Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,964   Posts: 1,523,311   Online: 1236

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18
    juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by juw
    Ik onwikkel kleur nu al een tijdje (omdat de afdrukcentrales me steeds weer teleurstelden in de negatieven die ze terug durfden te sturen), en ik heb de negatieven tot nu toe nog nooit erger verknalt als de afdrukcentrales.
    Correctie :-|

Vandaag een dag niet thuis, dus ik dacht vanmorgen dat het een uitstekende dag is om film te laten drogen. Normaal ben ik geen ochtendmens maar de chemie stond rond een uurtje of 8 al op temperatuur. Terwijl ik de ontwikkelaar bij de film heb gegooid, en rustig aan't kiepen ben vraag ik me opeens af waarom de pot met ontwikkelaar nog rustig in't warm water bad staat en de fixeer geopend naast't bad.....

De film ligt te drogen in de vuilnisbak.

Ik denk dat ik mijn vrouw vandaag maar laat rijden :-|

Shooter
    Medium Format
    Misschien toch eens tijd voor een setje Jobo wijdhalsflessen:

Een zwarte voor de ontwikkelaar,
    Een witte voor het S-10 (geel) stopbad en
    een witte voor het fixeer.

Of toch eens gaan werken met een kleurcodering van plastic tape: groen, rood en geel ??

Overigens is het toepassen van een mononegacolor C41 ontwikkeling iets kritischer mbt. de temperatuur: 38 graden +/- 0,5 moet de eigenlijke specificatie zijn. Vereist eigenlijk een gestabiliseerd ontwikkelbad (Zoals een TBE, CPE of CPA). Als je zelf kleurenafdrukken maakt zul je anders telkens uitkomen op een andere basisfiltering van dezelfde films.

In principe is alleen de C41 ontwikkelaar temperatuur en tijd (3:15 Min.) kritisch. Met het blix en spoelen kun je eeen aantal graden gaan afwijken.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Nudat ik het me stilaan (als student) kan veroorloven weer wat met fotografie te beginnen, zou ik héél graag zwart-wit foto's zelf ontwikkelen. Voorlopig zou ik nog niet afdrukken, maar misschien krijg ik binnenkort een vergroter van een familielid.
    Waarom enkel ontwikkelen? Omdat we nu in een digitale tijd leven en ik hybride zou willen werken. Diafilm laat ik gewoon ontwikkelen en scan ik in, zwart-wit film zou ik zelf willen ontwikkelen en ook inscannen (met een minolta dimage IV). Als ik meer ervaren ben kan ik daarvan dan toch afdrukken maken, omdat die op mijn HP niet zo mooi zullen zijn ;-)

Ik zou vooral kodak t-max 100 / 200 / 800 en ook wel eens 3200 gebruiken. (ik hou van 'grain', daarom schreef ik me vandaag in op apug )
    Zelf dacht ik: een ontwikkeltankje, twee spoelbaden, chemicaliën en een donkere kamer of zo'n zakje om te wisselen?
    Hoi Peter,

Ik wil je niet van je hybride methode afpraten. Maar waarom niet meteen een vergroter gekocht? (Zo duur zijn die tegenwoordig niet.) Je eerste gelukte barietafdruk zal je meteen vertellen waarom.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Hoi Peter,

Ik wil je niet van je hybride methode afpraten. Maar waarom niet meteen een vergroter gekocht? (Zo duur zijn die tegenwoordig niet.) Je eerste gelukte barietafdruk zal je meteen vertellen waarom.

G.
    Is voor nieuwjaar, dan krijg ik die van mijn tante
    (negatief)scanner is voor mij het belangrijkst, omdat ik kleur op dia's trek (nu bv. voor week-excursie aardrijkskunde) en die dan kan inscannen en corrigeren + gemakkelijk afdrukken laten maken.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Het enge was dat de chemie al goed was gemarkeerd. Maar de fout zal niet snel meer worden gemaakt. Wanneer ik tegenwoordig op 't punt sta om de chemie er in te gooien helpt mijn vrouw me er met genoegen aan herinneren dat het wel in de goede volgorde moet :-)

Over de temperatuur. Ik gebruik de film voornamelijk om te scannen. Ik heb vorige week van meerdere rollen een paar foto's bij laten bestellen, deze zijn vandaag af te halen.Ik ben benieuwd of een standaard ontwikkelcentrale overweg kan met de negatieven. Tot dusver nog geen enge kleurafwijkingen gezien die niet te corrigeren zijn met [/ANTI_DIGITAAL_MODE_OFF] Paint shop pro [ANTI_DIGITAAL_MODE_ON].

Dus over de temperatuur maak in me niet zoveel zorgen. Ik plaats de chemie in een grote bak met water van ongeveer 45 graden, laat het erg langzaam afkoelen tot 38.2 en begin dan met ontwikkelen in een ontwikkeltank die ook rond de 38 graden is verwarmd.

De resultaten van de fotoboer zullen bepalen of ik ga zitten denken over een leuke tweedehands TBE, CPE of CPA. ('k moet nog wel even googlen op de afkortingen :-) )

Groeten.

Johan.

Quote Originally Posted by Fotohuis
    Misschien toch eens tijd voor een setje Jobo wijdhalsflessen:

Een zwarte voor de ontwikkelaar,
    Een witte voor het S-10 (geel) stopbad en
    een witte voor het fixeer.

Of toch eens gaan werken met een kleurcodering van plastic tape: groen, rood en geel ??

Overigens is het toepassen van een mononegacolor C41 ontwikkeling iets kritischer mbt. de temperatuur: 38 graden +/- 0,5 moet de eigenlijke specificatie zijn. Vereist eigenlijk een gestabiliseerd ontwikkelbad (Zoals een TBE, CPE of CPA). Als je zelf kleurenafdrukken maakt zul je anders telkens uitkomen op een andere basisfiltering van dezelfde films.

In principe is alleen de C41 ontwikkelaar temperatuur en tijd (3:15 Min.) kritisch. Met het blix en spoelen kun je eeen aantal graden gaan afwijken.

Groetjes,

Robert

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    nou Pieter, welkom in zwart / wit land.

Over de werkwijze, mijn Minolta Dimage III kan niet overweg met Z/W negatieven (of het moeten Z/W films zijn die worden ontwikkeld in C41 (kleuren) chemie, zoals Kodak T400CN,die zijn wel goed te scannen.)
    Denk je er wel aan je stofverwijdering uit te zetten voor je een gewoon (niet-C41) zwart/wit-negatief inscant?
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De resultaten van de fotoboer zullen bepalen of ik ga zitten denken over een leuke tweedehands TBE, CPE of CPA. ('k moet nog wel even googlen op de afkortingen :-) )
    Als je er Jobo bij tiept, zal het een stuk beter gaan.

Overigens: mocht je tegen een Jonco Filmrunner aanlopen, dan zou ik dat aanbod niet afslaan als ik jou was. Ik heb er zelf eentje, en ben er zeer over te spreken.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    De resultaten van de fotoboer waren dusdanig goed (i kweet natuurlijk niet hoeveel moeite ze hebben genomen om de boel af te drukken) dat ik op dit moment nog niet de noodzaak zie om een jobo te kopen.

Maar wanneer ik er 1 goedkoop tegenkom zal ik er zeker over nadenken.

Bedankt voor de tip.

Groeten.

Johan.

Quote Originally Posted by peterh
    Als je er Jobo bij tiept, zal het een stuk beter gaan.

Overigens: mocht je tegen een Jonco Filmrunner aanlopen, dan zou ik dat aanbod niet afslaan als ik jou was. Ik heb er zelf eentje, en ben er zeer over te spreken.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin