Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,700   Posts: 1,549,231   Online: 1197
      
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
  1. #11
    RobertV's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    the Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,057
    Ik denk dat ik gewoon water met een scheut azijn als stopbad ga gebruiken.
    Een stopbad is niet echt kritisch maar dient tussen de 1-3% te zijn. Werk je met een stainende ontwikkelaar dan mag dit max. 1,5% zijn en bij zachte film emulsie's kun je ook beter max. 1,5% gebruiken.

    Er zijn drie mogelijkheden:
    Azijnzuur 1-3%
    Citroenzuur 15g/ltr. (1,5%) tot 30g/ltr. (3%)
    Kaliummetabisulfiet 30g/ltr. (3%)

    Een commercieel stopbad (1+19) bevat naast het citroenzuur een indicator: Geel met een omslag naar Blauw. Wordt het bad Blauw dan is de pH opgelopen tot ca. 5,5 en dient het vervangen te worden.

  2. #12

    Join Date
    Aug 2010
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    58
    Ook van een beginner voor een beginner.
    Na 35 jaar ben ik ook weer begonnen met film ontwikkelen en vergroten en afdrukken in de doka, alleen zwart/wit met kleinbeeld en 6X6.
    Na een paar maanden heb ik een basis gevonden waar mee ik mooie resultaten krijg.
    Uitgaande van een Paterson tank met verstelbare spiraal heb ik minimaal 290 ml nodig om een kleinbeeld film te ontwikkelen.
    Film FP4+ 125 ASA.
    Ontwikkelaar Amaloco AM 74,
    verhouding 1 deel AM74 + 7 delen water,
    bij kleinbeeld is dat 40 ml AM 74 + 280 ml water
    ontwikkelen gedurende 5 minuten,
    eerste 30 seconden continu agiteren
    daarna iedere 30 seconden 1X agiteren.
    Ontwikkelaar uitgieten en stopbad in de tank gieten,
    stopbad Amaloco S10,
    verhouding 1 deel S10 + 19 delen water,
    bij kleinbeeld is dat 20 ml S10 + 280 ml water,
    totale tijd 1 minuut,
    eerste 30 seconden continu agiteren,
    na de resterende 30 seconden het stopbad uitgieten.
    Fixeer Amaloco X89,
    verhouding 1 + 7,
    bij kleinbeeld is dat 40 ml X89 + 280 ml water,
    fixeren gedurende 4 minuten,
    1e 30 seconden continu agiteren,
    daarna iedere 30 seconden 1X agiteren,
    fixeer uitgieten.
    Spoelen gedurende 10 minuten met water,
    zorg er voor dat het uiteinde van het slangetje onder in de ontwikkeltank uitkomt,
    na de spoeltijd 3 ml wetting agent, Amaloco H10, toevoegen, water bij gieten in de tank tot dat de spoel met de film ruim onder de vloeistof is en gedurende 1-2 minuten de spoel met de film op en neer bewegen/roteren zodat het water makkelijker van de film afloopt.
    De film uit de spoel halen, voorzichtig, met een echte zeem of afstrijktang afnemen en de film ophangen om te drogen.
    Alle vloeistoffen hierboven beschreven hebben dezelfde temperatuur, 20 graden C.
    De vloeistoffen op temperatuur brengen, aanmaken, is gemakkelijk, de omgevingstemperatuur in huis is bijna altijd 20 graden C, je kunt water in een emmer van 5 liter aanmaken, de chemie zit in flessen en die hebben ook al de omgevingstemperatuur van 20 graden C.
    Zelf heb ik een kunststof bak in elkaar gezet met een verwarmingselement en een thermostaat uit de dierenwinkel welke voor een aqaurium bedoelt waren.
    Nu nog nauwkeurig afmeten en mengen.
    Als de film goed belicht is in de camera zou je op deze manier mooie negatieven kunnen ontwikkelen. Als je twijfelt aan de belichting in de camera, maak dan een serie testopnames met behulp van een betrouwbare belichtingsmeter via opvallend licht van hetzelfde onderwerp en noteer de waarden van de belichting en die van de camera, sluitersnelheid en diafragma.
    Zelf heb ik een nieuwe Gossen belichtingsmeter gekocht en het is de beste 230 Euro die ik ooit voor fotografie uitgegeven heb maar dan weet je zeker dat de basis goed is.
    Nogmaals dit is een basis die voor mij goed werkt en vanuit deze basis kun je verder.
    Als ik de mooie zwart/wit platen zie hier op dit forum dan heb ik nog een lange weg te gaan, maar dat is ook het mooie van analoog werken.
    Kun je nagaan, tijdens het maken van een aantal opnames op mijn werk kwam er een schoonmaakster in beeld en ik vroeg haar of ik een paar opnames van haar mocht maken, was geen probleem.
    Toen ik klaar was en haar bedankte kwam ze naar mij toe lopen om achter op camera te kijken, en vroeg ze wat is dat?
    Ilford FP4+ zei ik, want dat had ik in de memoholder gestoken, Minolta XE-5.
    Deze week heb ik haar een mooie vergroting gegeven.

    Hier nog een link http://www.amaloco.nl/pdf/am74_nl.pdf

    Naschrift, begin met verse chemie, voor de hierboven beschreven chemie heb ik nog geen 40,- Euro betaald en is voldoende voor ca 15 kleinbeeld films.

    M. vr. gr.
    Last edited by LCEL; 11-05-2010 at 05:39 PM. Click to view previous post history.

  3. #13
    RobertV's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Location
    the Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,057
    Twee opmerkingen:

    FP4+ en AM74 bij 1+7 geeft een erg korte ontwikkeltijd.
    Beter werkt 1+15 waarbij de tijd met 1,6x wordt verlengd. De scherpte stijgt dan nog iets, de korrel is nog steeds klein. Korte film ontwikkeltijden zijn moeilijker te reproduceren, zeker als je met de hand ontwikkelt. Voor AM74 moet je wel minimaal 20ml concentraat gebruiken per 135-36 of 120 rolfilm.
    De combinatie AM74 met FP4+ is erg goed.

    Daarnaast gebruik je voor film fixeer in principe een zuur fixeer, dus X55. X89 (neutraal) wordt m.n. toegepast voor fiber/bariet papier te fixeren.
    Werk je met een staining ontwikkelaar (PMK, FINOL etc.) dan pas je wel een neutraal of alkalisch fixeer toe om de stain te behouden.

  4. #14

    Join Date
    Nov 2010
    Shooter
    35mm
    Posts
    5
    ik ben naar de winkel geweest en heb 2 boeken:
    zwart/wit fotografie van Michael Bussele
    alles over fotografie van Michael Langford
    er staan een hele hoop interessante dingen in. Ik ga deze week wat lezen en waarschijnlijk dit weekend proberen ontwikkelen.
    @ LCEL
    Aangezien ik nog naar school ga ik verdien ik weinig dus zelfs 40€ is veel geld voor mij. daarom ga ik eerst proberen met de ontwikkelaar die ik al heb.

    iedereen bedankt voor de vele antwoorden.

    met vriendelijke groeten,

    Hans

  5. #15
    AgX
    AgX is online now

    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Germany
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    8,680
    Wat nederlandse vertalingen van doka-leerboeken betreft, kijk na volgende auteurs en het desbetreffend doka-boek: Spitzing, Freeman and Schofield. Het laatste heb ik vandaag nog op de Meir in Antwerpen gezien.

Page 2 of 2 FirstFirst 12


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin