Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,973   Posts: 1,558,725   Online: 746

Results 1 to 6 of 6

Thread: Afgapan APX 25

Shooter
    Medium Format

Afgapan APX 25

Vanmiddag heb ik macro opnames gemaakt (Olympus OM2-SP standaard objectief met tussenringen) met Afgapan APX 25 en ondanks de datum op het doosje (9/2001) is het een verrassing dat er na ontwikkeling zulke mooie nagatieven uit komen.
    Op de website van RoVo zie ik de Efke 25, is deze vergelijkbaar en is Rodinal beter geschikt dan AM74 voor deze film?

M. vr. gr.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by LCEL View Post
    Vanmiddag heb ik macro opnames gemaakt (Olympus OM2-SP standaard objectief met tussenringen) met Afgapan APX 25 en ondanks de datum op het doosje (9/2001) is het een verrassing dat er na ontwikkeling zulke mooie nagatieven uit komen.
    Op de website van RoVo zie ik de Efke 25, is deze vergelijkbaar en is Rodinal beter geschikt dan AM74 voor deze film?

M. vr. gr.
    Efke 25 met AM 74 leidt tot erg korte ontwikkeltijden ( 3 min). Lijkt mij niet aan te bevelen. Of Efke 25 je keus is of APX 25 is een kwestie van smaak (beeldkwaliteit). Dat moet je proberen.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Efke 25 is een oud type Dr. Schleussner/Adox single layer emulsie jaren 50. De 25 versie is een Orthopan film zoals Acros 100 en Rollei Retro 100 TONAL.

De Efke films gaan erg goed in Rodinal en Beutler.

Hier een voorbeeld van Efke 25 in Beutler A+B, 1+1+10 , 7 minuten bij 20C.

M7 + Summarit 2,5/75mm

Efke (Fotokemika, Kroatië) emulsie's zijn zacht en moeten met extra zorg ontwikkeld worden.

Shooter
    Medium Format
    Heren, dank voor jullie berichten.
    Tijd om wat andere ontwikkelaars en films te proberen.
    Dat gaat binnenkort een bestelling bij RoVo worden.

M. vr. gr.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Heeft er iemandt de Rollei 80 s geprobeerd , heb hem om aanraden van mijn leverancier in Diest , belicht en ontwikkeld op 40iso , en wat een scherpte en doortekening , heb nooit zulke doortekende negatiefen gehad.
    Heb hen toen in id11 ontwikkeld voor 9 min. Als men hem op 80iso verwerkt 10,5 min. Mijn leverancier zij , als 40 ontwikkeld heeft die film een betere scherpte dan de afga 25. Kan ik niet zeggen omdat ik met de 25 isi nooit heb gewerkt.
    Dus proberen maar zou ik zeggen.
    Ludo.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De Rollei Retro 80S is een super panchromatische film. Deze type films worden geproduceerd voor de luchtbeeld fotografie.
    De producent is Gevaert in Mortsel.
    Inderdaad een hoge resolutie maar wil je meer dan kun je gebruik maken van de Copex micro film met verhoogde rood gevoeligheid. Deze Rollei ATP1.1 (Advanced Technical Pan) heeft zo'n 400 lp/mm. Voor het ontwikkelen hiervan heb je echter een speciale lage contrast documenten ontwikkelaar nodig: ATP-DC, RLC of SPUR UR (ABC) modular.
    De ATP1.1 is ook op rolfilm leverbaar. E.I. 20-32.

Hier een voorbeeld van ATP1.1 in ATP-DC bij iso 25.
    M7 + Summarit 2,5/75mm. Maar dit moet je in het echt zien bij een vergroting van b.v. 40x50cm.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin