Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,901   Posts: 1,584,535   Online: 1020

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Het ging mij niet om scherpte in gehele proces,dat is wel bekend,maar om de zuivere theoretische vraag van de invloed van fotonen op het neg materiaal dus op de korrel.
    verder niets.

Dus NIET over opwaarderen of ontwikkelen
    Als je daar meer over wilt weten, raad ik je ten zeerste aan om de volgende videos te bekijken en het gelinkte document te lezen:

Alchemist in Hollywood, deel 1
    Alchemist in Hollywood, deel 2

"Film grain, resolution and fundamental film particles" door Tim Vitale

Om je vraag kort te beantwoorden: de invloed van fotonen is alleen die op het "latente" beeld (zie daarvoor de gerefereerde documenten), dat wil zeggen of een silverhalide kristal "aangeslagen" wordt of niet, en dus ontwikkelbaar is of niet. Dit is min of meer een dichotoom proces: een silverhalide kristal is óf ontwikkelbaar, óf niet, en niet iets er tussen in.

Voor zover ik weet, hebben sommige van de meest moderne films, al aan 2 a 3 fotonen per silverhalide kristal genoeg om "aan" te gaan, en dus te ontwikkelen.

Het is echter de uiteindelijke ontwikkeling die je kiest en hanteert, die in hoofdzaak of geheel bepaalt of het een grove of fijne korrel wordt.

Zo heb ik b.v. voor nachtopnamen bewust overbelicht om donkere schaduwen toch nog detail te geven, en dit gecombineerd met een verkorte "pull" ontwikkeling. Resultaat: mooie fijne korrel en door de "pull" een gecontroleerd contrast.

Last edited by Marco B; 10-13-2010 at 08:20 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Marco, mooie informatie, ondanks dat Ruud deze topic begonnen is, is dit zeer informatief, zeker deel 1, dank je wel.

Als je daar meer over wilt weten, raad ik je ten zeerste aan om de volgende videos te bekijken en het gelinkte document te lezen:

Alchemist in Hollywood, deel 1
    Alchemist in Hollywood, deel 2

"Film grain, resolution and fundamental film particles" door Tim Vitale

M. vr. gr.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by LCEL View Post
    Marco, mooie informatie, ondanks dat Ruud deze topic begonnen is, is dit zeer informatief, zeker deel 1, dank je wel.
    Dank voor de reactie.

Hmmm...

Echter... ik zie nu wel na het zelf herbekijken van de Alchemist videos, dat ik een enorme flater heb begaan

Waar ik beweerde dat het proces van de ontwikkeling van een latent beeld een aan/uit reactie is, waarbij het hele silverhalide kristal bij "aanzetten" zou worden ontwikkeld, blijkt dit niet het geval. Het is proportioneel met de hoeveelheid licht, hoeveel van het kristal wordt ontwikkeld.

Overigens is het voor zover ik mij herinner nog wel zo dat er een "drempelwaarde" is voor de ontwikkeling, dat verhaal van minimaal 2 a 3 fotonen heeft PhotoEngineer meerdere malen aangegeven. Bij die drempel is dus wel een beetje sprake van een dichotoom proces, met 1 foton krijg je geen ontwikkeling van het kristal, maar daar houdt het mee op. De rest is proportioneel met de hoeveelheid licht, totdat natuurlijk het hele kristal wordt ontwikkeld.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format

extreem snel

Er zijn maar twee of drie fotonen nodig om een reaktie in het zilverhalogenide teweeg te brengen waardoor het zilver ontwikkelbaar wordt. Dit geeft wellicht de indruk dat de emulsie supergevoelig is, daarom de volgende aanvulling: dat is per binding, dus zeg maar per zilveratoom. Een kristal in de film wordt gevormd uit heel veel moleculen, en er zijn dus heel veel fotonen nodig om het latente beeld te vormen.

Jeroen

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Er zijn maar twee of drie fotonen nodig om een reaktie in het zilverhalogenide teweeg te brengen waardoor het zilver ontwikkelbaar wordt. Dit geeft wellicht de indruk dat de emulsie supergevoelig is, daarom de volgende aanvulling: dat is per binding, dus zeg maar per zilveratoom. Een kristal in de film wordt gevormd uit heel veel moleculen, en er zijn dus heel veel fotonen nodig om het latente beeld te vormen.

Jeroen
    Dit is niet helemaal correct, ook een kristal waarop 2 a 3 fotonen vallen, heeft al een latent en ontwikkelbaar beeld, maar er zal slechts een klein deel van het zilverhalide kristal worden ontwikkeld. Dit blijkt ook duidelijk uit de Alchemist in Hollywood videos.

Misschien is het beter om te zeggen:

Een kristal in de film wordt gevormd uit heel veel atomen, en er zijn dus heel veel fotonen nodig om het volledige kristal ontwikkelbaar te maken.

Marco
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Een foton is niets anders dan een hoeveelheid energie. Nu weten de meesten van ons dat de hoeveelheid energie afhankelijk is van de kleur van het licht. Ergo het ene foton is meer energie dan het ander. Strikt genomen heeft alleen UV licht voldoende energie om een zilverhalogeen atoom in een hogere energie "status" te brengen en daarmee dus ontwikkelbaar te maken. Nu worden er aan moderne emulsies allerlei stoffen toegevoegd om te zorgen dat de emulsie voor meerdere licht "kleuren" gevoelig gaat worden. Dit zijn stoffen die om het eenvoudig te zeggen de hoeveelheid energie omzetten in de juiste hoeveelheid (kwantum) die nodig is om de zilverhalogeen in de benodigde energiestatus te brengen. De oplettende lezer heeft misschien inmiddels aangevoeld dat we in het gebied van de kwantum-mechanica terecht aan het komen zijn. Iets wat buiten de reikwijdte van dit forum gaat vallen. Maar wat duidelijk zou kunnen zijn is dat een simpele voorstelling van zaken maar een matig inzicht in de werking van film gaat geven.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Gary,

Gezien Ruud's originele vraag en zijn vervolg posts waarin hij duidelijk aangaf dat het hem om de "theoretische vraag" ging, denk ik dat het in dit geval helemaal niet erg is dat we in de richting van de "kwantum-mechanica" gaan.

Het hoeft niet altijd over de sensiometry of zone-system te gaan... Dat is al genoeg uitgekauwd hier op APUG (waarmee ik niet wil zeggen of suggereren dat dat soort niet meer gesteld mogen worden of zo)

Ik vind dit soort zaken en discussies in ieder geval altijd razend interessant, en jouw laatste post heeft mijn eigen kennis ook weer wat aangescherpt, dank daarvoor!

Misschien moeten we Sean vragen om een "Quantum Physics of Photography" forum op te zetten , waarin we al dit soort diepgaande theoretische vragen kunnen bediscussieren.

Marco
    Last edited by Marco B; 10-19-2010 at 02:02 PM. Click to view previous post history.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Het is zeker interessant om de theoretische achtergrond van de opbouw van de korrel te bestuderen en ik kan zo verwijzen naar een review-artikel in een boek als de 'The theory of the photographic process'.ed T.H. James. Maar, dit is een kant van de medaille. De korrelopbouw ( grootte en structuur) is bepalend voor de beeldkwaliteit van de uiteindelijke foto. Maar beeldkwaliteit is een persoonlijk en subjectieve waarde. Zo zal de ene persoon de beeldkwaliteit als gevolg van een bepaalde korrel kunnen waarderen, terwijl een ander persoon er anders tegenaankijkt.
    Praktisch gesproken blijft het voor ieder experimenteren met film en ontwikkelaar-combinaties om je persoonlijke voorkeur te vinden. Uiteraard is jouw experimenteertijd beperkt. Maar je kunt ook goed gebruik maken van de resultaten, die anderen bereiken. Voorwaarde is wel dat je de echte drukken te zien krijgt. Dat kan tijdens een bijeenkomst of zoiets als een postcard-exchange.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Dit is niet helemaal correct, ook een kristal waarop 2 a 3 fotonen vallen, heeft al een latent en ontwikkelbaar beeld, maar er zal slechts een klein deel van het zilverhalide kristal worden ontwikkeld. Dit blijkt ook duidelijk uit de Alchemist in Hollywood videos.

Misschien is het beter om te zeggen:

Een kristal in de film wordt gevormd uit heel veel atomen, en er zijn dus heel veel fotonen nodig om het volledige kristal ontwikkelbaar te maken.

Marco
    Dat klinkt wat beter, maar is inderdaad in essentie wat ik bedoelde

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin