Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,212   Posts: 1,532,103   Online: 1204

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Z/W ontwikkelen - zonder afdrukken

Ik ben absolute beginner op gebied van fotografie met een analoog reflextoestel, maar er altijd al met bezig geweest sinds ik een praktica(r) kreeg die na een korte tijd onherstelbaar kapot was. (géén wisselstukken denk ik)

Nudat ik het me stilaan (als student) kan veroorloven weer wat met fotografie te beginnen, zou ik héél graag zwart-wit foto's zelf ontwikkelen. Voorlopig zou ik nog niet afdrukken, maar misschien krijg ik binnenkort een vergroter van een familielid.
    Waarom enkel ontwikkelen? Omdat we nu in een digitale tijd leven en ik hybride zou willen werken. Diafilm laat ik gewoon ontwikkelen en scan ik in, zwart-wit film zou ik zelf willen ontwikkelen en ook inscannen (met een minolta dimage IV). Als ik meer ervaren ben kan ik daarvan dan toch afdrukken maken, omdat die op mijn HP niet zo mooi zullen zijn ;-) (de beste kleurendia's stuur ik dan gewoon naar een lab)

Nu komen eigenlijk mijn vragen:
    - wat denken jullie van deze werkwijze
    en het belangrijkste: wat heb ik in eerste instantie nodig en hoeveel kost me dit ongeveer (met chemicaliën) Ik zou vooral kodak t-max 100 / 200 / 800 en ook wel eens 3200 gebruiken. (ik hou van 'grain', daarom schreef ik me vandaag in op apug )
    Zelf dacht ik: een ontwikkeltankje, twee spoelbaden, chemicaliën en een donkere kamer of zo'n zakje om te wisselen?

Ik ben in ieder geval enorm blijk dat ik vandaag apug heb ontdekt...
    Is het nederlandse gedeelte van het forum veelgebruikt?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format