Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,001   Posts: 1,524,407   Online: 980

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Medium Format

invloed belichtingstijd film

Heeft de belichtingstijd bij de opname invloed op de korrelvorming op de film en veroorzaakt dit onscherpte of een ander randeffect

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ruud ,
    Voor zover ik weet zorgt de belichting van de film inderdaad voor de korrel , maar dan ook alleen voor de korrel eigen aan de film die men belicht met een bepaalde ontwikkelaar en ontwikkel tijd. Als deze tijd en temperatuur normaal is voor de verwerking van de film aangegeven door de leverancier. Of de ontwikkel tijd die we hebben vastgesteld als ideaal voor de film die we verwerken , moeten we toch altijd ongeveer dezelfde korrel op de film krijgen , zo is het bij mij toch.
    Onscherpte kan volgens mij maar door een ding ontstaan , beweging van de camera door een te lange sluitertijd , het werken zonder statief of gewilde onscherte door het werken met een zoomlens en deze zo te gebruiken met het uittrekken van de lens om zo een andere instelling van de lens kan bekomen.
    En ander randeffecten kan ook , maar dan alleen bij lichtinval die er niet mag zijn.
    Als ik ergens verkeerd moest zijn , hoor ik het graag.
    Ludo.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ruud ,
    Voor zover ik weet zorgt de belichting van de film inderdaad voor de korrel , maar dan ook alleen voor de korrel eigen aan de film die men belicht met een bepaalde ontwikkelaar en ontwikkel tijd. Als deze tijd en temperatuur normaal is voor de verwerking van de film aangegeven door de leverancier. Of de ontwikkel tijd die we hebben vastgesteld als ideaal voor de film die we verwerken , moeten we toch altijd ongeveer dezelfde korrel op de film krijgen , zo is het bij mij toch.
    Onscherpte kan volgens mij maar door een ding ontstaan , beweging van de camera door een te lange sluitertijd , het werken zonder statief of gewilde onscherte door het werken met een zoomlens en deze zo te gebruiken met het uittrekken van de lens om zo een andere instelling van de lens kan bekomen.
    En ander randeffecten kan ook , maar dan alleen bij lichtinval die er niet mag zijn.
    Als ik ergens verkeerd moest zijn , hoor ik het graag.
    Ludo.

Shooter
    Medium Format
    Ludo

Ik bedoel alleen de uitwerking van de tijd op de korrel

ruud.

Shooter
    Medium Format
    Ruud, is het negatief onscherp of is de vergroting onscherp?
    Zelf heb ik een film per abuis te lang ontwikkeld en waren de negatieven onscherp.
    Nogmaals de opnamen gemaakt in dezelfde omstandigheden met dezelfde camera en film (Ilford FP5 400) en een timer gebruikt met als resultaat ragscherpe negatieven.
    Na 35 jaar weer analoog bezig, met vallen en opstaan, maar het gaat steeds beter.

M. vr. gr.

Shooter
    Medium Format
    Het gaat mij slechts om de theoretische vraag van de invloed van langere belichtingstijd op het neg (op de korrel dus )
    Analoog aan deze vraag is het effect van meer ruis bij langere belichtingstijd in de digitale fotografie,hetgeen bekend is en waarneembaar
    Dit los van de ingestelde iso waarde
    het is natuurlijk van een andere orde en een ander techn medium
    Toch kwam de vraag daardoor bij me op.
    Ik bedoel dus niet invloeden in het ontwikkelproces of filmkeuze.

dus nogmaals de puur langere tijd dat er lichtdeeltjes op het neg komen.

ruud

Shooter
    Medium Format
    Ruud, elke film heeft een specifieke belichtingsruimte, met andere woorden een onder en bovengrens inzake belichting, de chemie van de zilverhalogeniden.
    De film kan dus maar minimaal en maximaal een X belichting opnemen en na ontwikkeling weergeven. Ook in die ontwikkeling zit een speelruimte, maar je hebt het over de belichting tijdens de opname en de onscherpte.
    Ja, dan kan de belichting zeker van invloed zijn op de scherpte van de opname, de belichting bestaat uit opnametijd, diafragma en gevoeligheid van de film, natuurlijk licht, kunstlicht, luchttrillingen door warmte en vervuilingen etc. als je de sluiter maar lang genoeg open zet kan er van alles langs komen wat vastgelegd wordt. Maar ook de beweging van de camera tijdens de opname, sluiter, opklappen van de spiegel, etc.
    Sterker nog, een verkeerd dokalicht kan een onscherpte veroorzaken!
    Ook van invloed zijn temperatuur en de bewaartijd van het nog niet ontwikkelde negatief na de opname en voor het ontwikkelen.
    Tijdens het ontwikkelproces zijn de juiste samenstelling van de verschillende baden, de temperatuur, de juiste tijden van elke stap in het proces van invloed op de scherpte van het negatief, dus op het ontwikkelen van de zilverhalogenieden die het beeld uiteindelijk vormen.
    Je moet eerst het negatief ontwikkelen voor dat je deze kan beoordelen op onscherpte, dus eerder kan je niet weten of je negatief onscherp is.
    Ik kan een negatief of dat nu kleinbeeld of middenformaat is met klassieke doka middelen ontwikkelen en afdrukken zonder onscherpte tot zeker 20X het formaat van het negatief, MAAR dan moet de opname goed zijn EN dan moet het proces waarbij ik de negatieven ontwikkel goed zijn, EN dan moet het proces waarbij ik de vergroting maak ook goed zijn.
    Het opwaarderen van de ISO waarden bij een film kan tot op zekere hoogte heel goed uitpakken mits het ontwikkelproces daar op aan gepast is.
    Bij digitale opnamen spreekt men meer van ruis.
    Deze is bij digitale beeldverwerking ook weer onder te verdelen.
    Maar digitaal, daar gaat het hier niet over.

M. vr. gr.
    Last edited by LCEL; 10-12-2010 at 04:20 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ruud , volgens mij kan er geen enkel bijverschijnsel verschijnen als we te lang gaan belichten , alleen dat we dan een negatief gaan krijgen dat zo wie zo toch niet bruikbaar zal zijn. En kan volgens mij toch niets te maken hebben dat het negatief onscherper gaat worden.
    Ludo.

Shooter
    Medium Format
    Het ging mij niet om scherpte in gehele proces,dat is wel bekend,maar om de zuivere theoretische vraag van de invloed van fotonen op het neg materiaal dus op de korrel.
    verder niets.

Dus NIET over opwaarderen of ontwikkelen

Shooter
    4x5 Format
    Kijk even naar; Film reciprociteit / Schwarzschild
    Maar nee een opname gemaakt met 1 sec f22 heeft geen merkbare andere korrel dan een met 1/125 f2

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin