Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,212   Posts: 1,532,103   Online: 1204

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Z/W ontwikkelen - zonder afdrukken

Ik ben absolute beginner op gebied van fotografie met een analoog reflextoestel, maar er altijd al met bezig geweest sinds ik een praktica(r) kreeg die na een korte tijd onherstelbaar kapot was. (géén wisselstukken denk ik)

Nudat ik het me stilaan (als student) kan veroorloven weer wat met fotografie te beginnen, zou ik héél graag zwart-wit foto's zelf ontwikkelen. Voorlopig zou ik nog niet afdrukken, maar misschien krijg ik binnenkort een vergroter van een familielid.
    Waarom enkel ontwikkelen? Omdat we nu in een digitale tijd leven en ik hybride zou willen werken. Diafilm laat ik gewoon ontwikkelen en scan ik in, zwart-wit film zou ik zelf willen ontwikkelen en ook inscannen (met een minolta dimage IV). Als ik meer ervaren ben kan ik daarvan dan toch afdrukken maken, omdat die op mijn HP niet zo mooi zullen zijn ;-) (de beste kleurendia's stuur ik dan gewoon naar een lab)

Nu komen eigenlijk mijn vragen:
    - wat denken jullie van deze werkwijze
    en het belangrijkste: wat heb ik in eerste instantie nodig en hoeveel kost me dit ongeveer (met chemicaliën) Ik zou vooral kodak t-max 100 / 200 / 800 en ook wel eens 3200 gebruiken. (ik hou van 'grain', daarom schreef ik me vandaag in op apug )
    Zelf dacht ik: een ontwikkeltankje, twee spoelbaden, chemicaliën en een donkere kamer of zo'n zakje om te wisselen?

Ik ben in ieder geval enorm blijk dat ik vandaag apug heb ontdekt...
    Is het nederlandse gedeelte van het forum veelgebruikt?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Pieter,

Creativiteit kent green grenzen, dus proberen maar.
    Negatieven met veel grain:
    tmax 3200 met rodinal 1:50 en je hebt grain als golfballen.
    Nodig
    Tank: Paterson ofzoiets
    thermometer,
    meetbekers en mengbekers,
    stopwatch (optioneel maar nuttig),
    Ontwikkelaar bv. Rodinal (Agfa)
    Stopbad (witte azijn - 1,5% oplossing volstaat)
    Fix (agefix, ook van Agfa)
    Eventueel een afdruipmiddel (om watervlekken op de negatieven te vermijden
    - agepon, Agfa)
    NB. Ik heb geen aandelen van Agfa - Ilford en Kodak hebben evenwaardige producten, maar het zijn deze die ik gebruik)
    En een donkere kamer om de film in te spoelen (dit moet in 100% duisternis gebeuren of 't is om zeep) - ik gebruik mijn badkamer wegens geen vensters.
    Inspoelen kun je best even oefenen (in daglicht) met een mislukte dia film, wegens niet eenvoudig voor iemand die het nog nooit heeft gedaan)
    Of het forum veel gebruikt wordt weet ik niet, maar er zijn wel wat experten in de omloop :-)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Pieter,

Als student misschien wat tijd vrijmaken om je studie te combineren met de academie in je buurt.
    Je hoeft dan alleen maar je eigen film en fotopapier te betalen en wat inschrijvingsgeld.
    Vele academies hebben uitstekende apparatuur en accomodatie ter beschikking.

Fred

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    nou Pieter, welkom in zwart / wit land.

Over de werkwijze, mijn Minolta Dimage III kan niet overweg met Z/W negatieven (of het moeten Z/W films zijn die worden ontwikkeld in C41 (kleuren) chemie, zoals Kodak T400CN,die zijn wel goed te scannen.)

Zelf volg ik deze werkwijze dus niet, Ik scan de negatieven alleen om de scherpte van een foto te bepalen, naar het contrast te kijken en de uitsnede te bepalen voordat ik de doka inwandel :-)

Over de startkosten, wanneer het spul nieuw koopt moet je ongeveer denken aan 100 euro (vooral de ontwikkeltankjes zijn nieuw erg duur.) Ik zou het spul bij elkaar proberen te krijgen op bijvoorbeeld www.marktplaats.nl, je zult dan voor rond de 20 euro klaarzijn.

Wat ik niet snap is dat je Kodak T-max gaat gebruiken (is de 200 en 800 ASA uitvoering alleen in Belgie te krijgen ;-) ) wanneer je voor maximale korrel gaat. Zelf neem ik deze films wanneer ik een minimale korrel wil.

In je bestellijstje ontbreekt volgens mij nog twee droogklemmen, een grote bak om te vullen met water van 20 graden (om de chemie op temperatuur te brengen).

Nog een tip, maak alle chemie en je laatste spoelbad aan met gedeminiraliseerd water (1,67 euro per 5 liter in de grote supermarkten), bespaart je veel ellende.

Groeten en success.

Johan

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor de informatie allemaal, heb ik tenminste al een boodschappenlijstje!
    Vind ik ook ergens een goede handleiding op internet (heb wel al beknopte info), koop ik beter dit of dat boek in de boekhandel of toch maar die opleiding van 5 zaterdagen voor 65€ in focilux...
    Het is niet direct mijn bedoeling grain te hebben hoor, maar soms mag het wel
    Over het algemeen wil ik ook scherpe foto's zonder deze analoge ruis
    Tja de Dimage IV zal wel niet zoveel verschillen met jouw scanner dus als ik dat wil doen zal ik de Kodak T400CN gebruiken en laten ontwikkelen
    Dat is toch een nieuwe film die de voordelen van die twee vorige combineert?

EDIT:
    vraagjes:
    - moet ik stop kopen (zag dit namelijk staan) of gebruik ik verdund azijnzuur?
    - spoelen moet gedurende 20 minuten op 20°C... hoe pak ik dit best aan, onder de kraan? mag dit water traag lopen? (wist niet dat dit zo tijdrovend was)
    - hoe hou ik de temperatuur van de ontwikkelaar en andere constant.... met water zeggen jullie: maar dan is dat toch ook niet gemakkelijk? Wat kan ik gebruiken als grote waterbak? (vb een curvebox?) Ik zou ofwel de badkamer ofwel mijn kamer gebruiken (laatste is reeds gemakkelijk te verdonkeren maar heb er wel géén stromend water... ik kan altijd naar de kraan gaan ;-)
    Last edited by PieterB; 08-20-2004 at 08:35 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PvL
    PvL is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Pieter,

Ik gebruik zelf een Minolta Scan Dual II en gebruik deze op dit moment ook om mijn zwart/wit negatieven in te scannen (tijdelijk tot ik een plekje heb vrijgemaakt op zolder om de doka weer te installeren). Johan heeft gelijk dat de Scan Dual niet echt ideaal is om z/w negatieven in te scannen, maar met een trucje kun je er toch wel aardige resultaten uithalen: Ik scan mijn negatieven in alsof het kleur dia's zijn (gebruik geen 'image corrections'). Daarna kun je in een goed beelbewerkingsprogramma het negatieve beeld om zetten in positief en zul je nog flink wat correcties moeten maken aan de 'levels' en aan het contrast. Ik gebruik deze omweg omdat me dat plaatjes met minder ruis oplevert. Ik laat de digitale bestanden afdrukken (op dit moment alleen 10x15) en dat levert prima plaatjes op. Dus het kan wel, alleen is het wel bewerkelijk en kan de kwaliteit niet tippen aan een goede print uit de doka!

Patrick

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Vind ik ook ergens een goede handleiding op internet?
    Ha Pieter, misschien heb je hier iets aan (uit mijn in aanbouw zijnde Zwartwitpaleis)...

http://perso.wanadoo.fr/paul.matthij...twikkelen.html

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Pieter, misschien heb je hier iets aan (uit mijn in aanbouw zijnde Zwartwitpaleis)...

http://perso.wanadoo.fr/paul.matthij...twikkelen.html

Groet, Paul.
    Dat was me in ieder geval héél behulpzaam en zit bij mijn bookmarks ;-)
    Ben al 2 uur de gallery aan het bekijken: soms prachtige (meestal) foto's!

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Tja de Dimage IV zal wel niet zoveel verschillen met jouw scanner dus als ik dat wil doen zal ik de Kodak T400CN gebruiken en laten ontwikkelen
    Dat is toch een nieuwe film die de voordelen van die twee vorige combineert?
    Waarom Kodak T400CN niet zelf ontwikkelen in bijvoorbeeld K-50 van Amaloco (c41 chemie). Ik onwikkel kleur nu al een tijdje (omdat de afdrukcentrales me steeds weer teleurstelden in de negatieven die ze terug durfden te sturen), en ik heb de negatieven tot nu toe nog nooit erger verknalt als de afdrukcentrales. Gewoon twee grote bakken van de Ikea in elkaar zetten (isoleert lekker), vullen met water van 45 graden, chemie d'r in, langzaam af laten koelen tot 38 graden, en ontwikkelen die hap.

De Kodak T400CN vind ik in de doka minder makkelijk werken, leuke afdrukken heb ik er niet vaak mee gemaakt.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by juw
    Waarom Kodak T400CN niet zelf ontwikkelen in bijvoorbeeld K-50 van Amaloco (c41 chemie). Ik onwikkel kleur nu al een tijdje (omdat de afdrukcentrales me steeds weer teleurstelden in de negatieven die ze terug durfden te sturen), en ik heb de negatieven tot nu toe nog nooit erger verknalt als de afdrukcentrales. Gewoon twee grote bakken van de Ikea in elkaar zetten (isoleert lekker), vullen met water van 45 graden, chemie d'r in, langzaam af laten koelen tot 38 graden, en ontwikkelen die hap.

De Kodak T400CN vind ik in de doka minder makkelijk werken, leuke afdrukken heb ik er niet vaak mee gemaakt.
    Mss voor later als alles bijna digitaal is
    Maar als absolute beginner ga ik nu beginnen met z/w ;-)
    Zwart-wit zie ik namelijk goed zitten en die kan ik nog altijd afdrukken (op bariet eenmaal ik het ontwikkelen al goed door heb)
    En eerst veel foto's nemen - of liever een kleiner aantal goeie

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin