Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,593   Posts: 1,546,092   Online: 910

Results 1 to 5 of 5
    jelke's Avatar

spoelbad negatieven

misschien een domme vraag...............; ik heb de laatste tijd last van strepen op mijn negatieven, deze ontstaan na het drogen van de film en ik heb hier nog nooit last van gehad, de film die ik gebruik is fomapan 200 en als spoelmiddel gebruik ik een druppeltje vlekkogeen van amaloco,

je ziet de strepen niet op de uiteindelijke afdruk maar ik vind het wel storend,
    zou dit met de hardheid van het water te maken kunnen hebben??

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by jelke
    misschien een domme vraag...
    Nee hoor, domme vragen bestaan niet. :-)

je ziet de strepen niet op de uiteindelijke afdruk maar ik vind het wel storend, zou dit met de hardheid van het water te maken kunnen hebben??
    Kan, hoewel het scheutje vlekkogeen afdoende zou moeten zijn om kalkresten te voorkomen. Misschien heb je er iets teveel van gebruikt? Dat kan ook weer vlekken opleveren namelijk...

Groet, Paul.

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Sinds ik als laatste spoelwater gedemineraliseerd water gebruik, met 0,5 ml X-10 van Amaloco zijn voor mij die problemen afgelopen.

Groeten.

Johan.

P.S, hoe bevalt de fomapan 200 je ?, ik heb er een paar in de koelkast liggen, maar ben er nog niet aan toegekomen om ze te gebruiken, welke ontwikkelaar gebruik je ?

Groeten.

misschien een domme vraag...............; ik heb de laatste tijd last van strepen op mijn negatieven, deze ontstaan na het drogen van de film en ik heb hier nog nooit last van gehad, de film die ik gebruik is fomapan 200 en als spoelmiddel gebruik ik een druppeltje vlekkogeen van amaloco,

je ziet de strepen niet op de uiteindelijke afdruk maar ik vind het wel storend,
    zou dit met de hardheid van het water te maken kunnen hebben??

jelke's Avatar
    hallo, bedankt voor jullie reactie, ik ga ermee bezig,

de fomapan 200 bevalt we super, het is tot dusver het beste wat ik ooit in mijn camera heb gehad, de ontwikkelaar die ik gebruik is R09 van calbe

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Agfa Agepon werkt perfect.

Kalkvlekken worden *slechts* gevormd aan de "dragers"zijde. De druppels kunnen perfect in de emulsiezijde indringen, niet echter langs de dragerszijde. Al de onzuiverheden die zich in een druppels bevinden slaan uiteindelijk neer tijdens het opdrogen van de druppels.
    Daarom kan je de film aan de dragerszijde (vooral niet de emulsiezijde) afzemen met een zuiver zeemleer.
    Je hangt de film aan een haakje omhoog, neemt het de uiteinde van de film met het metalen klemmetje naar jou zodanig dat de film niet te strak vastgehouden wordt, en met een vochtige zeem in één vloeiende beweging zeem je het overtollige water weg. Je vergewissen dat je *niet* aan de emulsiezijde zeemt!

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 08-17-2004 at 12:49 PM. Click to view previous post history. Reason: correction

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin