Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,905   Posts: 1,555,850   Online: 856

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

beginnen met analoge fotografie

hallo,

ik lees al een tijdje mee op het forum maar dit is mijn eerste post.
    Ik heb een zenit 3M met tair -11 op de kop kunnen tikken.
    Ik heb van een famillielid een hele hoop doka materiaal gekregen:
    papier:
    een hele hoop kentmere fineprint vc (glossy)
    enkele pakken ilfospeed rc (glossy)
    filmpjes:
    enkele rolletjes t-max 400
    enkele rolletjes t-max 100
    vergroter:
    durst M605 color
    chemie:
    ilford multigrade papierontwikkelaar
    ilford rapid fixer film en papier fixeer
    ilford ilfostop stopbad
    ilford spoelhulpmiddel
    kodak Tmax film ontwikkelaar
    kodak professional D-76 film ontwikkelaar
    agfa agepon wetting agent
    agfa agefix b & w fixer (ik denk vervallen, de fles ziet er oud uit. het ruikt naar azijn en zwavel)
    azijnzuur 80°

ik zou graag beginnen met wat fotos te maken met tmax400 maar dan, ik heb verschillende ontwikkelaars, verschillende stopbaden,... liefst zou ik als ontwikkelaar kodak Tmax film ontwikkelaar gebruiken want deze is al open. alle chemicaliën zijn minder dan een half jaar oud behalve de agefix.
    heeft er iemand tips hoe hier aan te beginnen, welk papier, welke ontwikkelaar, fixeer,...
    wat ik me ook afvroeg is hoe jullie alles op de juiste temperatuur houden want ik heb nu een aquariumverwarming ingesteld op 20°c in een emmer water hangen en het water is al 22°c

edit: vergeten ik heb ook een paterson korrelzoeker en natuurlijk een ontwikkeltank.

alvast bedankt voor de antwoorden

Met vriendelijke groet

Hans
    Last edited by hans_4; 11-04-2010 at 11:24 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Mooi setje voor in de doka - een betere camera zou op enige termijn te overwegen zijn, maar de Zenith is goed genoeg om de basisbeginselen te leren. Is er een belichtingsmeter bij? Ik ben niet zo goed thuis in die dingen.
    Ik denk dat het verstandig is dat je eerst op zoek gaat naar een algemene handleiding over hoe je moet ontwikkelen en afdrukken of naar iemand in je omgeving die je daarbij kan helpen. Op internet is dat probleemloos te vinden. Verder heb je nog een thermometer nodig en wat maatbekers - die van de hema zijn goed genoeg. Verzamel ook wat plastic flessen voor het bewaren van verdunde chemie.
    En je d76, is dat nog poeder in een blikje of is het al opgelost? In het eerste is het geen probleem - in het laatste geval kun je het beter opruimen want je zit aan de maximale bewaartermijn.

Huub

Shooter
    35mm
    een lichtmeter heb ik ook. De d76 is een zakje poeder.
    Ik heb 2 thermometers, juist gekocht en mijn multimeter heeft ook een ingebouwde thermometer tot op 0.1°c.
    het probleem is dat ik op internet bar weinig vindt over ontwikkelen en afdrukken van film, misschien zoek ik verkeerd, ik weet het niet.

met vriendelijke groet

Hans

Shooter
    35mm
    Van de ene beginner aan de andere beginner .....

Ik ben ook bezig me "in te werken" in de analoge wereld, en voorlopig enkel op basis van wat ik op internet vind (ik ken niemand persoonlijk die het nog doet, tenzij via iemand die iemand kent die nog iemand anders kent), maar na het lezen van volgende info op ilfordphoto had ik toch wel een gigantische "aha-erlebnis", en vielen alle puzzeltjes eindelijk op hun plaats (en kan ik hier ineens beter meevolgen).

Ik heb wel enkel doka-materiaal (voor ontwikkelen films en prints), maar nog geen chemie of papier, dus ik ga nu eerst alles volgens die handleiding doen met alles van ilford. Ik kan je dus nog niet verder helpen met jouw specifiek verbruiksmateriaal dat je al hebt, maar reageer dus vooral op je hulpvraag dat je zo weinig vindt over ontwikkelen van films en prints op internet, volgens mij kan je bovenstaande handleiding toch wel gebruiken als zeer uitgebreide basis ook bij gebruik van andere chemicaliën (of ben ik mis?).

Groetjes,
    Tink
    Last edited by Tink; 11-04-2010 at 04:28 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    wauw, ik heb de link al even bekeken en het is inderdaad een zeer gemakkelijke uitleg, ik snap al veel meer van de dingen die hier gezegd worden.
    Ik wilde beginnen met dit eens te proberen maar, er staat dat het papier direct na het belichten in de ontwikkelaar moet, is dit een vergissing want ik dacht dat papier ook ontwikkeld moest worden?
    Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik de film vastkrijg op de spoel voor in de ontwikkeltank.

met vriendelijke groet

Hans

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn inderdaad een hele hoop vragen als je begint op het analoge pad. Het mooiste zou zijn om toch in je omgeving iemand te vinden die berijd is je op weg te helpen. Misschien is er wel een ervaren apug-er die bij jou in de buurt woont en waar je iets mee kunt afspreken.

Van de lijst met spullen die je hebt vallen me een paar zaken op.
    - fixeer met zwavelgeur is bedorven
    - ontwikkelaar in poedervorm is in het algemeen goed houdbaar. Is het gaan klonteren, einde oefening
    - bruine ontwikkelaar -> einde oefening
    - concentraat stop is in het algemeen nog goed.
    - idem voor spoelhulp en wetting agent
    - azijnzuur 80% is GEVAARLIJK. Gebruik beschermende kleding/handschoenen NOOIT water bijdoen ! Bij verdunnen kleine hoeveelheden bij een ruime hoeveelheid water doen. Als je jezelf niet vertrouwd niet mee werken.

Shooter
    4x5 Format
    In wezen zoek je naar een overzicht dat de beginselen van het dokawerk beschrijft. Op dat gebied zijn vele goede boekjes geschreven. In het nederlands ken ik voornamelijk 'out of print' zaken die je bijv. bij de Slegte aantreft. Maar op de komende beurs 21 november in Houten zijn die boekjes zeker ook te vinden. Bovendien zijn daar andere Apuggers, die je advies kunnen geven. En dan kun je natuurlijk ook in de openbare leeszaal bij jou in de buurt kijken

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    i kwil je wel de raad geven om 1 ontwikkelaar te gebruiken de eerste tijd. Er zijn zoveel variabelen, dat je moet proberen om de meeste stabiel te houden, anders weet je nooit wat of je verschillend hebt gedaan tov de vorige keer.

Veel succes!

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor film ontwikkeling:
    http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf

en idd. een waarschuwing voor 80% of 99,5% azijnzuur. Zie opmerkingen Gary.
    Overigens is een Citroenzuur stopbad reukloos en veiliger (15g/ltr. citroenzuur) of 1+19 bij een kant en klare oplossing.

Shooter
    35mm
    Die handleiding had ik ook gevonden op de ilford site, ik heb er zeer veel uit geleerd.
    Ik denk dat ik gewoon water met een scheut azijn als stopbad ga gebruiken.
    Morgen ga ik naar de bibliotheek om wat boeken te zoeken.

met vriendelijke groet

Hans

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin