vervaldatum zijn
    klopt dit ?
    hoe hebben ze gelegen ?dan kan er van alles misgegaan zijn en is de oorzaak niet te achterhalen

begin met een nieuw filmpje te kopen en start met een soort film en niet wisselen
    begin met tri-x,koop een nieuw filmpje tmax vraagt ook weer langere fixering
    en ontwikkel bv in ID 11 of D76.
    begin met standaard tijden,staan op de verpakking en werk van daaruit.
    anders blijf je aanmodderen,en dat is zonde

ruud

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by diabolix View Post
    Aangezien ik alles zelf leer, had ik graag beroep gedaan op jullie, experts, voor volgende vragen:
    - Is het normaal dat filmpjes met 36exp. problemen geven bij het opspoelen? Of lag het gewoon aan mij?
    Nee, dat is niet normaal. Ook die 36exp film moet goed opspoelen. Maar ik zie dat je ook een Paterson tank hebt, en dus waarschijnlijk een plastic spoel.

Die spoelen moeten absoluut droog zijn, om goed in te spoelen!

Dus als je eerst een filmpje hebt ontwikkeld, zorg dan desnoods met een f÷hn ervoor dat de spoel weer echt droog is, voordat je de tweede film inspoelt. Anders plakt deze aan het plastic, en is hij inderdaad nagenoeg niet meer in te spoelen.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Als je spoel goed droog is even met een potlood door de groef gaan ( grafiet smeert )
    zeer weinig natuurlijk.
    dit hoef je maar een keer te doen

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Als je spoel goed droog is even met een potlood door de groef gaan ( grafiet smeert )
    zeer weinig natuurlijk.
    dit hoef je maar een keer te doen
    Denk dat het in de meeste gevallen niet nodig is, ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met inspoelen van kleinbeeld film op droge plastic Paterson spoelen.

Maar ik vind het idee wel grappig , zou er nooit opgekomen zijn.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Om het inspoelen makkelijker te laten verlopen knip ik aan het begin de hoekjes een klein beetje rond, dan glijdt de film beter in de spriraal.

Shooter
    Medium Format
    Ja,doe ik ook
    Dan hakkelt de film niet maar glijdt mooi door de spoel

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin